دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

ارتعاشات و اهمیت مطالعه آن

پینیون > خدمات مهندسی > آموزش و مشاوره > ارتعاشات و اهمیت مطالعه آن
ارتعاشات و اهمیت مطالعه آن

اهمیت مطالعه ارتعاشات

 اغلب فعالیت های انسان به گونه ای با ارتعاشات سر و کار دارد. به عنوان مثال می شنویم به این دلیل که پرده گوش مرتعش می شود، می بینیم زیرا امواج نور نوسان می کنند، تنفس با نوسان ریه ها، قدم زدن با حرکت نوسانی دست و پا و حرف زدن با حرکت نوسانی زبان انجام می شود.

حال در ارتباط با مهندسی مکانیک، اغلب ماشین ها به علت نامیزانی موتورهایشان، مشکل نوسان دارند. مثلا یک موتور دیزل نامیزان با ایجاد امواج قدرتمند در اطراف خود سروصدا ایجاد میکند. چرخ های نامیزان بعضی لوکوموتیوها ممکن است در بعضی موارد تا بیش از یک سانتی متر از روی ریل بلند شود.

در توربین ها ارتعاشات باعث شکست قطعات می شود. اصولا سازه هایی که به عنوان تکیه گاه ماشین های سانتریفیوژ سنگین (مانند موتورها و توربین ها) یا برای ماشین های رفت و برگشتی (مانند موتورهای بخار و گاز ،و پمپ ها) طراحی می شوند دستخوش نوسان می شوند. توجه داشته باشید که در تمامی این موارد، قطعات مرتعش ممکن است بر اثر تنش تکراری دستخوش خستگی شوند و یا بشکنند. اینگونه ارتعاشات علاوه بر فرسوده کردن قطعاتی مانند یاتاقان ها و چرخ دنده ها و شل کردن پیچ و مهره ها ممکن است سر و صدای اضافی نیز ایجاد کنند. در تراش فلزات ارتعاشات باعث کاهش پرداخت سطوح می شود.

Vibration[1]

 

یک دیدگاه بگذارید