۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
سفارش قطعه صنعتی

بلبرینگ سرامیکی در موتورهای الکتریکی

پینیون-خدمات مهندسی-آموزش و مشاوره-طراحی-بلبرینگ سرامیکی در موتورهای الکتریکی

بلبرینگ سرامیکی در موتورهای الکتریکی

جرقه الکتریکی عاملی مخرب در بیرینگ ها

وقتی یک جریان سرگردان (نشتی) در یک موتور الکتریکی، از بیرینگ ها به عنوان مسیری برای عبور به زمین استفاده می کند، این پدید باعث ایجاد خرابی در بیرینگ ها می شود که به جرقه الکتریکی (Electric Arc) معروف است.

اصلی ترین علت این خرابی در بیرینگ ها بخاطر عدم تقارن در مدار مغناطیسی موتور، کابل های برق بدون پوشش و درایور سوئیچ تغییر فرکانسس، می باشد.

وقتی جریانی الکتریکی عبور میکند و یا جرقه ای درون بیرینگ ها رخ می دهد، میتواند سطوح برجسته عرضی و یا ناهمواری های موجی شکلی را بر راهگاه بیرینگ ها ایجاد کند و همچنین حفره ها و چاله هایی را بر روی المان های غلتان آنها به وجود می آورد.

جرقه زدن در بیرینگ ها باعث تغییر رنگ راه گاه ها و المان های غلتان به تیره و خاکستری تیره می شود. دمای ناشی از جرقه جریان الکتریکی باعث افزایش دمای بیرینگ ها و در این صورت کاهش عمر سیستم روغن کاری و تیره شدن رنگ گیریس به سرعت می شود.

زمانی که خرابی بیرینگ ها شروع می شود، ارتعاش زیاد موجب ایجاد دما، بالابردن سطح صدا و کاهش اثرگذاری روغن یا گریس می شود که همه این موارد به کاهش عمر کاری بیرینگ ها سرعت می بخشد.

پدیده جرقه الکتریکی به علت اختلاف پتانسیل بین شفت و حوزینگ بیرینگ ها اتفاق می افتد. حتی اختلاف بسیار ناچیز پتانسیل می تواند این پدید را موجب شود. برای جلوگیری جریان الکتریکی از جرقه زدن درون بیرینگ ها، هر دو حوزینگ و خود بیرینگ ها باید عایق شوند.

 

جهت سفارش محصول با ما تماس بگیرید: ۰۳۱۳۲۳۵۷۱۴۸

ceramic-bearing

بیرینگ های سرامیکی جایگزینی برای جلوگیری از خرابی بلبیرینگ ها در موتور های الکتریکی

هیبرید بیرینگ ها یا بیرینگ های سرامیکی، شامل حلقه های استیل و المان های غلتان با جنس سیلیکون نیترید (Si3N4) می باشند. بدین خاطر که سیلیکون نیترید ها مقاوت بالایی دارند، آنها میتوانند عایقی الکتریکی در هردو موتور های AC و یا DC باشند. به علاوه این بیرینگ ها قابلیت سرعت های بالاتر را دارند و در مقایسه با نوع استیل آنها عمر کاری بیشتری را در اکثر کاربردها دارا می باشند.

چگالی بیرینگ های سیلیکون نیترید ها 40 درصد چگالی استیل ها می باشد و بدین خاطر که المان های غلتان آنها وزن کمتری دارند، اینرسی کمتری را دارا هستند. این امر موجب کاهش آسیب در شروع حرکت و یا توقف بیرینگ ها و همچنین به شکل موثری کاهش اصطکاک در سرعت های بالا می شود. اصطکاک کمتر به معنی خنک تر بودن در حین عملکرد و در نتیجه عمر روغن کاری بیشتر است. در نتیجه بیرینگ های هیبرید برای عملکرد در سرعت های بالا مناسب می باشند.

در این بیرینگ ها در صورتی که میزان روغن یا گریس یه دلایلی کافی نباشد، تهدیدی بر سایش و لکه دار شدن بین استیل و سیلیکون نیترید وجود ندارد. همچنین ضریب اصطکاک بین استیل و سیلیکون نیترید پایین می باشد.

سیلیکون نیترید ها سختی و مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به استیل ها دارند که این به معنای افزایش مقاومت در برابر سایش و استحکام و عمر کاری بالا در شرایط بد محیطی می باشد.

المان های غلتان سیلیکون نیترید ها انبساط دمایی کمتری نسبت به ساچمه های استیل با اندازه مشابه دارند و این به معنای عملکرد بهتر در دماهای بالاتر و دقت بیشتر در کنترل پیش بار می باشد.

درباره بیرینگ سرامیکی بیشتر بدانید

منبع:

کاتالوگ بیرینگ های سرامیکی SKF و NSK

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

+ 31 = 35

حمایت