fa دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
0
تعداد: 0
مجموع: تومان۰
نمایش سبد خریدتسویه حساب
fa دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
ورودعضویت
0
تعداد: 0
مجموع: تومان۰
نمایش سبد خریدتسویه حساب

پرواز با هواپیمای انرژی خورشیدی به دور دنیا

solar-airplane

چگونه هواپیمایی با انرژی خورشیدی دور دنیا پرواز خواهد کرد؟

آملیا ارهارتز (Amelia Earharts) از انرژی پاک گزارش می دهد: خلبان های سوئیسی برترند پیکارد (Bertrand Piccard) و آندری بوشبرگ (André Borschberg) تلاش می کنند که به عنوان اولین اشخاصی باشند که با هواپیمایی با انرژی خورشیدی دور زمین پرواز کنند. پرواز آنها ۵ ماه طول خواهد کشید و از ابوظبی آغاز و در آنجا به اتمام می رسد. در طول مسیر نیز در شمال آفریقا یا جنوب اروپا و آمریکا توقف خواهد داشت.

در ادامه از این دو خلبان سولاتی شده است:

خلبان هواپیمای با انرژی خورشیدی

خود را معرفی کنید؟

برترند پیکارد خلبانی است که اولین پرواز بدون توقف خود را به دور دنیا، با یک بالن، در سال ۱۹۹۹ انجام داد. در سال ۲۰۰۳ او با آندره بوشبرگ، مهندس و خلبان سابق هواپیمای جنگی، همکاری کرد. این دو به همراه هشتاد مهندس و تکنسین، ۱۲ سال را به توسعه هواپیمای ابداعی با انرژی خورشیدی اختصاص دادند.

آیا این پرواز اولین تلاش آنها می باشد؟

به عنوان پرواز دور دنیا، بله، اولین تلاش آنها می باشد. نمونه اولیه ای با نام ایمپالس خورشیدی ۱ (Solar Impulse 1) وجود داشت، که هشت رکورد را شکست. سه تای آنها زمانی بود که بوشبرگ با آن برای ۲۶ ساعت مستقیم در اولین پرواز شب در تاریخ سامانه هوایی خورشیدی، پرواز کرد. این گروه در حال حاضر ایمپالس خورشیدی ۲ را دارند که قابلیت ذخیره انرژی خورشیدی بیشتری را در باتری های ۱۴۰۰ پوندی لیتیوم یونی خود دارند و موتورهای الکتریکی بهبود یافته آن با ۱۷٫۵ اسب بخار، پره ها را با ۹۴ درصد راندمان می چرخانند.

آیا این هواپیما برای پرواز راحت است؟

خیلی راحت نیست، مخصوصا زمانی را در نظر بگیرید که بدون فشار گاز کار می کند و گرمایی ندارد. بوشبرگ و پیکارد به همراه خود کپسول اکسیژن خواهند داشت تا بتوانند در ارتفاع  بالا نفس بکشند، اما آنها مجبور هستند دمایی را تحمل کنند که بین ۴ تا ۶۸ درجه فارنهایت متغیر است و فقط گرم کن های کوچکی برای دست ها و انگشتهای پایشان به همراه خود دارند.

آنها چگونه میتوانند در هواپیما بخوابند؟

آنها در واقع نمیخوابند. از آنجایی که فقط یک خلبان می تواند در کابین ۱۰۶ فوت مکعبی در یک زمان کاملا جای بگیرد بنابراین فقط این اجازه را دارد که ۶ تا بیست دقیقه در یک روز چرت بزند و این درحالی است که در آن زمان هواپیما در حالت خلبان خودکار (autopilot) قرار دارد. هردو خلبان در مدیتیشن و خود هیپنوتیزم آموزش دیده اند تا بتوانند به سرعت به خواب عمیق بروند و در زمان معین بیدار شوند.

هواپیمای انرژی خورشیدی

آیا درون این هواپیما دستشویی وجود دارد؟

بلند ترین زمان پروازی به صورت پیوسته ۵ روز بر فراز اقیانوس می باشد، بنابراین این منصفانه نیست که از خلبان انتظار داشته باشید تا زمان توقف برای استراحت، صبر کند. صندلی که در آن میتوان برای چرت روزانه بر روی آن دراز کشید و تمرین فیزیکی داشت خود مانند یک توالت عمل میکند-که این کار با برداشتن بالشت صندلی همانطور که شما در هواپیمای خصوصی خود قرار دارید انجام می شود.

با توجه به اسم این هواپیما که انرژی خورشیدی می باشد آیا میتوان در شب نیز پرواز کرد؟

این هواپیما از انرژی ذخیره شده برای پرواز در شب استفاده می کند. بنابراین ذخایر خود را خارج نمی کند، ایمپالس خورشیدی ۲ با بهره بردن از جاذبه، به تدریج به ارتفاع ۵۰۰۰ پا از سطح زمین در شب گلاید (سر میخورد) می کند. در طول روز خلبان دوباره هواپیما را به ارتفاع کروز ۲۸۰۰۰ پا، باز می گرداند (جایی که چگالی هوای کمتر و بنابراین نیروی درگ کمتری وجود دارد) و می تواند به حداکثر سرعت هشتاد و شش مایل بر ساعت برسد در حالی که باتری ها مجدد شارژ شده اند.

در انتها چه نکته ای رو در نظر دارین که در میان بگذارید؟

اگرچه پیکارد اذعان می کند که پروازهای تجاری با هواپیماهای انرژی خورشیدی ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، اما او می گوید:” ما قادر خواهیم بود تا مصرف انرژی جهان را به نصف کاهش دهیم اگر بتوانیم تکنولوژی قدیمی را با نوع جدید آن جایگزین کنیم.” آنها همچنین امیدوار هستند که بیشتر تجارت آنها الهام گرفته از انرژی پاک باشد. آنها هم اکنون از شرکت های مختلف شنیده اند که میخواهند از تکنولوژی آنها برای جایگزینی ماهواره ها با هواپیماهای بدون سرنشین ارزان برای انتقال سرویس ارتباطات دوربرد برای پیشرفت کشورها استفاده کنند.

 

منبع:

سایت PopularMechanic

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

1 + 8 =