دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

فروش بلبرینگ سرامیکی

بلبرینگ سرامیکی یا سرعت بالا یکی از انواع بلبرینگ‌ها هستند که کاربرد ها و کارایی بالایی دارند. از بیرینگ سرامیکی در صنعت هوا فضا و همچنین در اتومبیل های فرمول یک، موتور سیکلت های مسابقه ای و موتور‌های برقی صنعتی نیز استفاده می شود. گروه فنی مهندسی پینیون در زمینه فروش انواع بلبرینگ از جمله بلبرینگ های خاص مانند بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی فعالیت می کند. شما می توانید برای سفارش خرید و استعلام قیمت از طریق شماره های درج شده با ما تماس بگیرید و یا سفارش خود را از طریق فرم سفارش محصول برای ما ارسال کنید.

فروش بلبرینگ های سرامیکی در گروه فنی و مهندسی پینیون

توسعه بلبرینگ سرامیکی یا هیبرید سرامیک از دهه 1960 و 70 و به دنبال تقاضا برای تولید بلبرینگ‌هایی که نسبت به بلبرینگ‌های استیل مقاوم‌تر و فشرده‌تر بوده و بتواند درجه حرارت بالاتری را تحمل کند، آغاز شد. که در این شرایط، نیترید سیلیکون (نوع خاصی از سرامیک) گزینه مناسبی بود. به این ترتیب، تولید بلبرینگ سرامیکی هیبریدی با ساچمه‌هایی از جنس نیترید سیلیکون و حلقه ها و کنس های فولادی، به عنوان پیشرفت بزرگ بعدی در صنعت بیرینگ ظاهر شد. تا این که در دهه 1990 ، کسانی که در صنعت موتور الکتریکی مشغول به فعالیت بودند متوجه مزایای منحصر به فرد این نوع از بلبرینگ ها شدند. بنابراین بیشتر در دسترس تجارت و صنعت قرار گرفتند. 

کاربرد ها و موارد استفاده از بلیرینگ های سرامیکی

بلبرینگ سرامیکی چه کاربردی دارد؟

بیرینگ سرامیکی به صورت ساچمه سرامیکی و در بیشتر موارد تماس زاویه ای هستند که در این جا به انواع آن ها اشاره شده است.

بلبرینگ سرامیکی در اسپیندل ها دو وظیفه مهم را بر عهده دارند:

1- قابلیت عملکرد مناسب در دور های بسیار بالا، در بعضی موارد تا 120 هزار دور نیز میرسد.

2- فابلیت تحمل نیروی عمودی وارد بر سر اسپیندل که البته این نیرو وابسته به جنس قطعه در حال براده برداری، متغیر است.

بلبرینگ ساچمه سرامیکی به علت جنس سرامیکی ساچمه و اصطحکاک بسیار کم با بدنه، در دورهای بالا را کمترین حرارت را تولید می کنند و همچنین نوع تماس زوایه ای آن موجب می شود در راستای محوری که  سرمته در آن قرار گرفته است نیروی زیادی را تحمل کنند.

ویژگی بلبرینگ‎ سرامیکی

در حالی که بلبرینگ های معمولی از استنلس استیل (استیل ضد زنگ) ساخته می‎شوند؛ بلبرینگ‌ های سرامیکی اغلب از سیلیکون نیترید یا زیرکونیا ساخته می‌شوند. مقاومت غلتشی یا مقاومت اصطکاکی مهم ترین مزیتی است که توسط طرفداران بلبرینگ سرامیکی ترویج می‌شود. در واقع به واسطه سطح صاف و ابعاد یکنواخت تر این نوع بلبرینگ ها، اصطکاک در آنها کاهش می‌یابد. این امر موجب صرف انرژی کمتر برای چرخاندن میل لنگ‎ها یا چرخاندن چرخ ها می شود. بلبرینگ سرامیکی همچنین سخت تر از بلبرینگ های استیل (حداکثر تا 30 %) هستند. که این امر باعث افزایش دوام آن ها می‌شود، از طرفی این نوع بلبرینگ‌ها، زنگ نمی‌زنند. بنابراین نیاز به نگهداری کمتری دارند و نسبت به رطوبت و روانکاری حساسیت کمتری دارند و برخی حتی اصلاً روانکاری نمی‌شوند.

