دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تنش (Stress)

پینیون > اصطلاحات > تنش (Stress)

انواع تنش یا STRESS

تنش کششی، تنش برشی، تنش عمودی و … از کلمات و اصطلاحاتی هستند که هر دانشجوی مهندسی مکانیک بیش از اصطلاحات دیگر با آنها سر و کار دارد. از موارد اصلی که یک مهندس مکانیک در طراحی قطعات و اجزاء صنعتی با آن سر و کار دارد، تنش های وارد به جشم و تغییر شکل اجسام تحت تنش می باشد.

تنش به طور کلی به معنای نیروی وارد شده بر واحد سطح می باشد و یکای آن در سیستم SI پاسکال (نیوتن بر متر مربع) است.

3749aaa8ee129d7e919bddcc7e09cd36_L[1]

از دیگر واحد های آن می توان psi (پوند بر اینچ مربع) را در سیستم انگلیسی نام برد. در معادلات مهندسی مکانیک تنش را با علامت سیگما (از حروف یونانی) “σ” نشان می دهند. همان طور که می دانید نیرو یک کمیت برداری است یعنی دارای اندازه و جهت می باشد. در تعریف تنش، بسته به جهتی که نیرو بر سطح وارد می شود، انواع مختلف تنش ایجاد می شود.

tension[1]

تنش کششی (tension stress)

هر گاه جهت نیروی وارده، عمود بر سطح مورد نظر و به سمت خارج قطعه باشد، تنش ایجاد شده تنش کششی نامگذاری می شود. یکی از عوامل مهم در محاسبه استحکام مواد، توانایی آنها تحت تنش کششی است.

تنش فشاری (compression stress)

هرگاه جهت نیروی وارده، عمود بر سطح مورد نظر و به سمت داخل قطعه  باشد، تنش ایجاد شده تنش فشاری نامگذاری می شود. معمولا تحمل قطعات تحت تنش فشاری، بیش از تنش کششی است.

تنش برشی (shear stress)

هر گاه جهت نیروی وارده، موازی با سطح مورد نظر و یا به عیارتی عمود بر بردار نرمال آن سطح باشد، تنش برشی در جسم ایجاد می شود. علامت تنش برشی در معادلات مکانیک، تائو”τ” (از حروف یونانی) می باشد.

tension-types[1]

شاید این سوال برای شما پیش آنده باشد که چرا از مفهوم تنش در محاسبات مهندسی مکانیک استفاده می شود و به نیرو بسنده نمی کنیم. پاسخ این است که مفهوم تنش که یکی از مهم ترین عوامل طراحی قطعات است، در درون خود هم مفهوم نیرو و شدت آن را دارد و هم این که شکل ظاهری جسم و یا قطعه را نیز در محاسبات لحاظ می کند. و این نکته مهمی است چون نیرویی که برای یک قطعه با سطح مقطع بزرگ می تواند بی خطر باشد (مقدار تنش کوچک) می تواند برای قطعه دیگر با سطح مقطع کوچکتر (مقدار تنش بیشتر) خطرساز باشد.

اصطلاحات دیگری مانند تنش های پیچشی، خمشی، تانسور تنش و … نیز کاربردهای زیادی در علم مهندسی مکانیک دارند. برای مطالعه بهتر آنها پیشنهاد می کنیم از مقالات درس مقاومت مصالح و نیز کتب مرجع مقاومت مصالح مانند مقاومت مصالح پوپوف و مقاومت مصالح جانسون استفاده نمایید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

7 پاسخ
    1. سید محمد حجازی

      سپاسگذارم از اینکه سایت مارا مطالعه کردین
      انشالله مقالات بعدی برای کمک به شما مفصل تر خواهد بود
      با تشکر

  1. رضا

    سلام خوب بود خیلی ممنون
    فرق بین تنش حقیقی با مهندسی را لازم دارم اکر مطلبی در این مورد دارین کمک کنید تشکر

یک دیدگاه بگذارید