telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
telegram
aparat
twitter
instagram
linkedin
دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تعمیر اینورتر

تعمیر اینورتر فرکانس یا VFD

گروه فنی مهندسی پینیون ، دارای خدمات تخصصی عیب یابی و تعمیر اینورتر های صنعتی و اینوتر موتور در ایران می باشد.

جهت تعمیر انواع اینورتر با ما تماس بگیرید.

تعمیر اینورتر

تعمیرات تخصصی اینورتر

عیب یابی و تامین قطعات اینورتر
زیمنس ، ال اس ( LS ) ، یونیک ، اشنایدر، امرون، انواع اینوتر چینی 

موتورهای الکتریکی جزئی از هسته مرکزی بسیاری از محیط های صنعتی هستند و استفاده از اینورترها برای کنترل دور این موتورها بسیار متداول است. طبق یک بررسی که اخیرا در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته، خرابی موتور، ناشی از اینورترهای فرکانس، صدها هزار ساعت عدم فعالیت کارخانه ها را به صورت برنامه ریزی نشده به دنبال دارد.

اینورتر فرکانس از سه قسمت یکسوکننده، خط DC و اینورتر (مبدل DC به AC) تشکیل شده است. زمانی که متخصصان برق با نقصی در موتور مواجه می شوند، اولین کاری که برای آغاز عیب یابی انجام می دهند استفاده از یک مولتی متر است. گرچه در برخی موارد از یک اسیلوسکوپ (مناسب برای کاربردهای قدرت) برای یافتن منشاء دقیق مشکل استفاده می شود.

تعمیر اینورتر موتور

شکل ۱ – شمای کلی یک اینورتر فرکانس

عیب یابی سیگنال های الکتریکی در اینورتر فرکانس

در اغلب موارد خرابی، مشکل از خود موتور است. مخصوصا قسمت مکانیکی موتورهایی که در محیط های پر تنش کار می کنند. سوختگی سیم پیچ های داخل موتور یا خراب شدن عایق کابل تغذیه نیز از ایرادات رایجی است که در موتورهایی که با اینورتر فرکانس کنترل میشوند دیده میشود. لذا استفاده از اسیلوسکوپ یا مولتی متر کمک میکند تا تشخیص دهیم ایراد از سمت اینورتر است یا موتور یا کابلهای رابط. در ادامه تست هایی را بررسی میکنیم که با کمک آنها میتوانیم محل دقیق ایراد را تعیین و آن را تعمیرکنیم.

بررسی عدم تعادل ولتاژ

تجهیزات الکترونیکی مدرن، مانند یک اینورتر فرکانس، به شدت به تغییرات ولتاژ حساس هستند. این تغییرات می تواند باعث خرابی تجهیزات شود. با استفاده از یک اسیلوسکوپ مناسب، تست را آغاز کنید. ابتدا به صورت تفاضلی هر سه فاز را در ترمینالهای موتور و همچینین در ورودی اینورتر اندازه گیری کنید (مطابق شکل ۲). مقادیر اندازه گیری شده را با مقادیر نمایشگر اینورتر مقایسه کنید. اگر بیشتر از ۳% عدم تعادل ولتاژ در ورودی اینورتر تشخیص داده شد، مشکل میتواند از تجهیزات انتقال توان و یا شبکه توزیع محلی برق باشد. اگر عدم تعادل ولتاژ در خروجی اینورتر باشد، معمولا نشان دهنده ایرادی در اینورتر است.

شکل ۲ – اندازه گیری دو به دو فازهای ورودی موتور

عدم تعادل ولتاژ میتواند عدم تعادل جریان را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال ۲٫۵% عدم تعادل ولتاژ میتواند ۲۸% عدم تعادل جریان را ایجاد کند. این عدم تعادل جریان تولید گرمای بیش از اندازه در سیم پیچ های موتور میکند که موجب کاهش عمر مفید موتور می شود.

 

بررسی عدم تعادل جریان

اگر عدم تعادل ولتاژ در حد مجاز باشد اما عدم تعادل بیش از اندازه در جریان دیده شود، موتور میتواند منشاء مشکل باشد. اگرچه تست های بعدی نیاز است تا بتوان بطور قطعی نتیجه گیری کرد.