اصطکاک در بلبرینگ های سرامیکی که به طور ویژه آب بندی و روغن کاری شده‌اند، می تواند 20 تا 30 برابر کمتر از بلبرینگ های استیل با آب بندی و روانکاری استاندارد باشد. بیشتر بلبرینگ‌های سرامیکی آب بندی شده در واقع بلبرینگ‌های سرامیکی ترکیبی یا همان هیبریدی هستند که در آن‌ها یک کنس (race) فلزی با ساچمه سرامیکی ادغام شده است. در مقابل، بلبرینگ‌های تمام سرامیکی از کنس‌های سرامیکی استفاده می‌کنند که سبک‌تر بوده و کمترین اصطکاک را فراهم می‌کنند اما هزینه بردار هستند. بلبرینگ‌های سرامیکی آب بندی نشده را می توان برای به روزرسانی قطعاتی که از بیرینگ‌های نوع کارتریج استفاده نمی‌کنند. مانند توپی های (هاب) مخروطی استفاده کرد. این نوع بلبرینگ ها در محیط هایی که نیازی به روغن کاری ندارند، مفید هستند.

مزایا و معایب استفاده از بلبرینگ های سرامیکی

مزایا و معایب بلبرینگ سرامیکی چیست؟

مزایای استفاده از بلبرینگ های سرامیكی نسبت به بلبرینگ های معمولی دو برابر است. ماندگاری و دوام یک بلبرینگ با کیفیت سرامیکی، می‌تواند حداکثر 10 برابر بیشتر از بلبرینگ های معمولی باشد.

مزایا خرید بلبرینگ سرامیکی

ریزساختارهای سرامیکی از پیوند کووالانسی بین عناصر غیر فلزی برخوردار هستند. این بدان معنی است که آن‌ها الکترون ها را به اشتراک می گذارند. این همکاری اتمی، نیروی جاذبه ای بسیار نیرومندی ایجاد می‌کند و به همین دلیل، سرامیک در مقایسه با فلزات یک سری مزایا را ارائه می‌دهد:

  • آن‌ها معمولاً دارای مدول الاستیسیته یا همان مدول یانگ هستند. این بدان معنی است که در هنگام اعمال بار به همراه خصوصیات سایش بهتر، در برابر تغییر شکل مقاوم هستند.
  • بلبرینگ‌های سرامیکی می‌توانند بدون روانکاری عملکرد خود را انجام دهند. این به این دلیل است که مواد سرامیکی میکرو جوش نمی‌شوند. (در ادامه توضیح کوتاهی در مورد فرایند میکرو جوش داده شده است.)
  • این بلبرینگ‌ها معمولاً در دماهای بالا به صورت پایدار رفتار می کنند به این معنی که انبساط حرارتی کمتری دارند و برای افزایش طول پیوند یک پیوند کووالانسی در مقایسه با پیوند یونی فلزی، انرژی بیشتری صرف می‌کنند.
  • سرامیک متریالی غیر فلزی و غیر آهنی است. بنابراین در معرض آب و مواد شیمیایی خطرناک دیگر همانند فلزات خوردگی ایجاد نمی‌کنند. میزان بالای مقاومت بلبرینگ‌های سرامیکی در برابر خوردگی به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا در محیط های مرطوب یا محیط های حاوی مواد شیمیایی و مواد خورنده، عملکردی عالی داشته باشند.
  • بسیاری از سرامیک های مهندسی همچنین دارای چگالی کم هستند که منجر به بهبود سرعت عملیاتی بلبرینگ‌ها می‌شود. که این امر به دلیل کاهش نیروهای گریز از مرکز و کاهش اصطکاک است.
  • به دلیل کمبود الکترون های آزاد در بیشتر سرامیک ها، آن‌ها عایق های غیر مغناطیسی عالی به حساب می‌آیند.

