fa ۰۳۱-۳۲۳۷۲۵۵۰ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - خیابان آتش (مقداد) - نبش کوچه ۴ - ساختمان ۸۸
fa ۰۳۱-۳۲۳۷۲۵۵۰ ۸:۰۰-۱۷:۰۰ اصفهان - خیابان آتش (مقداد) - نبش کوچه ۴ - ساختمان ۸۸
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
خرید مطمئن
رضایت مشتری
سفارش قطعه صنعتی

تعمیر اکچویتور خطی

تعمیر اکچویتور خطی الکترومکانیکی با موتورهای DC و AC

امروزه اکچویتور خطی (Linear actuator) در صنایع بسیاری برای انجام حرکت های خطی مورد استفاده قرار می گیرد. غالب این اکچویتورهای که از دقت زیادی برخوردار هستند گران قیمت بوده و صرفه اقتصادی بر آن است که در صورت بروز هرگونه مشکل در آنها در ابتدا بازرسی فنی شوند.

گروه فنی مهندسی پینیون با داشتن مهندسین مجرب آشنا به انواع این اکچویتورهای خطی الکترومکانیکی، می تواند شما صاحبان صنایع را در تعمیر انواع عملگرهای خاص خود در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پزشکی، نظامی، هوایی و غیره یاری کند.

جهت مشاوره و تعمیر اکچویتور خطی مورد استفاده در صنایع با ما تماس بگیرید.

repairing-linear-actuator

برای آشنایی با نحوه نصب این اکچویتورهای خطی و تعدادی از مشکلات احتمالی در آنها در ادامه مواردی ذکر شده است:

روش نصب:

غالب اکچویتور های خطی به آسانی قابل نصب هستند. آنها معمولا به کمک دو پین که از سوراخ راد اند های دو سر میگذرد و به قلابی به فریم دستگاه متصل است، نصب می شوند.

قطر مناسبی از پین ها حداکثر قابلیت تحمل بار را فراهم می آورد. به کمک پین نگه دارنده میتوان از بیرون آمدن پین ها جلوگیری کرد. (بهتر است از رول پین و پین فنری استفاده نشود)

پیچ های نصب دو سر بهتر است مانند شکل به صورت موازی قرار گیرند. زیرا در غیر اسن صورت باعث ایجاد ارتعاش و قفل شدن مجموعه می شود.

mounting-pins

بارگذاری ها باید در طول محور اکچویتور عمل کند. هرگونه بارگذاری خارج از محور ممکن است موجب قفل شدن آن و خرابی شود.

load-axis

مطئن شوید که پین ها از هر دو طرف تکیه گاه داشته باشند و مقید شوند. نصب یک سر گیردار قابل قبول نیست و این شکل نصب باعث کوتاه شدن عمر اکچویتور می شود.

mounting-pins-correct-way

تکیه گاه های نصب اکچویتورها باید توانایی تحمل نیرو و ترک بوجود آمده را زمانی که مجموعه بسته و باز می شود، داشته باشد.

تعمیر اکچویتور

رفع عیب:

مشکل در باز شدن و جمع شدن اکچویتور (مشکل منبع قدرت)

مشکل احتمالی

پیشنهاد

مجموعه تحت اضافه بار باشد

1. روش بازرسی

از یک ولت متر استفاده کنید تا از رسیدن برق به سر سیم های موتور مطمئن شوید

2. فیوز باز شده یا سوخته است

مطمئن شوید که فیوز نصب شده برای کاربرد مورد نظر مناسب باشد. در این حالت می توان منحنی جریان را نیز بررسی نمود

3. خرابی کلید (Switch)

اگر برق تا سر کلید آمده باشد اما اکچویتور کار نمیکند باید کلید آن تعویض شود.

4. سیم پیچ کلید

مطمئن شوید که سیم کشی و اتصال کلید مطابق با دیاگرام سیم کشی عملگر انجام شده است. در غیر این صورت مجدد این کار را انجام دهید.

5. خرابی سیم کشی

سیم ها را بدرستی بررسی کنید تا احتمال پارگی و یا شکستگی بین در سیم های بین منبع قدرت و کلید  بین کلید تا اکچویتور وجود نداشته باشد. در صورت وجود آنها را تعویض کنید.

خرابی موتور بازرسی شود

از اهم متر برای بررسی مقاومت سیم پیچ ها استفاده کنید.

