دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

گروه فنی مهندسی بازرگانی پینیون در حال حاضر انجام این خدمات را از حوزه کاری خود خارج کرده است.

گروه فنی مهندسی پینیون

نمایندگی فروش آکومولاتور

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون نمایندگی فروش آکومولاتور در ایران است.

ابن کالا فعلا در پینیون موجود نمی باشد.

کاربرد آکومولاتور

در سیستم های هیدرولیک از مایعات مختلف نظیر آب و روغن استفاده می‌شود. از آن ‌جایی که مایعات تراکم ناپذیر هستند، پس هرگونه تغییر ناگهانی فشار در مایع ، مستقیما به خط انتقال آن منتقل می‌شود. از این رو باید به دنبال راهی برای دمپ یا کاهش اثرات تغییر فشار مایع هیدرولیک بر تجهیزات و مدار انتقال باشیم. آکومولاتور راهی برای حل این مشکل است.
آکومولاتور که از آن به عنوان مخزن جمع‌کننده، انباره و مخزن ازت نیز یاد می‌شود، در انواع سیستم‌های هیدرولیکی کاربرد داشته و با ذخیره سیال تراکم ناپذیر تحت فشار، انرژی را در سیستم ذخیره می‌کند.

  • جبران افت فشار

به عبارت دیگر از آکومولاتور برای جبران افت فشار لحظه‌ای روغن در سیستم‌های هیدرولیکی که با روغن کار می‌کنند، استفاده می‌شود. در آکومولاتورها برای تحت فشار قرار دادن سیال از یک نیروی خارجی استفاده می‌شود. که این نیروی خارجی می‌تواند نیروی فنر، گاز تحت فشار و یا وزن وزنه باشد. آکومولاتورها بر اساس عامل به وجود آورنده نیروی خارجی تقسیم بندی می‌شوند.

وظایف

عمده وظایف آکومولاتور جلوگیری از کاهش ناگهانی فشار سیال در مدار بر اثر متوقف شدن پمپ هیدرولیک، کاهش و کنترل اثر ضربه قوچ ، حفظ فشار سیال در محدوده ثابت و حذف نوسانات اعمالی به واسطه تغییر فشار سیال در مدار هیدرولیک است.

  • دلایل تغییر فشار

این تغییر فشار می‌تواند به واسطه تغییر دمای سیال و یا وجود نشتی در سیستم هیدرولیک باشد. با استفاده از آکومولاتور عمر تجهیزات به کار گرفته شده در سیستم هیدرولیکی افزایش پیدا می‌کند. از بروز خسارت ناشی از اعمال ضربه قوچ و دیگر نوسانات فشار سیال هیدرولیک به تجهیزات جلوگیری به عمل می‌آید.

نحوه عملکرد آکومولاتور

هر سیستم هیدرولیکی می‌تواند یک تا چند آکومولاتور داشته باشد. آکومولاتور معمولا در نزدیکی پمپ هیدرولیک به مدار متصل می‌شود. البته پیش از اتصال آکومولاتور باید پمپ هیدرولیک مجهز به شیر یک طرفه باشد تا جریان خروجی از آکومولاتور به پمپ باز نگردد و در مدار جریان یابد. در مواقعی که پمپ هیدرولیک در حال کار کردن است. فشار سیال هیدرولیک افزایش می‌یابد. در این مرحله روغن به درون آکومولاتور وارد می‌شود و فضای آن را تا حداکثر مقدار مجاز پر می‌کند.

  • افزایش حجم گاز

سپس در هنگام خاموش شدن پمپ و یا در صورت کاهش فشار روغن به هر علت دیگری، فشار گاز موجود در آکومولاتور سبب هل دادن روغن به مدار هیدرولیک می‌شود.  تا جایی که روغنی در آکومولاتور باقی نماند، افزایش حجم گاز آکومولاتور ادامه پیدا می‌کند.

  • نکته مهم

مهم‌ترین نکته در استفاده از آکومولاتور انتخاب مدل مناسب آن است. چرا که انتخاب آکومولاتور باید بر اساس مشخصات مدار هیدرولیک باشد. پارامترهایی نظیر فشار کاری و ظرفیت حجمی در انتخاب آکومولاتور مناسب، نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. با استفاده از یک آکومولاتور مناسب می‌توان عمر تجهیزات به کار گرفته شده در مدار هیدرولیک را به میزان چشم‌گیری افزایش داد.

انواع آکومولاتور

 آکومولاتورها با توجه به سیستم عملکردشان مطابق شکل زیر به سه دسته‌ گازی، وزنه‌ای و فنری تقسیم می‌شوند که دسته گازی خود دارای 4 زیر مجموعه دیگر است.