میکرو جوشکاری

میکرو جوشکاری (جوشکاری میکرو یک فرآیند ورودی کم گرمایی است که به وسیله آن فلز یا cermet توسط تولید یک کمان توان پایین بین یک الکترود consumable و یک بستر ته‌نشین می‌شود. ورودی کم حرارت این فرآیند، مزیت‌های منحصر به فردی را نسبت به فرایندهای جوشکاری بیشتر نظیر قوس تنگستن گاز، قوس پلاسما، لیزر و جوشکاری با باریکه الکترونی، ارایه می‌دهد.) به طور معمول در مورد فلزات و هنگامی که نواقص و تخلخلات سطحی روی عنصر نورد (عنصر غلتشی) و لوله عایق با یکدیگر در تعامل هستند. باعث ایجاد یک قوس الکتریکی می‌شوند، انجام می‎گیرد.

مزایا و معایب بلبرینگ سرامیکی

معایب خرید بلبرینگ سرامیکی

حتماً هنگامی که به این همه مزیت نگاه می‌کنید با خود می‌گویید چرا همه بلبرینگ های موجود در بازار از این مواد درخشان ساخته نمی شوند؟ اما بهتر است عجله نکنید و باقی مطلب را از دست ندهید:

اولین چیزی که مردم هنگام تحقیق در مورد بلبرینگ‌های سرامیکی متوجه می‌شوند این است که آنها نسبت به همتایان فلزی خود بسیار گران قیمت هستند. دلایل زیادی بر بالا بودن قیمت این دسته از بلبرینگ ها دلالت دارد، از جمله:

  • هزینه بالای بلبرینگ های سرامیکی

هزینه‌های تأمین انرژی و پردازش این نوع از بلبرینگ ها بسیار بالاست که مربوط به انرژی انبوه مورد نیاز برای رسیدن به دمای مورد نیاز برای فرآیند پخت مواد اولیه با درجه بالا است.

  • سخت بودن بلبرینگ های سرامیکی

از آنجا که سرامیک بسیار سخت است، هنگام تولید بلبرینگ های دقیق، هزینه های ماشینکاری و سنگ زنی به سرعت افزایش می‌یابد. از طرفی همه این موارد باید در یک محیط تمیز و توسط نیروی کار ماهر انجام شود. سرامیک به طرز باورنکردنی نسبت به ناخالصی و آلودگی در منافذ خود حساس است. بنابراین هرگونه آلودگی می تواند باعث نارسایی زودرس شود.

  • بلبرینگ سرامیکی از ظرفیت بار کمتری نسبت به فلزات برخوردار بوده و نسبت به شوک حرارتی حساس هستند. شوک حرارتی هنگامی رخ می‌دهد که گرادیان دمایی در داخل ماده باعث انبساط دیفرانسیل و درنتیجه منجر به تنش داخلی شود. این تنش می تواند از استحکام ماده فراتر رود و در نتیجه ترک یا شکاف ایجاد کند.
  • همچنین در مورد سرامیک، رسیدن به سطحی صاف تر و با کیفیت بالاتر، تا حدودی دشوارتر از همتایان فلزی آن است. می‌توان آن‌ها را به کیفیت سطح Ra 0.1 رساند تا کلاس دقت P5 قابل دستیابی شود. اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر فن آوری، کلاس هایی با دقت بالاتر با بلبرینگ‌های سرامیکی کارتر ((Carter امکان پذیر است.

مزایای استفاده از بلبرینگ های سرامیکی در ساخت دوچرخه

کاربرد بلبرینگ سرامیکی در صنعت دوچرخه سازی

با وجود آخرین پیشرفت ها در حوزه طراحی و فناوری دوچرخه‌های جاده‌ای، دوچرخه شما هنوز برای یک حرکت روان وابسته به قطعاتی به نام بلبرینگ است. بلبرینگی که در توپی چرخ، هدست، توپی تنه، پدال ها و چرخ های جوکی دوچرخه وجود دارد؛ معمولاً از جنس استیل هستند. اما در سال های اخیر بلبرینگ سرامیکی مورد علاقه قرار گرفته اند. بسیاری از افراد ادعا می کنند که منجر به ارتقاء عملکرد دوچرخه‎ها می‎شود. اما آیا کاربرد این بلبرینگ ها در ورزش دوچرخه سواری توجیه پذیر است؟