باز شدن کلید دمای بیش از حد

(Thermal Overload Open)

 

اگر اکچویتوری در یک سیکل کاری بیش تر از 25 درصد عملکرد داشته باشد و یا مجموعه تحت اضافه بار قرار گیرد، کلید اضافه بار دما در موتور ممکن است برای محافظت از موتور باز شود.

به موتور به اندازه کافی زمان بدهید تا خنک شود تا دوباره کلید اضاه بار دمایی به حالت اول خود بازگردد.

جریان ناکافی  برق ممکن است به موتور رسیده باشد، اما مقدار جریبان برای جابجایی بار به اندازه کافی نباشد. از آمپرسنج برای اطمینان از چریان کافی رسیده به اکچویتور استفاده کنید. از نمودار جریان موجود در اکچویتورها برای حصول اطمنیان از مقدار جریان استفاده کنید.

 

مشکل در باز شدن و جمع شدن اکچویتور (مشکل مکانیکی)

مشکل احتمالی

پیشنهاد

مجموعه تحت اضافه بار باشد بررسی کنید تا مطمئن شوید که بار اعمالی بیش از حد نرخ قابل تحمل اکچویتور نباشد. مقدار بار را تا مقدار مورد نیاز کاهش دهید و یا از اکچویتوری با ظرفیت بار کافی برای بار اعمالی استفاده کنید.
قفل شدن مجموعه

همان طوری که در نحوه نصب ذکر شده است پین ها باید بصورت موازی قرار گیرند و در هنگام نصب از نیروهای جانبی پرهیز شود. پین های غیر موازی و یا بارجانبی ممکن است موجب قفل شدن مجموعه و یا کاهش ظرفیت بار تحمل شده آن شود.

اگر مورد بالا موجب مشخص شدن مشکل نشد، مجموعه را از محل نصب آن خارج کنید و عملکرد اکچویتور را در حالت بدون بار بررسی کنید. رفتار آن را بررسی کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

 

مشکل در باز شدن و جمع شدن اکچویتور و یا در وسط کورس متوقف شود

مشکل احتمالی

پیشنهاد

سر خوردن کلاچ تحت اضافه بار

وقتی که مجموعه تحت مقدار مشخصی در اضافه بار قرار گرفته باشد، کلاچ سر می خورد. که این مشکل باعث ایجاد صدای خوردگی داخل مجموعه می شود.

بار از ظرفیت مجاز مجموعه بیشتر شده است. بار را کم کنید تا در محدوده عملکردی مجاز اکچویتور قرار گیرد و یا اکچویتور را با مجموعه دیگری که ظرفیت کافی برای جابجایی بار دارد عوض کنید.

اگر مجموعه دچار سرخوردگی های بسیاری می شود، کلاچ ممکن است فرسوده شده باشد.

جریان ناکافی جریان ناکافی برای جابجایی بار کامل توسط مجموعه به آن می رسد. از نمودار جریان بر حسب بار که در هر کدام از اکچویتورها وجود دارد برای تنظیم مقدار جریان مناسب آن استفاده کنید.

 

موتور صدا می کند، اما بار وارد بر اکچویتورهای AC را جابجا نمی کند

مشکل احتمالی

پیشنهاد

  برای اطمینان از اینکه بار اعمال شده  بیشتر از نرخ مجاز اکچویتور نباشد آن را بررسی کنید. بار را به مقدار کافی کاهش دهید و یا اکچویتور را با یک مجموعه با ظرفیت کافی با مقدار اعمال شده به آن تعویض کنید.

 

مجموعه ای که شامل کلید حدی (limit switches) می باشد در وسط کورس متوقف می شود و یا بیشتر از طول کورس را طی می کند.

مشکل احتمالی

پیشنهاد

  کلید های حدی به شکل نامناسبی تنظیم شده اند. پروسه تنظیم کلید ها را مجدد بررسی کرده و تصحیح کنید که جابجایی مجموعه به درستی انجام شود.

منبع:

اکچویتورهای خطی کمپانی وارنر (Warner Linear)

سید محمد حجازی
درباره نویسنده

مهندس مکانیک و هوافضا هستم و علاقه مند به تحقیق، مطالعه و نگارش علوم جدید در حوزه مکانیک می باشم. از جمله تخصص های من شامل ارتعاشات و عیب یابی، مهندسی معکوس و مونتاژ و استانداردهای نظامی است. شناخت صحیحی از قطعات استاندارد مورد استفاده در صنعت مکانیک دارم و تسلط به زبان انگلیسی کمک شایانی در پیشبرد اهداف بازرگانی داشته است..... مشاوره تلگرامی: samohe@

یک دیدگاه بگذارید

4 + 2 =

حمایت