دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب بال اسکرو

گروه فنی مهندسی پینیون

نمایندگی فروش بال اسکرو

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون  با کادر مجرب خود به شما در انتخاب بال اسکرو کمک و راهنمایی های لازم را انجام می دهد.

برای استعلام قیمت یا خرید بال اسکرو با ما تماس بگیرید.

انتخاب بال اسکرو

برای انتخاب بال اسکرو یا همان پیچ و مهره ساچمه ای مناسب برای طراحی مناسب یک قطعه صنعتی مستلزم شناخت صحیحی از پارامترهای آنها می باشد.پیچ و مهره ساچمه ای را می‌توان در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و کاربردهای کنترل حرکت به کار برد. بنابراین انتخاب صحیح این مجموعه، منجر به ارائه سیستمی می‌شود که با عملکرد طولانی مدت و بدون دردسر، نیازهای عملکردی شما را برآورده می‌کند.

بررسی الزامات اولیه سیستم

مراحل زیر باید به عنوان راهنمای کمک در فرآیند انتخاب استفاده شود: دقت قرارگیری و مکان‌یابی، وزن کل بار، حداکثر سرعت سیستم، طول سفر مورد نظر و تکرارپذیری سیستم و … پاسخ‌دهی به این موارد هنگام حرکت به مراحل بعدی ضروری است.

1- تعیین طول عمر مفید گردش

طول عمر گردش، شامل تعداد اینچ‌های طی شده توسط مهره بال اسکرو در مقابل بار اعمال شده است. یک محاسبه ساده برای طول عمر ضروری بال اسکرو، نقطه شروعی برای کمک به انتخاب صحیح آن است.

2- تعیین اثر بار

آیا مجموعه بال اسکرو در یک راستای افقی نصب می‌شود یا در یک راستای عمودی؟ ما باید بار  اعمالی به «مهره بال اسکرو» و «محدوده پشتیبانی» را تعیین کنیم.

  • کاربرد افقی

در یک کاربرد افقی، پیچ و محفظه تکیه‌گاه (محدوده پشتیبانی) فقط بار ضریب اصطکاک را برای ساختار بیرینگ خطی حس می‌کنند. ضریب اصطکاک برای سطوح مختلف بیرینگ خطی متفاوت است، اما برای یک بیرینگ از نوع بلبرینگ چرخشی از یک مقدار 0.01 می‌توان استفاده کرد.

  • کاربرد عمودی

در یک کاربرد عمودی، مهره بال اسکرو و محفظه پشتیبانی کل بار را به عنوان نیروی محوری می‌بینند. هر زمان که ممکن باشد. بهتر است که بال اسکرو را در وضعیت «بارگیری تنشی» در مقابل «بارگیری فشاری یا رانشی» برای برنامه‌های عمودی تنظیم کنید. این کار را می‌توان با سوار کردن محفظه پشتیبانی موتور «ثابت» یا «بدون انعطاف» در بالای پیچ انجام داد.

3- تعیین حداکثر سرعت ایمن

این یک محدودیت مکانیکی است که به عنوان حداکثر سرعت تعریف می‌شود که در صورت عبور از حد مجاز، می‌تواند باعث ایجاد لرزش بیش از حد و آسیب به پیچ یا بیرینگ‌های پشتیبانی شود.

برای کلیه پیچ‌های موجود در RPM نمودار اطلاعاتی از حداکثر سرعت تهیه شده است.

4- تعیین بار فشرده‌سازی ایمن و مجاز

بار فشاری تمایل به فشرده‌سازی یا کمانش (خم کردن) شافت بال اسکرو دارد.

  • کاربرد افقی 

اگر یک بار کاملاً سنگین روی یک مهره بال اسکرو در یک کاربرد افقی اعمال شود، این امکان وجود دارد که بال اسکرو خم شود.

  • کاربرد عمودی

در یک کاربرد عمودی، اگر یک محفظه محرک موتور ثابت یا بدون انعطاف در زیر بال اسکرو نصب شود، وزن پیچ و وزن بار می‌تواند موجب کمانش پیچ شود.