جذابیت سریعتر راندن با صرف انرژی کمتر، طبیعتاً برای هر کسی جذاب است. اما از طرف دیگر، شما باید هزینه زیادی را برای این سرعت بپردازید. در واقع بزرگترین مزیت استفاده از این نوع بلبرینگ ها در صنعت دوچرخه سازی، فراهم آوردن موجبات یک حرکت نرم و سریع با صرف انرژی کمتر و بالابردن عمر دوچرخه است. اما کاربرد بیرینگ سرامیکی در دوچرخه ها عاری از مشکل نیست که برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. قیمت بالای بلبرینگ های سرامیکی است که در اکثر موارد، به صرفه نیست.
  2. سختی بلبرینگ جنس سرامیک است. ضربات ناشی از برخورد به دست اندازها و دیگر نواقص جاده‌ای باعث می‌شود ساچمه‌های سرامیکی سخت به کنس های نرم فولادی، ضربه بزنند.
  3.  مقدار ایده آل و استاندارد دور در دقیقه برای بلبرینگ‌های سرامیکی حداقل rpm000 است. در حالی که حداکثر دور در دقیقه برای دوچرخه ها ممکن است 130 دور در دقیقه یا 500 – 600 چرخش در هر کیلومتر باشد. (به قطر چرخ / تایر بستگی دارد) که این مقادیر به مراتب پایین تر از حد ایده آل نمونه برای بلبرینگ‌های سرامیکی هستند.

عواملی كه باعث می شود بلبرینگ هیبرید سرامیکی به خوبی در برنامه های کاربردی، تجهیزات صنعتی و پزشکی و موتورهای بدون سرنشین، به خوبی ایفای نقش کنند؛ این است که در آن ها دور در دقیقه و بار عملیاتی زیاد است. شرایط کار تمیز و عاری از آلودگی است، عواملی که نشان می‌دهند بیرینگ سرامیکی چندان مناسب صنعت دوچرخه سواری یا دوچرخه سازی نیستند.

این بلبرینگ‌ ها برای محیط هایی که نیازی به روغن کاری ندارند، مفید هستند. در حالی که یک دوچرخه باید با طیف گسترده ای از شرایط نامناسی محیطی، باران و گرد و غبار مقابله کند و در جایی که شرایط نگهداری کمتر از حد مطلوب باشد. طبیعتاً آخرین چیزی که شما درخواست کنید، بلبرینگ بدون گریس و بدون روغن کاری است.

انواع بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی که در گروه پینیون به فروش می رسد

انواع بلبرینگ های سرامیکی

همه بلبرینگ‌های سرامیکی به طور مساوی و به یک شکل تولید نمی‌شوند. درست همانطور که درجه‌های مختلفی از بلبرینگ‌های استیل با درجه ABEC وجود دارد، یک سیستم درجه بندی مشابه ننیز برای بلبرینگ‌‎های سرامیکی اعمال می‎شود. بلبرینگ‌های سرامیکی دو نوع هستند: بلبرینگ‌های سرامیکی ترکیبی (بلبرینگ هیبریدی سرامیکی) و بلبرینگ‌های تمام سرامیکی.

بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی

اصطکاک در یک بلبرینگ با توپ های نیترید سیلیکون و راهگاه ها یا کنس های فولادی حدود 10 درصد کمتر از یک بلبرینگ فولادی کیفیت بالا است. بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی دارای کنس فلزی و ساچمه سرامیکی هستند. که در اصطلاح به آن‌ها بلبرینگ‌های ساچمه سرامیکی نیز گفته می‎شود و برای کاربردهایی مناسب هستند که بارهای زیاد، سرعت زیاد و درجه حرارت شدید از الزامات و عوامل آن باشد. ماندگاری طولانی، دوام بالا و نیاز به حداقل روانکاری، باعث شده تا این متریال (سرامیک) برای کاربردهای سنگین مناسب باشد.

در واقع علت اصلی ساخت بلبرینگ‌های هیبریدی سرامیکی، قیمت مناسب‌تر آن‌ها نسبت به بلبرینگ‌های تمام سرامیکی است. از این رو اکثر شرکت های سازنده جهت توجیه پذیری اقتصادی و راندمان بالا و خرید و فروش بهتر بلبرینگ‌های سرامیکی اقدام به ساخت و تولید نوع هیبریدی آن که در آن ساچمه های بلبرینگ از جنس سرامیک و سایر اجزاء از جنس استیل ضد زنگ هستند، می‎نمایند.

