دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تلرانس بلبرینگ ها یا بیرینگ ها

در این مقاله راجع به تلرانس شفت و نشیمنگاه بلبرینگ و کلاس های جا زدن و نصب بلبرینگ توضیح کاملی داده شده است. پینیون یک شرکت بازرگانی قطعات صنعتی است که در زمینه واردات و فروش قطعات صنعتی از جمله بلبرینگ فعالیت دارد. واحد مشاوره پینیون توانایی مشاوره و بررسی استاندارد های در ارتباط با انواع بیرینگ ها در صنایع مختلف را دارد. در صورت نیاز به مشاوره، خرید و یا استعلام قیمت با ما تماس بگیرید و یا به لندینگ فروش بلبرینگ مراجعه فرمایید.

تلرانس شفت و نشیمنگاه بلبرینگ

معیار استاندارد تلرانس بلبرینگ ها چیست؟

در ایالت متحده، انجمن تولید کنندگان بیرینگ آمریکا (ABMA)، استاندارد مورد نیاز شرکت های تولید کننده بلبرینگ را نگارش می کند. که این فعالیت شامل بازبینی استاندارد و یا پیشنهاد و آماده کردن استانداردهای جدید می باشد. سپس این استاندارد ها برای تایید به عنوان استانداردهای بین المللی آمریکا به نهاد استانداردهای بین الملل آمریکا (ANSI) ارائه می شود. ANSI کمیته ای شامل: نمایندگی هایی از سازمان های مصرف کننده، تولیدکنندگان و دولت آمریکا می باشد که به فعالیت استاندارد های بیرینگ های رول شده اختصاص داده شده است.

کلاس تلرانسی که برای همه بلبرینگ ها توسط کمیته ای در ABMA تعریف شده است ABEC (کمیته سالانه مهندسی بیرینگ ها) گفته می‌شود. این تلرانس ها غالبا به گرید ABEC و یا نرخ آن اشاره می کند. کلاس تلرانس ها برای رولر بیرینگ ها با دسته بندی RBEC درون استانداردی مشابه قرار گرفته است.

در استاندارد ABMA 20 – انواع بلبرینگ های شعاعی، رولر بیرینگ های استوانه ای، رولرهای بشکه ای؛ همچنین استانداردهای ABMA 12.1 and 12.2 – بیرینگ های ابزار تعریف شده است.

کلاس تلرانسی بیرینگ ها

کلاس تلرانسی ABEC (و REBC) هردو تلرانس های مربوط به اندازه و شکل برای رینگ های داخلی و خارجی بیرینگ ها را مشخص می کند. پارامترهای مهم رینگ ها شامل قطر داخل بیرینگ ها (یا قطر داخلی رینگ داخلی)، قطرخارجی رینگ خارجی، عرض رینگ ها، و راهگاه های هر کدام از رینگ ها شامل می شود. تلرانس های شکل آنها، گردی ها، مخروطی ها، runout و تطابق ها را شامل می شود.

تلرانس بیرینگ ها

استاندارد ABMA 20 پنج کلاس را شامل می شود: ABEC 7، ABEC 5، ABEC 3، ABEC 1، و ABEC 9. بال بیرینگ های سری ابزار در استانداردهای 12.1 و 12.2 و با داشتن پسوند P تعریف شده اند. علاوه بر آن بال بیرینگ های با مقطع باریک و خیلی باریک در استاندارد های 12.1 و 12.2 و با داشتن پسوند T تعریف شده اند.

دقت کلاس تلرانس بلبرینگ

شماره بالاتر کلاس تلرانس ها به عنوان مثال 7 و یا 9، تلرانس باریک تری را شامل می شود که در نتیجه دقت بالاتری را در مونتاژ بیرینگ ها نیاز دارد. وقتی کلاس تلرانس ها برای بار اول تعریف شده بود، تکنولوژی ماشین های ابزار بگونه ای بود که سازندگان بیرینگ ها فقط می توانستند بیرینگ هایی با کلاس ABEC 1 و گاهی ABEC 3 را تولید کنند. امروزه پیشرفت تکنولوژی به گونه ای می باشد که تولید کنندگان بیرینگ ها در آمریکا به راحتی بیرینگ هایی با استاندارد های ABEC 7 و ABEC 9 تولید می کنند.