این تست را با یک گام جابجا کردن ورودی های موتور بر طبق شکل شماره ۳ آغاز میکنیم. هر بار که جابجایی را انجام میدهیم میبایست عدم تعادل جریان برای هر سه پایه بررسی شود. وقتی که یک دور کامل جابجایی صورت گرفت و ورودی ها دقیقا به حالت ابتدایی برگشت، نتایج را بررسی میکنیم. اگر عدم تعادل جریان همواره در یک پایه موتور دیده شود ایراد از موتور است. اما اگر این عدم تعادل همواره در یک خط باشد نشان دهنده ایراد در اینورتر می باشد.

شکل ۳ – تعویض ترمینال های موتور برای تست عدم تعادل جریان

عدم تعادل زیاد جریان میتواند باعث به گردش درآمدن جریان در سیم پیچ ها و در نهایت بوجود آمدن جریان نشتی بلبرینگ شود. این جریان ها باعث افزایش دمای بیش از حد در یاتاقان ها و درنتیجه استهلاک بیشتر آنها می شوند. علاوه بر اینها، اثرات مخرب عدم تعادل جریان میتواند به دیگراجزای حفاظتی موتور سرایت کند و حتی باعث خرابی فیوز شود. معمولا عدم تعادل جریان در موتورهای سه فاز نباید بیشتر از ۱۰% باشد.

تعمیرات تخصصی اینورتر

بررسی ولتاژ خط DC

نوسانات در خط DC نشان دهنده معیوب شدن خازن خط  DC در یک اینورتر فرکانس است؛ چرا که این خازن وظیفه دارد ریپل AC را کاهش دهد. برای نتیجه گیری قطعی لازم است که ولتاژ دو سر خط DC را با یک اسیلوسکوپ مناسب اندازه گیری کنیم. این ولتاژ باید حدودا ۱٫۴۱ برابر بیشتر از ولتاژ فاز باشد. مقدار ریپل بر روی خط DC نیز میبایست اندازه گیری شود چرا که وجود این ریپل باعث گردش جریان در اینورتر فرکانس می شود.

شکل ۴ – بررسی ولتاژ خط  DC

بررسی ولتاژ معکوس (Reflected Voltage)

بکارگیری IGBT در سیستم های کنترل قدرت (نظیر اینورتر فرکانس) مزایای زیادی دارد. گرچه، قابلیت کلیدزنی سریع IGBT در ترکیب با کابل رابط بلند بین موتور و اینورتر می تواند موجب پدیده ای به نام «ولتاژ معکوس» شود. این امواج معکوس بخاطر عدم تطبیق امپدانس بین موتور و کابل ایجاد میشود. اندازه دامنه و زمان صعود (rise time) در یک موج انعکاس یافته، تاثیر عمده ای بر دوام عایق موتور دارد.

در شرایط مناسب، یک موج معکوس به موج ارسالی از اینورتر اضافه می شود. یک اسپایک ولتاژ می تواند دامنه ای تا دو برابر ولتاژ قابل تحمل موتور داشته باشد که این می تواند به عایق موتور آسیب وارد کند. بیشترین اندازه قله تا قله اسپایک ناشی از ولتاژ معکوس، در حالت کلی بین دو فاز رخ میدهد.

برای اندازه گیری موج انعکاس یافته میبایست دو به دو و به صورت تفاضلی، فازها را بررسی کرد. این اندازه گیری در خروجی اینورتر و در ورودی ترمینال های موتور صورت می گیرد.

شکل ۵ – شکل موج خروجی اینورتر

شکل ۶ – شکل موج سر ترمینال موتور

 

بررسی ولتاژ ورودی و خروجی IGBT ها

IGBT ها (ترانزیستور دو قطبی ) امکان کلیدزنی سریع را در اینورترهای فرکانس فراهم میاورند؛ گرچه، خراب شدن IGBT نیز در این اینورترها بسیار رایج است. با اعمال یک ولتاژ نسبتا کوچک بین گیت و امیتر، جریان الکتریکی از مسیر کلکتور به امیتر عبور میکند. برای یافتن منشاء ایراد، اندازه گیری و مقایسه ولتاژ خروجی اینورتر و ولتاژ کنترلی اعمالی بر سر گیت IGBT ها می تواند مفید باشد.

عیبی یابی اینورتر

شکل ۷ – شکل موج سیگنال کنترلی IGBT در سر گیت (شکل بالا) – شکل موج خروجی IGBT در سر خروجی اینورتر فرکانس (شکل پایین)


تعمیر اینورتر های خود را به ما بسپارید.


 

Avatar
درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image

برای درخواست تعمیر تجهیزات اتوماسیون صنعتی با ما تماس بگیرید.

  دفتر تهران: ۸۸۸۵۳۶۲۰-۰۲۱

  دفتر اصفهان:  ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