مزایای بلبرینگ هیبریدی سرامیکی

  • قابل کاربرد در بارها، سرعت ها و درجه حرارت های بالا
  • عایق خوردگی الکتریکی
  • افزایش عمر بلبرینگ و کاهش زمان و دمای عملیات
  • حداقل نیاز به روانکاری
  • فاقد جوش سرد یا جوش تماسی بین ساچمه های سرامیکی و کنس ها
  • استفاده چند منظوره در دستگاه های مختلف و خطوط تولید مختلف
  • بازدهی بالا، وزن کم و ابعاد کوچک
بلبرینگ ساچمه سرامیکی بلبرینگ های سرامیکی
بلبرینگ سرامیک با راهگاه های فلزی (فقط ساچمه ها سرامیکی می باشد)  یا بلبرینگ هیبرید سرامیک بلبرینگ تمام سرامیکی

کاربردهای بلبرینگ هیبریدی سرامیکی

بلبرینگ‌های هیبریدی سرامیکی به طور گسترده در موتورهای الکتریکی، کاربردهای هوافضا، وسایل مسابقه اتومبیلرانی، تجهیزات آزمایشگاهی، کاربردهای زیر آب و موارد دیگر کاربرد دارند. در واقع برای هر کاربردی که نیازمند سرعت‌ بالاتر، اصطکاک کمتر و عمر طولانی تر باشد، بلبرینگ‌های هیبریدی سرامیکی یک گزینه ایده‌آل محسوب می‎شوند.

بلبرینگ‌های هیبریدی سرامیکی در اندازه ها و سبک های مختلفی موجود می‌باشند:

  • بیرینگ‌های شعاعی

بلبرینگ شعاعی

  • بلبرینگ های تمای زاویه‎‌ای

بلبرینگ تماس زاویه ای

  • بلبرینگ تجهیزات پزشکی

بلبرینگ تجهیزات پزشکی

  • بلبرینگ insert

بلبرینگ insert

  • بلبرینگ EMQ (کیفیت موتور الکتریکی)

بلبرینگ emq

بلبرینگ های تمام سرامیکی و ویژگی ها و کاربرد های آن ها

بلبرینگ های تمام سرامیکی

بلبرینگ های تمام سرامیکی دارای کنس‌ها (راهگاه) و ساچمه‌هایی هستند که کاملاً از مواد سرامیکی ساخته شده‌اند. از جهات مختلف، نسبت به بلبرینگ‌های استیل، برتری دارند. سرامیک متریالی مناسب برای هر کاربردی است که به دنبال دستیابی به دور سرعت بالاتر، اصطکاک کمتر و کاهش وزن کلی است. اغلب برای محیط ها و شرایط کاری بسیار خشن و غیرعادی مانند محیط های حاوی مواد خورنده شیمیایی و دارای درجه حرارت بالا استفاده می‌شوند.

از آنجایی که سرامیک یک سطح شیشه‌ای مانند و غیر متخلخل است‌. از ضریب اصطکاک بسیار کمی برخوردار است و برای کاربردهایی که به دنبال کاهش اصطکاک هستند ایده آل‌ اند. سرامیک، غیر متخلخل، غیر مغناطیسی، غیر خورنده و سبکتر از استیل است. از لحاظ جنس ساچمه نیز، ساچمه های سرامیکی نسبت به ساچمه های فلزی، از سختی بیشتری برخوردارند که به افزایش عمر بلبرینگ کمک می‌کند. از آنجا که غیر متخلخل هستند، تقریباً بدون اصطکاک بوده و قادر به چرخش سریع تر نسبت به ساچمه های فولادی (استیل) هستند. همچنین، خواص حرارتی بهتری نسبت به ساچمه‌های استیل دارند که همین امر سبب می‌گردد در دورهای سرعتی بالا، حرارت کمتری تولید کنند.

