telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

جک پنوماتیک

جک پنوماتیک

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در زمینه فروش انواع قطعات و تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک از جمله سیلندر پنوماتیک فعالیت دارد. جهت سفارش خرید و استعلام قیمت انواع جک پنوماتیک با ما تماس بگیرید.

جهت سفارش خرید انواع جک پنوماتیک با ما تماس بگیرید.

 سیلندر پنوماتیک

جک یا سیلندر پنوماتیک ( یا اصطلاح عامینه جک بادی ) یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیکی موجود در بازار است که کاربردهای متنوعی برای آن وجود دارد، در این بین می­توان به مواردی همچون اتوماسیون صنایع چوب، صنایع ماشین سازی، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع پرس، صنایع خودروسازی و خطوط تولید اشاره کرد.

عامل اصلی و قدرت متحرکه سیستم­ های پنوماتیکی، سیلندرهای پنوماتیک هستند. این تجهیزات به واسطه طراحی و ساختمانی که دارند، نیروی هوای فشرده را به نیروی مکانیکی تبدیل می­ کنند، از این رو آن­ها را واحدهای کار پنوماتیکی هم می­ دانند.

معمولا سیلندرهای پنوماتیک با سرعت بالایی به حرکت مشغول می­ شوند و پس از گذشت زمان، به تدریج دمای هوا به واسطه کار کمپرسور و پیستون، افزایش می­ یابد و همین تغییر دما منجر به تغییر فشار گاز هم می ­شود. از این رو باید سیلندرهای پنوماتیک دارای کیفیت ساخت مطلوبی باشند که از عهده تحمل تغییرات فشار و دما به خوبی برآیند و این تغییرات را به کمترین میزان ممکن کاش دهند تا خللی در سیستم و حرکت یکنواخت شفت ایجاد نشود.

از این رو توصیه می­ شود، برای انتخاب انواع تجهیزات مکانیکی حتما از کارشناسان خبره در زمینه مربوطه کمک گرفته شود تا متناسب با عملکرد مورد نیاز، تجهیزات مناسبی تهیه شود.

سیلندهای پنوماتیک به طور کلی شامل بدنه (پوسته)، پیستون، پکینگ و سایر اتصالات می­ شوند. سیلندرهای پنوماتیک بنا به کاربردهای مختلفی که دارند در طول­ ها و قطرهای مختلف و برای فشارهای کاری مختلف طراحی ، تولید و روانه بازار شده ­اند. عموما از پنوماتیک در فشارهای پایین استفاده می­ شود و حداکثر فشاری که به شکل کلی برای این سیلندرها تعریف می­ شود، ۳۰۰ بار است.

 

مشکل عمده ­ای که برای سیلندرهای پنوماتیک در ابتدا وجود داشت، برخورد پیستون به انتهای سیلندر و عمر پایین این سیلندرها به واسطه سرعت و قدرت بالای پیستون­ ها بوده است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی از انواع مختلف ضربه­ گیرهای مناسب استفاده می­ شود، به ­نحوی که این مشکل به طور کامل بر طرف شده است و پیستون پیش از رسیدن به انتهای سیلندر و ضربه زدن به آن، کاملا از حرکت باز می­ ایستد. در ادامه بیشتر با انواع سیلندر یا جک پنوماتیک آشنا می­ شویم.

تقسیم­ بندی­ های مختلفی برای سیلندر و جک پنوماتیک وجود دارد. به عنوان مثال در یکی از تقسیم بندی ­های متداول، این سیلندرها را به دو دسته مگنت ­دار و بدون مگنت تقسیم بندی می­ کنند. 

تقسیم بندی جک پنوماتیک براساس ساختمان

می­توان سیلندرهای پنوماتیک را بر اساس ساختمان و نحوه عملکردشان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. سیلندرهای پنوماتیکی خطی که منجر به حرکت رفت و برگشتی شفت می­ شود.
  2. سیلندرهای پنوماتیکی چرخشی که منجر به حرکت دورانی شفت می ­شود.

