fa ۰۳۱-۳۲۳۷۲۵۵۰ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - خیابان آتش (مقداد) - نبش کوچه ۴ - ساختمان ۸۸
fa ۰۳۱-۳۲۳۷۲۵۵۰ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - خیابان آتش (مقداد) - نبش کوچه ۴ - ساختمان ۸۸
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
سفارش قطعه صنعتی

چگونه پلاسما می تواند در طراحی هواپیماها انقلاب کند

پینیون-اخبار-چگونه پلاسما می تواند در طراحی هواپیماها انقلاب کند

بال های پلاسما

سال گذشته، محققان دانشگاه متروپلیتن منچستر (Manchester Metropolitan University) و دانشگاه گلسگو (University of Glasgow)، جزئیاتی را در ارتباط با سیستم جدیدی منتشر کردند که از پلاسما باردار الکتریکی، در محل بالک های (Flap) هواپیما استفاده می کند.

 

وقتی که پلاسما روشن می شود، جریان الکتریکی درون الکترودهایی که در امتداد بال، میدان یونیزه‌ای تولید می کنند، برقرار می شود که به عنوان «اکچویتورهای پلاسما تخلیه حائل الکتریکی منفرد (single dielectric barrier discharge (SDBD) plasma actuator)» شناخته شده اند. این قسمت مانند یک بالک هیدرولیک عمل میکند و وظیفه بالا بردن لیفت و درگ را به عهده دارد و همچنین به هواپیما این اجازه را می دهد که در سرعت های پایین تر بدون استال پرواز کند.

plasma-wings

یک سیستم اکچویتور پلاسما SDBD معمولی شامل دو الکترود جدا شده از هم با دو لایه دی الکتریک می باشد که معمولا از کپتون(Kapton) (غشائی پلی آمیدی) ، شیشه(glass)، کوارتز(quartz) و یا سرامیک(ceramic) ساخته شده است. وقتی فعال می شود رنگی مایل به ارغوانی ساطع می کند و در طول صفحه دی الکتریک پراکنده می شود.

نمونه اولیه بال پلاسما با میدان الکتریکی بنفش رنگ:

مطابق با گفته های سازندگان این محصول، این تکنولوژی این پتانسیل را دارد که ارزان تر، روشن تر و سبز تر از بالک های رایج باشد. اگرچه بال های پلاسما در حال حاضر فقط برای هواپیماهای کوچک بدون سرنشین (UAVs) مناسب هستند، با این حال امید است که پیشرفت های آتی بتواند منجر به کارگیری این سیستم بر روی هواپیماهای بزرگتر بشود.

ابعاد اکچویتورهای پلاسما به مواد و شکل الکترودها بستگی دارد و ضخامت آنها در رنج میکرومتر و سانتی متر است. بنابراین آنها بسیار نازک هستند و میتوانند در صفحات مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

هم اکنون این پروژه به سرپرستی دکتر رسول عرفانی از مدرسه مهندسی مت (Met’s School of Engineering) شهر منچستر، برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و تحقیق درباره کاربردهای مختلف این سیستم در دست بررسی می باشد.

منبع:

سایت The engineer

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

+ 68 = 75

حمایت