مزایای بلبرینگ های تمام سرامیکی چیست؟

  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • مقاوم در برابر اسیدها، قلیاها، خون، نمک و آب
  • غیر مغناطیسی، غیر متخلخل
  • سبک تر ، نرم تر و سخت تر از استیل
  • ضریب اصطکاک و ضریب انبساط حرارتی بسیار پایین (اصطکاک پایین باعث صرف انرژی کمتر می‌شود)
  • دمای کار از دمای پایین (85- درجه سانتیگراد) تا دمای بالا ( 900+درجه سانتیگراد)

کاربردهای بلبرینگ های تمام سرامیکی

 بلبرینگ های تمام سرامیکی در کاربردهای تخصصی مانند حمام های شیمیایی، محیط های خلا، تولیدات نیمه هادی، صنایع فرآوری مواد غذایی، رادیوتراپی، تجهیزات ام آر آی، سیستم‌های موقعیت یابی بیمار و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای هر محیطی که به بلبرینگ های غیر خورنده، غیر رسانا یا غیر مغناطیسی نیاز باشد، بلبرینگ سرامیکی گزینه ای ایده آل به حساب می‌آیند.

مواد سازنده بلبرینگ های سرامیکی

جنس بلبرینگ های سرامیکی

این بلبرینگ ها از سیلیکون نیترید و زیرکونیوم اکسید ساخته شده اند. این مواد از استیل قوی تر بوده و 60 درصد از استیل سبک تر هستند. علاوه بر عایق الکتریکی بودن، در سرعت های بالا نیز می توانند به خوبی کار کنند. این موضوع باعث شده است بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی عمر بیشتری نسبت به بلبرینگ های استیل داشته باشند. سیلیکون نیترید (SiN4)

 این متریال، در برابر خزش و در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. ظرفیت حرارتی آن بیشتر از اکثر فلزات دارای درجه حرارت بالا بوده و ضریب انبساط حرارتی کم آن سبب می‌گردد در مقایسه با اکثر مواد سرامیکی، در برابر شوک حرارتی مقاومت بهتری را از خود ارائه دهد. سیلیکون نیترید، به رنگ مشکی و ماده مورد نظر برای کاربردهای خلاء و پر سرعت است. 58٪ سبکتر از فولاد سنتی است که باعث کاهش نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط عناصر نورد می شود و این باعث افزایش چشمگیر عمر فرسودگی می‌شود.. با این حال ، برای طراحی کنس یا راهگاه در هر نوع کاربردی که با شوک بارگذاری همراه است،  به دلیل سختی مواد مناسب نیست.

SiN4

آلومینا یا اکسید آلومینیوم (Al2O3)

آلومینا، مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش، درجه حرارت بالا و بیشتر مواد خورنده دارد. اما برای فرآیندهایی که در تماس با هیدروکلریک و اسید هیدروفلوئوریک هستند، توصیه نمی‌شود. آلومینا به رنگ سفید است

زیرکونیا یا اکسید زیرکونیوم (ZrO2)

 زیرکونیا ماده مورد نظر برای استفاده در دمای بالا و کاربردهای بسیار خورنده است. زیرکونیا از لحاظ چگالی و انبساط حرارتی بیشتر از سایر مواد سرامیکی دیگر به فولاد شباهت دارد. بنابراین، همان وزن و مقاومت در برابر شوک حرارتی که سایر مواد سرامیکی از آن برخوردار اند را ندارد. با این حال، در مقایسه با سیلیکون نیترید و سیلیکون کاربید، زیرکونیا دارای چگرمگی شکست یا تافنِس شکست (Fracture toughness) بالا است، زیرکونیا به رنگ سفید است.

ZrO2

سیلیکون کاربید (SiC)

سیلیکون کاربید، بهترین گزینه در بارهای کم و در محیط های بسیار خورنده است و بهترین گرما و مقاومت را در برابر خوردگی در بین تمام مواد سرامیکی، ارائه می دهد، اما به دلیل هزینه مواد اولیه و مشکلات مرتبط با دستگاه‌ها و ماشین آلات، کمتر مورد استفاده واقع می‌شود.در بین متریال بالا، سیلیکون نیترید و زیرکونیا، رایج ترین مواد سرامیکی مورد استفاده در بلبرینگ ها هستند.