 

سیلندرهای پنوماتیک خطی

همان طور که گفتیم، سیلندرهای پنوماتیکی خطی به کمک نیروی هوای فشرده، منجر به حرکت رفت و برگشتی شفت می ­شوند. سیلندرهای خطی، خود به دو دسته­ ی یک طرفه یا دو طرفه تقسیم می­ شوند.

 

سیلندر خطی یک طرفه

همان طور که از نام سیلندرهای خطی یک طرفه یا یک کاره پیدا است، این سیلندرها فقط در یک طرف یا از یک سوی کورس حرکتی خود کار انجام می ­دهند. در این نوع سیلندرها هوای فشرده، از یک سمت وارد محفظه سیلندر می ­شود و باعث حرکت پیستون می­ شوند. پس از قطع شدن فشار هوا، فنری که پشت پیستون قرار دارد، هوای داخل محفظه را خالی می­ کند و پیستون به اول کورس حرکتی خود باز می­ گردد و مجدد با باز شدن مسیر هوای فشرده، پیستون به حرکت در می­ آید. شماتیکی از این نوع جک پنوماتیکی را در شکل زیر مشاهده می­ کنید.

از سیلندرهای خطی یک طرفه جهت پرس کردن قطعات ساخت گیره ­های پنوماتیکی و نیز جدا کردن قطعات از قالب­ های ساخت و … استفاده می ­شود.  

 

جهت سفارش خرید جک پنوماتیکی با ما تماس بگیرید.

جک پنوماتیکی  خطی دو طرفه

همان طور که از نام سیلندرهای خطی دو طرفه یا دو کاره پیدا است، این سیلندرها در هر دو طرف کورس حرکتی خود قادر به انجام کار هستند و تفاوت این مدل با مدل قبل در این است که مدل دو طرفه از فنر برای بازگرداندن پیستون استفاده نمی­کند و وظیفه بازگرداندن پیستون بر عهده هوای فشرده­ای است که از طرف دیگر پیستون وارد می­شود. برخی از سیلندرهای خطی دو طرفه دارای دو شفت در دو سمت سیلندر هستند که در واقع می­توانند در هر دو طرف کار مکانیکی انجام دهند.

 شماتیکی از سیلندر پنوماتیکی دو طرفه را در شکل زیر مشاهده می­ کنید.

جک های پنوماتیک چرخشی ( روتاری)

در این نوع از سیلندرهای پنوماتیک، پیستون به جای اینکه حرکت رفت و برگشتی داشته باشد، دارای حرکتی دورانی است و در واقع شفت متصل به پیستون نیز دارای حرکت چرخشی خواهد بود. حرکت دورانی شفت می­تواند محدود یا نامحدود (چرخش ۳۶۰ درجه) باشد که اگر به صورت نامحدود بچرخد از آن به عنوان موتور پنوماتیکی هم یاد می­ شود. در شکل زیر سیلندر پنوماتیک دورانی را مشاهده می­ کنید.

علاوه بر سیلندر (جک­ های) تک طرفه و دو طرفه انواع دیگری از جک ­ها (سیلندرها) وجود دارند که کمتر متداول هستند و در سیستم ­های مخصوصی به کار گرفته می­ شوند، برخی از این جک ­ها و سیلندرهای پنوماتیک عبارت هستند از: سیلندرهای پنوماتیک با پوسته متحرک و شفت ثابت، سیلندرهای دورانی، جک های کامپکت، سیلندرهای تاندم (دوبل)، سیلندرهای بدون شفت، جک پنوماتیک قلمی، سیلندر چهار میل، سیلندرهای DNC و جک های تلسکوپی.

Avatar
درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image

برای مشاوره و خرید کالای مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

  دفتر تهران: ۸۸۸۵۳۶۲۰-۰۲۱

  دفتر اصفهان:  ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