در ادامه به اختصار این دسته‌بندی‌ها توضیح داده شده است

انواع آکومولاتور

1- گازی

متداول‌ترین آکومولاتورهای موجود در بازار، آکومولاتورهایی هستند که از گاز تحت فشار به عنوان عامل ایجاد فشار به سیال استفاده می‌کنند. گاز مورد استفاده باید غیر سمی و غیر آتشگیر  باشد.  از این رو معمولا از گاز نیتروژن برای این منظور استفاده می‌شود. گاز تحت فشار می‌تواند به روش‌های مختلفی به سیال، نیرو اعمال کند که همین روش‌ها سبب تقسیم بندی آکومولاتورهای گازی به شکل زیر می‌شود:

آکومولاتور گازی

1-1-پیستونی 

این آکومولاتور از سیستم سیلندر و پیستون به همراه گاز مورد نظر استفاده می‌کنند.

  • مشکل اصلی 

مشکل اصلی این آکومولاتورها بالا بودن هزینه ساخت و محدودیت‌های ابعادی آن‌ها می‌باشد. این آکومولاتورها قابلیت کار در سیستم‌هایی با دمای بسیار بالا و بسیار پایین را دارند.

 

2-1- حبابی (کیسه‌ای)

در این آکومولاتورها، گاز و سیال به کمک یک حباب لاستیکی نظیر بادکنک از یکدیگر جدا می‌شوند.

  • مزیت

عمده مزیت این آکومولاتورها آب‌بندی کامل بین محفظه روغن و گاز است. آکومولاتور حبابی به علت وزن سبک، پاسخی سریع به نوسانات فشار می‌دهد. از این رو مناسب استفاده در سیستم‌های جاذب ضربه و تنظیم فشار هستند.

این آکومولاتور به همراه اجزای آن در شکل زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است.

آکومولاتور کیسه ای

3-1- دیافراگمی

همانند آکومولاتورهای حبابی بوده، با این تفاوت که از یک دیافراگم لاستیکی برای جدایی سیال و گاز استفاده می‌شود.

  • مزیت

مهم‌‌ترین مزیت آکومولاتور دیافراگمی وزن کم نسبت به حجم سیال ذخیره شده است. یا به عبارتی دیگر چگالی انرژی بالای آن است. به همین علت از این آکومولاتور‌ها به طور گسترده‌ای در صنعت هوانوردی استفاده می‌شود. این آکومولاتور به همراه اجزای آن در شکل زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است.

 آکومولاتور دیافراگمی

4-1- یک‌قسمتی (غیرمجزا)

در این آکومولاتورها سیال و گاز از یکدیگر جدا نبوده و هیچگونه جداکننده فیزیکی بین گاز و روغن وجود ندارد. پس به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

  • مزیت

مزیت اصلی این آکومولاتور‌ها ظرفیت بالای آن‌ها در ذخیره سازی روغن بوده است. مشکل اصلی آن‌ها ترکیب شدن گاز در روغن است. از این رو در سیستم‌هایی که دبی خروجی پمپ بالا بوده و سرعت جریان زیاد است. نمی‌توان از این آکومولاتور استفاده کرد چرا که سبب مشکلاتی نظیر کاویتاسیون، کاهش تراکم‌پذیری سیال و ایجاد ارتعاش در سیستم می‌شود.

2-  وزنه‌ای

در این آکومولاتورها از نیروی وزن (گرانش) برای اعمال نیرو به سیال استفاده می‌شود. به این منظور به میزان کافی وزنه بر روی سیلندری که در تماس با سیال است، قرار می‌دهند.

  • مزیت

مزیت این آکومولاتورها اعمال فشار یکسان به سیال در تمام کورس حرکتی سیلندر می‌باشد. البته از آنجایی که برای سیستم‌های هیدرولیک با فشار بالای سیال، نیاز به نیروی بیشتری هستیم. باید وزن‌های سنگین‌تری به کار برد و همین عامل منجر به کاربرد محدود این آکومولاتور در صنعت شده است.

آکومولاتور وزنه ای

3- فنری آکومولاتور

در این آکومولاتورها از نیروی فنر برای اعمال فشار به سیال و بازگرداندن آن به مدار استفاده می‌شود. نیروی اعمالی از قانون هوک تبعیت می‌کند.

  • فشار بالا

در مواقعی که سیال فشار بالایی دارد. فنر جمع می‌شود و با کاهش فشار سیال، نیروی فنر به سیال منتقل شده است. این مورد سبب افزودن سیال موجود در  به مدار می‌شود. البته با توجه به ابعاد بزرگ فنرهای مورد نیاز برای آکومولاتور‌های فنری، این مدل در حال حاضر کاربرد بسیار محدودی دارد.

یک دیدگاه بگذارید

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی