گروه فنی مهندسی بازرگانی پینیون در حال حاضر انجام این خدمات را از حوزه کاری خود خارج کرده است.
روغن زن در یک سیستم پنوماتیک قسمت های عمل کننده داخلی ابزارآلات پنوماتیک و اجزای آن، شامل سیلندرهای عملگر، سوپاپ ها و موتورها را روانکاری می کند. این دستگاه جریانی از روغن را در خطوط هوایی تزریق می کند و تضمین می کند که آنها همیشه در بهترین حالت خود عمل می کنند.
روغن زن، یک عضو بسیار مهم در دستگاه های پنوماتیک است زیرا ماده روانکار را به ماشین های مختلف می رساند. روغن زن های پنوماتیک در موارد زیر کاربرد دارند:
با داشتن یک سیستم روانکاری، در ماشین آلات، اصطکاک کمتر، عملیات نرم تر و کنترل سرعت بهتر می شود که به نوبه ی خود بازده عملکرد سیستم را افزایش می دهد و هزینه ی نگهداری و عملکرد سیستم کاهش می یابد.
عملکرد سوپاپ روغن زن یک دستگاه پنوماتیک، که با عنوان روغن زن پنوماتیک شناخته می شود، تزریق جریانی از روغن یا هوا به خطوط هوایی به منظور روانکاری قسمت های کاری داخلی دستگاه پنوماتیک است. روغن زن پنوماتیک به وسیله وارد کردن هوای فشرده به یک پورت ورودی و عبور از یک سوپاپ سوزنی، که به یک لوله یاب متصل است عمل روانکاری را انجام می دهد. لوله در کاسه ای که پر از روغن ماشین است فرو رفته است. روغن با روش مکشی، کشیده می شود سپس به صورت یک آئروسل در پورت خروجی آزاد می شود. که به نوبه ی خود ابزارآلات کاری را روان کاری می نماید.
در عملکرد یک سیستم روانکاری موقعیت قرار گرفتن سوپاپ بسیار مهم است. سوپاپ سوزنی باید در یک هوزینگ پلی کربنات قرار گیرد. و همیشه باید آخرین المان باشد. اگر این اصول پیروی نشود، ممکن است هوای روغنی با رگلاتور فشار مداخله کند، مانع عملکرد آن شده و در نتیجه هیچ روانکاری به تجهیزات متصل نرسد و ماشین خراب شود.
نوع روغن در روغن زن پنوماتیک به دستور العمل ساخت بستگی دارد. باید تنها سیالاتی استفاده شوند که در دستور راهنمای کاربر آمده باشند، چون سیالات ناسازگار عملکرد ماشین پنوماتیک را مختل می نمایند.
سه نوع روغن زن پنوماتیک موجود است:
روغن زن های سایت فید ( Sight Feed Lubricators )
روغن زن های ویک فیت (Wick Feed Lubricators)
روغن زن های تک پورت ( Single Port Lubricators)
کاربرد مورد نیاز و سیالی که مورد نظر باشد انتخاب می شود.
روغن زن ها، در سیستم های هوای فشرده، برای مدت های طولانی استفاده می شدند. در طراحی آنها روغن به صورت بخار در سیستم هوا فشرده عمل می کرد. اما در حال حاضر تقریبا دیگر در دستگاه ها از آنها استفاده نمی شود. محصولات پنوماتیک جدید مانند سوپاپ و سیلندر ها از لاستیک یا مواد دیگر برای آب بندی استفاده می نمایند. این مواد برای آب بندی موثر و کاهش اصطکاک، نیاز به روانکاری روغنی دارند. اما هنوز هم محصولات پنوماتیک معدودی به روانکاری روغنی داخلی نیاز دارند. مثلا روغن ماشین های سبک باید بصورت پریودیک اضافه شود. همچنین برخی ایرموتورها و کلاچ های هوایی نیز به روانکاری روغنی داخلی نیاز دارند.