بنابراین، در یک کاربرد عمودی، نصب محفظه پشتیبانی موتور در بالای بال اسکرو، مجموعه اجزای بال اسکرو را در حالت تنشی قرار می‌دهد. بنابراین، دیگر لازم نیست نگران بار فشرده‌سازی باشیم.

5- بررسی پیکربندی پشتیبانی

هر محفظه پشتیبانی واقع در مونتاژ یک بال اسکرو، دارای یک طول عمر بر اساس بار فشاری اعمال شده در مقابل تعداد چرخش‌های پیچ دارد. به طور معمول، محفظه محرک و پشتیبان محرک، بیش‌ترین بار فشاری اعمال شده را در مجموعه بال اسکرو تجربه می‌کند.

  • محاسبه گشتاور های لازم

بنابراین جهت این نوع بررسی، ابتدا گشتاورهای لازم برای جابجایی بار را محاسبه کرده و سپس نیروهای اعمال شده بر روی محفظه پشتیبانی را محاسبه کنید.

6- درنظرگرفتن پارامترهای ایمن

ساچمه‌های فولادی یک مهره بال اسکرو یا متریال یک مهره Turcite، در کاربردهای مختلف بال اسکرو، همیشه تحت فشارهای مکرر قرار دارند. یک عنصر اصلی در فرآیند انتخاب، تعیین یک مرز ایمن برای بار/طول عمر یک بال اسکرو و محفظه پشتیبانی است.

  • بارهای استاتیک

این بارها در شرایط غیرفعال، فشار شدیدی بر روی پیچ و مهره اعمال می‌کنند. اگر میزان بار استاتیک یک بال اسکرو از حد مجاز، بیشتر شود، انحراف بین ساچمه‌های فولادی یک مهره و پیچ، می‌تواند باعث شود که سیستم به طور روان کار نکند، یا عملکرد صحیحی نداشته باشد.

    • افزایش طول عمر

برای اطمینان از طول عمر و دوام مناسب، نیروهای خارجی هرگز نباید به بیشینه مقادیر نزدیک شوند. نیروهای مکرر در بیشینه مقادیر و یا در نزدیکی آن‌ها می‌توانند باعث نارسایی و شکست زودرس شوند. برخی از نیروهای استاتیک شناخته شده‎اند و می‌توان آن‌ها را محاسبه کرد (به طور مثال نیروهای ناشی از مته‌زنی، سنگ‌زنی، تراش‌کاری، مهر زنی، حکاکی و غیره).

    • نیروهای غیر منتظره

سایر نیروهای غیرمنتظره که تعیین کردن آن‌ها دشوار است می‌تواند ناشی از لرزش‌ها، ضربه‌ها یا نیروهای اینرسی باشد. بنابراین، یک عامل ایمنی باید در نظر گرفته شود که این نیروها را به خود اختصاص دهد. این عامل بیانگر نسبت قابلیت بارگذاری قطعات در مقابل بار اعمال شده است.

  • شرایط عملیاتی: ثابت
  • نوع بارگیری: عدم وجود بار لرزشی و ضربه‌ای با شدت اثر بالا/ وجود بار لرزشی یا فشاری
  • حداقل ضریب ایمنی: 1-2x برای شرایط بدون ضربه یا لرزش و  2-6xبرای شرایط تحت ضربه، لرزش یا بار فشاری
  • بارهای دینامیک: این بارها هنگام حرکت پیچ، به پیچ و مهره فشار می‌آورند.

جلوگیری از کاهش طول عمر بال اسکرو

اگر این بار از حد مجاز خود بیشتر شود، منجر به کاهش طول عمر گردش می‌شود. عوامل ایمنی برای این تعیین مقادیر مجاز این دسته از بارها نیز بسیار مهم هستند. آن‌ها می‌توانند به محاسبه لرزش، ضربه و شروع/توقف بارهایی که می‌توانند باعث کاهش عمر کلی بال اسکرو شوند، کمک کنند.