SiC

بلبرینگ سرامیکی و نحوه انتخاب آن بر اساس جنس

(Zro2 (zirconia در برابر (Si3N4 (silicon nitride –راهنمایی برای انتخاب صحیح جنس سرامیک بکار رفته در بلبرینگ ها

full-ceramic-bearings

بیرینگ های کاملا سرامیکی (Full ceramic bearings) -توجه شود که با بلبرینگ سرامیکی هیبریدی (hybrid ceramic bearing) که دارای راهگاههای فلزی و ساچمه های سرامیکی هستند (steel rings & ceramic balls)، اشتباه نشود فواید بسیاری دارند اما به علت قیمت بالای آنها می بایست این اطمینان حاصل شود که برای کاربرد خاص مورد نظر، مناسب است یا خیر. برای اینکه شما را در انتخاب یک بیرینگ صحیح کمک کنیم، در ادامه توضحیاتی در ارتباط با اینکه بلبرینگ های سرامیکی چه کارهایی می توانند و چه کارهایی نمی توانند انجام دهند و اینکه چگونه می توان جنس سرامیک صحیح را انتخاب کرد داده خواهد شد.

بیرینگ های کاملا سرامیکی و مقایسه آنها با بلبرینگ های فلزی

بلبرینگ های سرامیکی (Full ceramic bearings) می توانند از هر دو جنس زیرکونیوم و سیلیکون نیترید ساخته شوند. آنها با اجزای کامل بدون قفسه و یا با قفسه ای ساخته شده از جنس PEEK یا PTFE موجود می باشند. این نوع بلبرینگ ها (بلبرینگ های کاملا سرامیکی) در کاربردهایی برای بارهای متوسط و سرعت های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. در این محصول رسیدن به راهگاه های گرد داخلی و خارجی که در بیرینگ های فلزی دقیق، وجود دارد ممکن نیست و بنابراین بیرینگ های کاملا سرامیکی نرخ سرعت پایینی دارند. همچنین آنها نرخ نیرویی پایین تری نسبت به بلبرینگ های فلزی دارند. مواد سرامیکی از فولاد سخت تر است اما این بدان معناست که آنها مخصوصا سیلیکون نیترید ها ترد و شکننده تر هستند که این امر نرخ تحمل نیرویی را کاهش می دهد.

zirconia-ceramic-bearing-balls

فواید بیرینگ های سرامیکی و محل استفاده آن ها

یکی از فواید ب کاملا سرامیکی این است که مقاومت بالایی به خوردگی در برابر آب دریا و رطوبت شیمیایی، شامل اسید ها و بازها دارند. اسید ها و باز ها در صنایع شیمیایی, غذایی و نوشیدنی، کاربردهای نظامی، سیستم های کلر، تجهیزات پردازش فیلم و تجهیزات استفاده سوخت، پیدا می شوند. بلبرینگ های کاملا سرامیکی یا همان بلبرینگ های تمام سرامیک عملکردی عالی در دمای پایین دارند، که به این خاطر، در کاربردهای برودتی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین می توانند در دماهای بسیار بالا مقاومت کنند بنابراین غالبا در تجهیزات مربوط به کوره ها استفاده می شوند. ار آنجایی که آنها غیر مغناطیسی هستند، این بیرینگ ها برای موتور های استفاده شده در اسکنرهای MRI، مغناطیس سنج ها، سازندگان تجهیزات نمیه هادی یا هر کاربردی که در آن بلبرینگ ها ممکن است تحت تاثیر نواحی مغناطیسی قوی قرار گیرند، استفاده می شوند. این بیرینگ ها هم چنین غیر مخرب هستند.

ceramic-bearings

  بلبرینگ های کاملا سرامیکی نسبت به بلبرینگ های فلزی گران تر هستند و این دلیلی است که به صورت نرمال این بیرینگ ها در محیط های خیلی سخت مورد استفاده قرار می گیرند. در این باره راندمانی که از استفاده بیرینگ های کاملا سرامیکی حاصل می شود دربرابر هزینه ای که باید پرداخت بسیار حائر اهمیت است.  

