telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تلرانس بیرینگ ها

معیار استاندارد تلرانس بیرینگ ها

در این مقاله راجع به تلرانس شفت و نشیمنگاه بلبرینگ و کلاس های جا زدن و نصب بلبرینگ بخوانید


در ایالت متحده، انجمن تولید کنندگان بیرینگ آمریکا (ABMA)، استاندارد مورد نیاز شرکت های تولید کننده بیرینگ را نگارش می کند. که این  فعالیت شامل بازبینی استاندارد و یا پیشنهاد و آماده کردن استانداردهای جدید می باشد. سپس این استاندارد ها برای تایید به عنوان استانداردهای بین المللی آمریکا به نهاد استانداردهای بین الملل آمریکا (ANSI) ارائه می شود. ANSI کمیته ای شامل: نمایندگی هایی از سازمان های مصرف کننده، تولید کنندگان و دولت آمریکا می باشد که به فعالیت استاندارد های بیرینگ های رول شده اختصاص داده شده است.

کلاس تلرانسی که برای همه بیرینگ ها توسط کمیته ای در ABMA تعریف شده است ABEC (کمیته سالانه مهندسی بیرینگ ها) گفته می‌شود. این تلرانس ها غالبا به گرید ABEC و یا نرخ آن اشاره می کند. کلاس تلرانس ها برای رولر بیرینگ ها با دسته بندی RBEC درون استانداردی مشابه قرار گرفته است.

در استاندارد ABMA 20 – انواع بلبرینگ های شعاعی، رولر بیرینگ های استوانه ای، رولرهای بشکه ای؛ همچنین استانداردهای ABMA 12.1 and 12.2 – بیرینگ های ابزار تعریف شده است.

کلاس تلرانسی

کلاس تلرانسی ABEC (و REBC) هردو تلرانس های مربوط به اندازه و شکل برای رینگ های داخلی و خارجی بیرینگ ها را مشخص می کند. پارامترهای مهم رینگ ها شامل قطر داخل بیرینگ ها (یا قطر داخلی رینگ داخلی)، قطرخارجی رینگ خارجی، عرض رینگ ها، و راهگاه های هر کدام از رینگ ها شامل می شود. تلرانس های شکل آنها، گردی ها، مخروطی ها، runout و تطابق ها را شامل می شود.

تلرانس بیرینگ ها

استاندارد ABMA 20  پنج کلاس را شامل می شود: ABEC 7، ABEC 5، ABEC 3، ABEC 1، و ABEC 9. بال بیرینگ های سری ابزار در استانداردهای ۱۲٫۱ و ۱۲٫۲ و با داشتن پسوند P تعریف شده اند. علاوه بر آن بال بیرینگ های با مقطع باریک و خیلی باریک در استاندارد های ۱۲٫۱ و ۱۲٫۲ و با داشتن پسوند T تعریف شده اند.

دقت کلاس تلرانس

شماره بالاتر کلاس تلرانس ها به عنوان مثال ۷ و یا ۹، تلرانس باریک تری را شامل می شود که در نتیجه دقت بالاتری را در مونتاژ بیرینگ ها نیاز دارد. وقتی کلاس تلرانس ها برای بار اول تعریف شده بود، تکنولوژی ماشین های ابزار بگونه ای بود که سازندگان بیرینگ ها فقط می توانستند بیرینگ هایی با کلاس ABEC 1 و گاهی ABEC 3 را تولید کنند. امروزه پیشرفت تکنولوژی به گونه ای می باشد که تولید کنندگان بیرینگ ها در آمریکا به راحتی بیرینگ هایی با استاندارد های ABEC 7 و ABEC 9 تولید می کنند.

تأثیر تلرانس در عملکرد، قیمت و عمر بیرینگ

در حالی که همه بیرینگ ها مکانیزم بسیار دقیقی دارند، طراح می بایست فواید تلرانس های باریک تر به عنوان نرمی عملکرد و عمر بیرینگ را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، رابطه مستقیمی بین دقت تلرانسی بالا و عمر بیرینگ وجود دارد. موازی بودن راهگاه ها، پارامتری است که توسط ABEC کنترل می شود، میتواند بر روی ترک بیرینگ ها اثر بگذارد. دو راهگاه غیر موازی باعث ایجاد ترک های ضربه ای در بیرینگ می شود. در کاربردهای سرعت بالا، ران آوت(runout) بیرینگ ها می تواند در برهم زدن بالانس در جرم دورانی اثر بگذارد. این شرایط ممکن است موجب خرابی های زودهنگام و طول عمر غیرقابل پیش بینی شود. البته دقت های ساخت و تلرانسی بالاتر منجر به افزایش هزینه ها خواهد شد.

عدم جامعیت کلاس تلرانسی

در حالی که اصولا کلاس های تلرانسی بیرینگ ها ابعاد مرزی رینگ ها را کنترل می کند، همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که پارامترهای مهمی در عملکرد و عمر بیرینگ ها موثر هستند که توسط ABEC و یا ISO کنترل نمی شوند. این موارد شامل: لقی های داخلی، عملیات سطح، دقت ساچمه ها، گشتاور، سروصدا، نوع قفسه و روغن کاری می باشد. این موارد، در هنگام انتخاب یک بیرینگ باید به همراه کلاس تلرانسی دقیق همراه شود تا بهترین عمر کاری و عملکردی حاصل شود.

سازمان های استاندارد در جهان

کشورهای زیادی در جهان سازمان های استاندارد مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال، آلمان، ژاپن، کره، روسیه و چین از مهم ترین تولید کنندگاه بیرینگ ها در دنیا هستند و همه آنها استاندارد های صنعتی دارند که همه نوع بال و رولربیرینگ ها را پوشش می دهد. تقریبا در همه موارد، این استانداردها مشابه یا معادل با ISO 492 می باشند. جدول زیر گرید های معادل تلرانسی برای یکی از رایج ترین استانداردها را نشان می دهد.

DIN 620ISO 492ANSI Standard 20
P0Class NormalABEC 1
P6Class 6ABEC 3
P5Class 6ABEC 5
P4Class 4ABEC 7
P2Class 2ABEC 9

ANSI:  American National Standards Institute

ABMA: American Bearing Manufacturers Association

ABEC: Annular Bearings Engineers Committee

منبع:

ASTBearings

مشاوره استاندارد
واحد مشاوره گروه فنی مهندسی پینیون توانایی مشاوره و بررسی استاندارد های در ارتباط با انواع بیرینگ ها در صنایع مختلف را دارد. با ما تماس بگیرید.
Avatar
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@
2 پاسخ
  1. Avatar
    محمد

    عالی بود مهندس
    من در جایی کار میکنم که در ماه یکی دوتا بیرینگ باید سرویس کنم
    ما از دسته فیلر استفاده میکنیم
    به ما میگن باید فیلر ۵صدم تا ۷صدم ،بیرینگ سرویس بشه
    من کنجکاوم بدونم این تلورانس هایی که شما میگین با این اعداد که من میگم چه ربطی دارن

    1. Avatar
      سید محمد حجازی

      سلام
      سپاس از حسن سلیقه شما
      میشه بدونم کجا فیلر رو قرار میدین و بیشتر کمی توضیح بدین تا بتونم کمکتون کنم.
      با تشکر

یک دیدگاه بگذارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image

برای مشاوره و خرید کالای مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

  دفتر تهران: ۸۸۸۵۳۶۲۰-۰۲۱

  دفتر اصفهان:  ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