شماره گذاری بیرینگ ها

بیرینگ ها در حالت کلی به شکل زیر شماره گذاری می شوند این نحوه شماره گذاری از سه بخش تشکیل شده است که در زیر به طور کامل توضیح داده می شود:

bearing-numbers

(1) پیشوند

(2) شماره اصلی

(3) پسوند

پیشوند:

قفسه با المان های رولر (Cage with roller elements)

K

رینگ جدا شونده (Removable bearing ring)

L

رینگ با مجموعه رولر (Ring with roller set)

R

بدنه استیل زنگ نزن رول شده (Roll body of stainless steel)

S

بلبرینگ شیار عمیق از جنس استیل زنگ نزن (Stainless steel deep groove ball bearing)

W

توجه
این ها نحوه کد گذاری عمومی است اما هر شرکت تولید کننده بیرینگ ممکن است پیشوند مخصوص خود را داشته باشد.

پسوند:

بیرنگ هایی با آب بند لاستیکی در هر دو طرف. RS ها (آب بند لاستیکی) نسبت به 2Z (آب بند فلزی) آب بندی بهتری را مهیا می کند اما اصطکاک زیادی با المان های چرخشی دارند. 2RS
بیرینگ هایی با آب بندی فقط در یک سمت بیرینگ ها، سمت دیگر باز است. RS
بیرینگ هایی با آب بند فلزی در دو سمت آن 2Z/ZZ
بیرینگ هایی با آب بند فلزی در یک سمت، جهت دیگر کاملا باز است. Z
طراحی مستحکم و تقویت شده E
دقت بسیار بالا P2
بیرینگ هایی با مقطع داخلی مخروطی شکل K

 

شماره بیرینگ ها:

مثالی که در ابتدای این مقاله مطرح گردید بیرینگی با شماره فنی S 6001 2RS بود. پسوند و پیشوند این شماره بررسی شد. حال به بررسی 6001 و معنای آن پرداخته می شود.

(6)001

نوع بیرینگ ها

شماره اول مربوط به نوع بیرینگ ها می باشد، همان طور که در جدول زیر نمایش داده شده است شماره 6 بال بیرینگ شیار عمیق می باشد.

1

بال بیرینگ های خود تنظیم

این نوع از بال بیرینگ ها راهگاه بیرونی کروی دارند، که به محور بیرینگ ها اجازه می دهد به جهات مختلفی منحرف شود. به این دلیل که ناهم محوری در بیرینگ ها عامل اصلی خرابی آنها است این بیرینگ ها از اهمیت زیادی برخوردارند.

 self-aligning-ball-bearing
2

رولر بیرینگ های بشکه ای و کروی

 spherical_roller_bearing
3

رولر بیرینگ های مخروطی

برای تحمل بارهای محوری همچنین بارهای شعاعی طراحی شده است.

 tapered_roller_bearing
4

بال بیرینگ های شیارعمیق دو ردیفه

برای بارهای شعاعی بسیار زیاد طراحی شده اند.

 deep-groove-double-row-ball-bearing
5

بال بیرینگ های کف گرد شیار عمیق

منحصرا برای بارهای محوری در نظر گرفته شده اند.

 axial-deep-groove-ball-bearing
6

بال بیرینگ های شیار عمیق (تک ردیفه)

بال بیرینگ های معمولی. علاوه بر بارهای شعاعی بارهای محوری سبک را نیز تحمل می کنند.

 deep-groove-ball-bearing-single-row
7

بیرینگ های تک ردیفه تماس زاویه ای

هندسه خاص این بیرینگ ها به همراه راه گاهای آن تماس ساچمه ها را به صورت زاویه ای ایجاد می کند که باعث تحمل بارهای محوری بزرگتری می شود.

 single-row-angular-ball-bearing
8

رولر بیرینگ های کف گرد

این بیرینگ ها شامل ساچمه های استوانه ای و قفسه و دو واشر می باشند. این بیرینگ ها معمولا ارتفاع محوری کوتاهی دارند و ظرفیت تحمل بار محوری بسیار بالا داشته و از استحکام زیادی برخوردارند.آنها می توانند نیروهای محوری را در یک جهت به خوبی تحمل کنند.

 axial-cylindrical-roller-bearings

6(0)01

سری بیرینگ ها

شماره دوم مربوط به سری بیرینگ ها است، که نشان دهنده استحکام و مقاومت آنها می باشد. این شماره هرچه به مقادیر پایین تر برود از 9 تا 4، ضخامت راه گاه های داخلی و خارجی آنها، به همراه اندازه ساچمه ها معمولا افزایش می یابد، این امر موجب می شود که بتوانند با نیروهای بیشتری مواجه شوند.

9

سطح مقطع بسیار نازک

0

بسیار سبک

1

تراست بسیار کم

2

سبک

3

متوسط

4

سنگین

60(01)

قطر داخلی بیرینگ ها

شماره های سوم و چهارم به قطر داخلی بیرینگ ها مرتبط است، شماره های 00 تا 03 قطر داخلی تعیین شده وابسته به شماره آنها دارند.

00 10 mm
01 12 mm
02 15 mm
03 17 mm

در حالی که شماره های بزرگتر از 03  قطر داخلی آنها 5 برابر حروف سوم و چهارم می باشد.

منبع:

engineerstudent

این پست را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده : سید محمد حجازی

سید محمد حجازی
مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است.

0 نظر

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.