تلرانس در عملکرد، قیمت و عمر بلبرینگ چه تاثیراتی دارد؟

در حالی که همه بیرینگ ها مکانیزم بسیار دقیقی دارند، طراح می بایست فواید تلرانس های باریک تر به عنوان نرمی عملکرد و عمر بیرینگ را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، رابطه مستقیمی بین دقت تلرانسی بالا و عمر بیرینگ وجود دارد. موازی بودن راهگاه ها، پارامتری است که توسط ABEC کنترل می شود، میتواند بر روی ترک بیرینگ ها اثر بگذارد. دو راهگاه غیر موازی باعث ایجاد ترک های ضربه ای در بیرینگ می شود. در کاربردهای سرعت بالا، ران آوت(runout) بیرینگ ها می تواند در برهم زدن بالانس در جرم دورانی اثر بگذارد. این شرایط ممکن است موجب خرابی های زودهنگام و طول عمر غیرقابل پیش بینی شود. البته دقت های ساخت و تلرانسی بالاتر منجر به افزایش هزینه ها خواهد شد.

چرا کلاس های تلرانسی بلبرینگ ها جامعیت ندارند؟

در حالی که اصولا کلاس های تلرانسی بیرینگ ها ابعاد مرزی رینگ ها را کنترل می کند، همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که پارامترهای مهمی در عملکرد و عمر بیرینگ ها موثر هستند که توسط ABEC و یا ISO کنترل نمی شوند. این موارد شامل: لقی های داخلی، عملیات سطح، دقت ساچمه ها، گشتاور، سروصدا، نوع قفسه و روغن کاری می باشد. این موارد، در هنگام انتخاب یک بیرینگ باید به همراه کلاس تلرانسی دقیق همراه شود تا بهترین عمر کاری و عملکردی حاصل شود.

سازمان های استاندارد در جهان

کشورهای زیادی در جهان سازمان های استاندارد مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال، آلمان، ژاپن، کره، روسیه و چین از مهم ترین تولید کنندگاه بیرینگ ها در دنیا هستند و همه آنها استاندارد های صنعتی دارند که همه نوع بال و رولربیرینگ ها را پوشش می دهد. تقریبا در همه موارد، این استانداردها مشابه یا معادل با ISO 492 می باشند. جدول زیر گرید های معادل تلرانسی برای یکی از رایج ترین استانداردها را نشان می دهد.

DIN 620 ISO 492 ANSI Standard 20
P0 Class Normal ABEC 1
P6 Class 6 ABEC 3
P5 Class 6 ABEC 5
P4 Class 4 ABEC 7
P2 Class 2 ABEC 9

ANSI:  American National Standards Institute

ABMA: American Bearing Manufacturers Association

ABEC: Annular Bearings Engineers Committee

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

6 پاسخ
  1. محمد

    عالی بود مهندس
    من در جایی کار میکنم که در ماه یکی دوتا بیرینگ باید سرویس کنم
    ما از دسته فیلر استفاده میکنیم
    به ما میگن باید فیلر ۵صدم تا ۷صدم ،بیرینگ سرویس بشه
    من کنجکاوم بدونم این تلورانس هایی که شما میگین با این اعداد که من میگم چه ربطی دارن

    1. سید محمد حجازی

      سلام
      سپاس از حسن سلیقه شما
      میشه بدونم کجا فیلر رو قرار میدین و بیشتر کمی توضیح بدین تا بتونم کمکتون کنم.
      با تشکر

  2. علیرضا

    سلام و خسته نباشید
    من یه سوال دارم، اگر ما مبنا را بر ثبوت سوراخ قرار بدیم (H7) اونوقت تلرانس و انطباق شفت را باید چی درنظر بگیریم؟

    1. میلاد قنبری

      با سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پاسخ به این سوال به مواردی نیاز است لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ و یا ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ تماس بگیرید.

  3. دانش

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    برای انطباق پرسی بلبرینگ با قطر داخلی ۱۱۰ میلی متر باید قطر مناسب شافت باید دقیقا چند میلی متر باشه؟

    1. میلاد قنبری

      سلام دوست عزیز
      ممنونم بابت انرژی مثبتی که به ما دادید.
      به جهت راهنمایی دقیق پیشنهاد میکنیم با شماره دفاتر ما به شماره های ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ – ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ تماس بگیرید.
      با تشکر
      پینیون

یک دیدگاه بگذارید