  • عامل ایمنی برای بار های غیر منتظره وارد بر بال اسکرو

حرک سیستم محرک بال اسکرو، معمولاً به عنوان محصول جانبی لرزش و بارهای ناشی از آن را در پی خواهد داشت. این بارهای متغیر را نمی‌توان دقیقاً محاسبه کرد. بنابراین، باید یک عامل ایمنی برای پاسخ به این بارها که می‌تواند سیستم را به دلیل نارسایی، فرسوده کند، در نظر گرفته شود. تعیین حاشیه ایمنی، به جبران تغییر بارها، تغییر سرعت، تغییر شتاب و عدم روانکاری کمک می‌کند.

7- بررسی سایر موارد

  • نویز شنیداری و نحوه انتخاب بال اسکرو

در هنگام حرکت و گردش ساچمه‌های فولادی در داخل مهر‌ه بال اسکرو، سر و صدای قابل توجهی ایجاد می‌شود. سطح این نویز شنیداری با توجه به نوع بال اسکرو، طراحی مهره، گام پیچ، سرعت چرخش پیچ، نوع کوپلینگ و نوع موتوری که برای چرخاندن پیچ استفاده می‌شود، تعیین می‌گردد.

  • تفاوت نویز شنیداری در پیچ و مهره های ساچمه ای

به طور کلی، بال اسکروهای  سری GS آرام‌تر از سری PS و سری PS هم آرام‌تر از سری RS عمل می‌کنند. از آن‌جا که هیچ عنصر نوردی (غلتشی) در یک مهره Turcite وجود ندارد، این مهره می‌تواند بسیار بی سر و صدا عمل کند.

کوپلینگ انتخاب شده می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد کلی مجموعه بال اسکرو داشته باشد. به طور کلی، کوپلینگ نوع C برای کاربردهای محرک اِستپر (Stepper) با سرعت کمتر از 3 اینچ در ثانیه و سرعت شتاب زیر 5/0 گرم بر ثانیه مناسب است.

کوپلینگ نوع H برای همه برنامه‌های کاربردی محرک استپر بسیار خوب عمل می‌کند، همچنین با برنامه‌های کاربردی محرک سروو (servo) با سرعتی کمتر از 20 اینچ در ثانیه و سرعت شتاب زیر 1 گرم نیز سازگار است.

کوپلینگ نوع G در همه برنامه‌ها خوب کار خواهد کرد. همچنین برای کاربردهای عمودی باید از دو نوع کوپلینگ H و G تؤام با یکدیگر استفاده شود تا انحرافات به حداقل برسد.

  • چرخه کار

چرخه کار شامل فاصله حرکت، سرعت، سرعت شتاب و مدت زمان توقف در بین حرکات است. در کاربردهایی با چرخه کاری بالا، استفاده از مهره بال اسکرو (مهره توپ) معمولاً انتخاب بهتری نسبت به یک مهره Turcite است.

  • تکرار روغن کاری و تاثیر در طول عمر بال اسکرو

تکرار روغن‌کاری نیز می‌تواند به عاملی مهم در طول عمر یک بال اسکرو در یک کاربرد با چرخه کاری بالا تبدیل شود. بنابراین باید یک روغن‌کاری برنامه‌ریزی شده و منظم یا یک سیستم روانکاری اتوماتیک در نظر گرفته شود.

  • مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری/خدمات

روغن‌کاری منظم یک بال اسکرو برای اکثر برنامه‌ها همیشه مورد نیاز است. اگر روغن‌کاری منظم غیرممکن باشد.

    • حاشیه ایمنی برای انتخاب 

استفاده از یک عامل و حاشیه ایمنی بزرگتر برای انتخاب بال اسکرو یا استفاده از یک سیستم روغن‌کاری اتوماتیک توصیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که محفظه‌های پشتیبانی آب‌بندی شده و نیازی به روان‌کاری یا نگهداری ندارند.

