telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تنش (Stress)

تنش

تنش کششی، تنش برشی، تنش عمودی و … از کلمات و اصطلاحاتی هستند که هر دانشجوی مهندسی مکانیک بیش از اصطلاحات دیگر با آنها سر و کار دارد. از موارد اصلی که یک مهندس مکانیک در طراحی قطعات و اجزاء صنعتی با آن سر و کار دارد، تنش های وارد به جشم و تغییر شکل اجسام تحت تنش می باشد.

تنش به طور کلی به معنای نیروی وارد شده بر واحد سطح می باشد و یکای آن در سیستم SI پاسکال (نیوتن بر متر مربع) است.

3749aaa8ee129d7e919bddcc7e09cd36_L[1]

از دیگر واحد های آن می توان psi (پوند بر اینچ مربع) را در سیستم انگلیسی نام برد. در معادلات مهندسی مکانیک تنش را با علامت سیگما (از حروف یونانی) “σ” نشان می دهند. همان طور که می دانید نیرو یک کمیت برداری است یعنی دارای اندازه و جهت می باشد. در تعریف تنش، بسته به جهتی که نیرو بر سطح وارد می شود، انواع مختلف تنش ایجاد می شود.

tension[1]

تنش کششی (tension stress):

هر گاه جهت نیروی وارده، عمود بر سطح مورد نظر و به سمت خارج قطعه باشد، تنش ایجاد شده تنش کششی نامگذاری می شود. یکی از عوامل مهم در محاسبه استحکام مواد، توانایی آنها تحت تنش کششی است.

تنش فشاری (compression stress):

هرگاه جهت نیروی وارده، عمود بر سطح مورد نظر و به سمت داخل قطعه  باشد، تنش ایجاد شده تنش فشاری نامگذاری می شود. معمولا تحمل قطعات تحت تنش فشاری، بیش از تنش کششی است.

تنش برشی (shear stress):

هر گاه جهت نیروی وارده، موازی با سطح مورد نظر و یا به عیارتی عمود بر بردار نرمال آن سطح باشد، تنش برشی در جسم ایجاد می شود. علامت تنش برشی در معادلات مکانیک، تائو”τ” (از حروف یونانی) می باشد.

tension-types[1]

شاید این سوال برای شما پیش آنده باشد که چرا از مفهوم تنش در محاسبات مهندسی مکانیک استفاده می شود و به نیرو بسنده نمی کنیم. پاسخ این است که مفهوم تنش که یکی از مهم ترین عوامل طراحی قطعات است، در درون خود هم مفهوم نیرو و شدت آن را دارد و هم این که شکل ظاهری جسم و یا قطعه را نیز در محاسبات لحاظ می کند. و این نکته مهمی است چون نیرویی که برای یک قطعه با سطح مقطع بزرگ می تواند بی خطر باشد (مقدار تنش کوچک) می تواند برای قطعه دیگر با سطح مقطع کوچکتر (مقدار تنش بیشتر) خطرساز باشد.

اصطلاحات دیگری مانند تنش های پیچشی، خمشی، تانسور تنش و … نیز کاربردهای زیادی در علم مهندسی مکانیک دارند. برای مطالعه بهتر آنها پیشنهاد می کنیم از مقالات درس مقاومت مصالح و نیز کتب مرجع مقاومت مصالح مانند مقاومت مصالح پوپوف و مقاومت مصالح جانسون استفاده نمایید.


Avatar
درباره نویسنده

3 پاسخ
    1. Avatar
      سید محمد حجازی

      سپاسگذارم از اینکه سایت مارا مطالعه کردین
      انشالله مقالات بعدی برای کمک به شما مفصل تر خواهد بود
      با تشکر

  1. Avatar
    رضا

    سلام خوب بود خیلی ممنون
    فرق بین تنش حقیقی با مهندسی را لازم دارم اکر مطلبی در این مورد دارین کمک کنید تشکر

یک دیدگاه بگذارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image

برای مشاوره و خرید کالای مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

  دفتر تهران: ۸۸۸۵۳۶۲۰-۰۲۱

  دفتر اصفهان:  ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