مزایا و معایب بلبرینگ های سرامیکی از جنس سیلیکون نیترید Si3N4 / Silicon Nitride (CCSI))

مزایا:

  • مقاومت به اسیدها و بازها
  • مقاومت در برابر آب و آب نمک
  • باید مناسب برای دمای 800 درجه سانتی گراد، اگر کاملا آبند باشند
  • غیر مغناطیسی و عایق الکتریکی
  • بسیار سبک (حدود 45 درصد وزن بیرینگ های فلزی را دارند)

معایب:

  • گرانتر از بلبرینگ های زیرکونیوم
  • ضریب انبساط حرارتی بسیار پاین دارند و بنابراین زمانی که راهگاه های داخلی و خارجی آنها فلزی هستند باید به این نگته توجه شود
  • برای بارهای ناگهانی مناسب نیستند
  • برای کاربردهایی با نویز کم مناسب نیستند. silicon-nitrid-full-ceramic

 

مزایا و معایب بلبرینگ های سرامیکی از جنس زیرکونیوم ((ZrO2 / Zirconia (CCZR))

مزایا:

  • مقاومت به اسیدها و بازها
  • مقاومت در برابر آب و آب نمک
  • باید مناسب برای دمای 400 درجه سانتی گراد، اگر کاملا آبند باشند
  • غیر مغناطیسی و عایق الکتریکی
  • سبک (حدود 70 درصد وزن بیرینگ های فلزی را دارند)
  • چقرمگی شکست بالاتری دارند بنابراین می توانند در برابر بارهای ناگهانی کوچک مقاومت کنند
  • ضریب انبساط حرارتی بسیار شبیه به فلز دارند و بنابراین اگر با راهگاهای فلزی مورد استفاده قرار گیرند مشکلی وجود نخواهد داشت.

  • معایب:

    • بعد از زمانی که با آب داغ و یا بخار استفاده می شوند از کیفیت آنها کم می شود
    • برای کاربردهایی با نویز کم مناسب نیستند. zirconia-ceramic-bearing

 

بهترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده بلبرینگ های سرامیکی

 برندهای مطرح در حوزه تولید بیرینگ های سرامیکی

  • برند FAG(آلمان)
  • شرکت بلبرینگ SKF (سوئد)
  • بلبرینگ‌های سرامیکی برند NACHI (ژاپن)
  • برندNTN (ژاپن)
  • برندTIMKEN (آمریکا)
  • بلبرینگ‌های سرامیکی برند BECO (ایتالیا)
  • برند NSK (ژاپن)

عوامل موثر بر قیمت بلبرینگ های سرامیکی

قیمت بلبرینگ های سرامیکی وابسته به چه عواملی است؟

با افزایش اندازه و ابعاد بلبرینگ، قیمت آن نیز به دلیل نیاز به روش‌های پردازش پرهزینه، به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. در واقع این قیمت بالا به دلیل فرآیند سخت شدن آهسته برای غلبه بر شیب دما (گرادیان دمایی) در سرامیک، میزان فشار یکنواخت اعمال شده بر روی یک حجم بیشتر و هزینه دستگاه های حاصله است.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

4 پاسخ
    1. سید محمد حجازی

      سلاام عزیز
      بسیار خرسندیم که این اتفاق حاصل شده
      سایت ما مساوره علمی و فروش قطعه مکانیکیست
      ممنونم که نظر دادین.

  1. معینی

    سلام. وقت به خیر. بلبرینگ سرامیکی هایی که از شرکت اف ا گ هستند؟ اصل هستند و چه قیمتی دارند.؟

    1. میلاد قنبری

      با سلام و عرض ادب و احترام
      پینیون تنها یک فروشنده نیست بلکه عاملیت و نمایندگی فروش برخی از برندع=ها را به عهده داردکه برای اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌کنیم به صفحه فروش بلبرینگ صنعتی مراجعه فرمایید.
      پینیون با مشاوره کاملا صادقانه در خصوص اصالت کالا در زمینه فروش انواع بلبرینگ سرامیکی فعالیت دارد.
      هرگونه سوال انتقاد یا پیشنهادی بود در خدمتیم.
      با تشکر
      گروه پینیون

یک دیدگاه بگذارید