  • سیستم کنترل موتور

سیستم کنترل موتور انتخاب شده می‌تواند تأثیر عمیقی بر طول عمر و دوام بال اسکرو داشته باشد. سیستم‌های سروو موتور و حداکثر گشتاور آن‌ها می‌تواند بارهای فشاری زیادی به مجموعه بال اسکرو وارد کند. داشتن سرعت شتاب بیش از حد بالا، یا وارد آمدن ضربه شدید به مهره می‌تواند باعث ایجاد نیروهای بزرگ فشاری شود.

    • تاثیرات نیروهای بالا بر بال اسکرو

این نیروها می‌توانند باعث شکسته‌شدن کوپلینگ، آسیب‌رسی به مهره یا محفظه پشتیبانی و خم شدن بال اسکرو شوند. بنابراین در انتخاب سیستم کنترل صحیح موتور برای کار کردن بال اسکرو باید دقت کرد.

  • نصب بال اسکرو و تاثیر در انتخاب آن

طول عمر و عملکرد یک بال اسکرو به نحوه نصب آن بسیار وابسته است. یک بال اسکرو فقط باید بارهای محوری مستقیم (بارهای فشاری یا رانشی) را ببیند و هرگز نباید بارهای جانبی یا لحظه‌ای را تجربه کند.

چرا از بیرینگ خطی در بال اسکرو ها استفاده شود؟

زیرا سیستم بیرینگ خطی از تمام نیروها و بارهای وارده به سیستم به طور مستقیم پشتیبانی می‌کند. اجزای بال اسکرو نیز باید به موازات ریل‌های خطی نصب شوند.

  • محیط عملیاتی

محیط عملیاتی بال اسکرو می‌تواند تا حد زیادی بر دوام و طول عمر آن تأثیر بگذارد. ضخامت، آبکاری کروم یا سایر الزامات ویژه ممکن است برای کاربردهایی با درجه حرارت بالا، رطوبت زیاد، درجه خلاء، اتاق تمیز، برش‌کاری و تراش‌کاری (تراشه/ذرات)، برش مایعات یا کاربردهای حاوی ترکیبات شیمیایی مورد نیاز باشد.

  • تکرارپذیری در مقابل دقت

تکرارپذیری به عنوان توانایی بال اسکرو برای بازگشت مکرر به یک موقعیت مشخص و شناخته شده  تعریف می‌شود.

 لازمه انتخاب یک بال اسکرو مناسب

گام اول بررسی پارامترهای عملکردی ·         دقت قرارگیری و مکان‌یابی (دقت پیشروی ) ·         سرعت چرخش شافت پیچ ·         جهت‌گیری (افقی یا عمودی) ·         الگوی حرکت ·         عمر مفید ·         نوع استاندارد  (استاندارد متریک یا اینچی) ·         حداکثر سرعت، سرعت بحرانی و نرخ سرعت مورد استفاده
گام دوم بررسی موقت مشخصات بال اسکرو انتخابی ·         قطر  ·         طول ·         قطر شافت (پیچ)  ·         نوع مهره ·         درجه دقت گام ·         میانگین بار معادل دینامیکی ·         مقدار بار پایه استاتیکی
گام سوم محاسبه­ و ارزیابی ضرایب اطمینان   ·         ظرفیت بار مجاز محوری ·         سرعت دورانی مجاز ·         بار کششی/فشاری مجاز ·         ترخیص محوری و پیش بارگذاری ·         عدم کمانش (Buckling)  ·         ظرفیت حمل بار بیرینگ ·         گشتاور و بار اعمالی به انتهای 
گام چهارم ارزیابی بر اساس کارایی موردنیاز در صورت نیاز به دقت بیشتر در موقعیت‌یابی و یا پاسخگویی بهتر پارامترهای زیر باید ارزیابی شوند ·         استحکام شافت (پیچ) ·         اثرات تغییر دما
 

یک دیدگاه بگذارید

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی