۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
سفارش قطعه صنعتی

بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ تماس زاویه ای

ANGULAR CONTACT BALL BEARINGS

 

در این نوع از بیرینگ ها هر قدر زاویه تماس بزرگتر باشد، قدرت تحمل بار محوری در بیرینگ نیز افزوده خواهد شد.
حلقه های داخلی و بیرونی بلبرینگ تماس زاویه ای نسبت به یکدیگر زاویه ای می سازند که امکان تحمل بارهای شعاعی و محوری همزمان را توسط آنها فراهم می کند. هر قدر زاویه تماس بیرینگ بزرگتر باشد، قدرت تحمل بار محوری آن بیشتر می شود.

انواع مختلف این بیرینگ ها عبارتند از:
• بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه Single row
• بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه double row
• بلبرینگ های تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس Four Point Contact ball bearings.

جهت سفارش محصول با ما تماس بگیرید: ۰۳۱۳۲۳۵۷۱۴۸

بلبرینگ تماس زاویه ای، یک ردیفه
Single row angular contact ball bearings

این نوع بال بیرینگ ها علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را در یک جهت می توانند تحمل کنند. اعمال بار شعاعی بر آن باعث ایجاد یک نیروی محوری نیز می شود که باید به طریقی مهار شود. به همین دلیل معمولاً این نوع بال بیرینگ ها به صورت دوتایی بکار برده می شوند.

AngularContactBearing1

استفاده از دو بال بیرینگ تماس زاویه ای در یک محل به خاطر موقعیت دهی محوری شافت از دو سمت و نیز در مواقعی است که، استفاده از یک بال بیرینگ برای مقدار بار اعمال شونده کافی نباشد.

 

ترتیب قراردهی آنها می تواند به صورت:

• پشت سر هم Tandem جهت تحمل بار در یک سمت و توسط هر دو بال بیرینگ،
• روبرو face-to-face جهت تحمل بار از دو طرف و از هر طرف توسط یک بال بیرینگ،
• پشت به پشت Back-to-Back جهت تحمل بار از دو طرف توسط یک بال بیرینگباشد.

حالت اخیر از استحکام بیشتری برخوردار بوده، برای تحمل بارهای ممان مناسب تر است.

طراحی ترتیب قراردهی بال بیرینگ ها:

طراحی داخلی این نوع بال بیرینگها به نحوی است که باید به صورت دوتایی بکار برده شوند. دو بال بیرینگ باید به گونه ای جفت شوند که بعد از نصب به لقی یا بار اولیه دلخواه برسند.
تنظیم درست و انتخاب بار اولیه یا لقی صحیح در نحوه کارکرد بال بیرینگ تأثیر بسیار دارد.
بعنوان مثال در صورت انتخاب لقی زیاد نمی توان از تمام توانایی بال بیرینگ در تحمل بار استفاده کرد و نیز استفاده از بار اولیه بیش از حد موجب بالا رفتن اصطکاک و گرما می شود.
در مورد بال بیرینگ های دوتایی که به صورت روبرو یا پشت به پشت قرار گرفته اند باید متذکر شد که عدم اعمال نیرو به یک بال بیرینگ موجب بروز صدا، گسیختگی در لایه روانکار و افزایش تنش در قفسه می گردد. در صورت وجود چنین حالتی بال بیرینگ ها نباید دارای لقی باشند.

بلبرینگ تماس زاویه ای، دو ردیفه
Double row angular contact ball bearings

از نظر طراحی، این نوع بال بیرینگ ها نظیر دو بال بیرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه است که به صورت پشت به پشت جفت شده باشند، فقط در مقایسه از پهنای آن کاسته می شود. این بال بیرینگ ها قادر به تحمل بارهای شعاعی سنگین و بارهای محوری از هر دو جهت بوده و زاویه تماس در اکثریت آنها 32 درجه است.
یک دسته از این نوع بال بیرینگ ها که با پسوند A مشخص می شوند، به علت عدم داشتن شیار ساچمه خور قادر به تحمل بار محوری از دو طرف است و پنجره ساچمه آنها پلی آمیدی (فیبری) است. نوع بدون پسوند دارای شیار ساچمه خور بوده و پنجره ساچمه آنها فولادی یا برنجی است.
بال بیرینگ های با پسوند E به علت داشتن شیار ساچمه خور و نتیجتاً ساچمه بیشتر، دارای قدرت تحمل بار بالاتری هستند.

AngularContactBearing2

بال بیرینگ های مورد بحث کلاً با دو نوع کاسه نمد پلاستیکی و فلزی تولید می شوند و لقی داخلی آنها محوری است.
پنجره ساچمه این نوع بال بیرینگ ها در سه نوع پلی آمیدی (فیبری) جهت کارکرد برای دماهای تا ºc 120، فولادی و برنجی تولید می شوند.

 

بلبرینگ تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس
Four – point contact ball bearings

شیار ساچمه این نوع بال بیرینگ ها که در حقیقت یک نوع بال بیرینگ تک ردیفه تماس زاویه ای است به گونه ایست که آنرا قادر به تحمل بار محوری از دو طرف می سازد.
فضای محوری مورد نیاز برای نصب این نوع بال بیرینگ ها کمتر از فضای مورد نیاز برای نصب نوع دو ردیفه است.
زاویه تماس این نوع بال بیرینگ ها 35 درجه بوده و حلقه داخلی آنها دو تکه است که این امر امکان استفاده از تعداد ساچمه بیشتر و در نتیجه افزایش قدرت تحمل بار را فراهم آورده است. جهت جلوگیری از چرخش حلقه بیرونی در داخل محفظه، اندازه های بزرگ آنها را با دو جای خار تولید کرده اند.
مقدار ناهمراستایی مجاز در این بال بیرینگ ها بسیار محدود بوده (به اندازه بال بیرینگ های شیار عمیق) و هر گونه ناهمراستایی منجر به افزایش صدای بال بیرینگ می شود.

AngularContactBearing3

منبع:

سایت SKF

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

+ 12 = 22

حمایت