۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
۰۳۱-۳۲۳۵۷۱۴۸ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - بزرگراه شهید خرازی - نبش کوچه ۷۷ - ساختمان آرتاک - واحد ۲
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
سفارش قطعه صنعتی

شکل پره توربین های بادی

 wind-turbine-blade

پره (Blade):

یکی از مهم­ترین بخش­های توربین بادی پره بوده و وظیفه آن تولید نیروی لازم برای چرخاندن شافت اصلی توربین باد است. پره به گونه‌ای ساخته می­شود که استحکام و استقامت بسیار بالا در برابر نیروهای دینامیکی و آیرودینامیکی داشته باشد.

پره‌ها معمولا دارای مقطع آئروفویل می‌باشند تا بتواند با حداقل مقدار اصطکاک ناشی از جدایش جریان حداقل درگ را ایجاد نمایند و در این صورت حداکثر راندمان را از خود نشان دهند. با عبور هوا از اطراف آئروفویل، ایجاد اختلاف فشار در بالا و پایین مقطع می‌نماید، که نیروی ایجاد شده نیروی آیرودینامیکی خوانده می­شود. در واقع آئروفویل شکلی است که به منظور ایجاد نیروی برا طراحی شده است. در شکل زیر نمونه­ای از یک ایرفویل را مشاهده می‌کنید.

aerofoil

طرز کار پره توربین باد:

پره‌های توربین باد، انرژی باد را به واسطه کم کردن سرعت باد از آن می‌گیرند و می‌چرخند. امروزه بیشتر توربین­ها با دو، یا سه پره متداول می­باشند. با افزایش تعداد پره‌ها شدت ارتعاشات کاهش می‌یابد و در توربین‌هایی با سه پره در مقایسه با توربین‌های دو پره میزان سر و صدا و استهلاک کمتر می‌باشد.

هنگامی که جسمی در مقابل حرکت سیال قرار می‌گیرد نیرویی از طرف سیال به آن وارد می‌شود که می‌توان آن را به دو نیرو تجزیه کرد. یک نیرو در جهت سرعت سیال و دیگری در جهت عمود بر آن خواهد بود. نیروی اعمالی در جهت سیال به نیروی پسا (Drag Force) و نیروی عمود بر آن به نیروی برا (Lift Force) معروف است.

lift-drag-aerofoil

درگ و لیفت عامل چرخش:

درگ نیرویی بازدارنده است که در اثر حرکت سیال حول جسم به وجود می‌آید و نیروی لیفت ماهیت بالابرندگی دارد. نیروی درگ عامل چرخش پره در توربین‌های بادی محور قائم می‌باشد، و این درحالی است که نیروی لیفت، عامل اصلی ایجاد گشتاور لازم برای چرخش پره در توربین های محور افقی است.

منبع:

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی هوافضاسازه های هوایی

تحلیلی بر رفتار ارتعاشی پره کامپوزیتی نوعی توربین­ بادی 660 کیلو وات جهت دست یابی به پارامترهای مودال

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

حمایت