سیلندر تحت فشار که با عنوان سیلندر گاز نیز شناخته می شود، یک مخزن تحت فشار است که برای نگهداری گاز ها در فشار بالای اتمسفر استفاده می شود. گاز ذخیره شده در داخل سیلندر، می تواند به صورت مایع (LPG یا نیتروژن مایع)، محلول (استیلن) یا گاز فشرده (اکسیژن، هوا، کربن دی اکسید و … ) باشد. عموماً سیلندر های تحت فشار دراز بوده و به صورت ایستاده روی سطح صاف در حالی که اتصال و ولو آن ها در بالا است، قرار می گیرند.
سیلندر های تحت فشار در سایز های مختلف و حاوی گاز های مختلف.
سیلندر های تحت فشار کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارند از جمله فرآوری مواد غذایی، تصفیه آب، آزمایشگاه ها، کاربرد های پزشکی، ذخیره سازی سوخت برای وسایل گرمایشی، خودرو ها و تورچ های جوشکاری و هم چنین به عنوان منبع توان برای وسایل توانی و ماشین آلات مونتاژ.
جنس این سیلندر ها میتواند از آلومینیوم، فولاد، آلیاژ های خاص و مواد کامپوزیتی باشد. استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر ضربه فاکتور های اساسی در تعیین جنس مورد استفاده هستند. سیلندر های کامپوزیتی فیبر کربن در عین استحکام بالا می توانند بسیار سبک باشند اما ساخت آن ها بسیار دشوار است.
عموماً سه نوع سیلندر تحت فشار وجود دارد:
سیلندر های فشار بالا: این نوع سیلندر ها در سایز های مختلف ساخته می شوند و برای ذخیره سازی مواردی مثل نیتروژن، هلیوم، کربن دی اکسید، اکسیژن و … مورد استفاده قرار می گیرند.
رنج اندازه سیلندر های فشار بالا.
رنج اندازه سیلندر های فشار پایین.
رنج اندازه سیلندر های استیلن
سیلندر های فولادی در میان سایر جنس ها دارای بیشترین کاربرد هستند لذا در ادامه فرآیند ساخت این نوع از سیلندر های تحت فشار توضیح داده می شود.
فرآیند تولید سیلندر های تحت فشار یک تکه از ماده خام کویل فولادی.
همانطور که در شکل ملاحظه می شود ابتدا ورق فولادی آنیل شده، سپس صاف می شود و به وسیله پرس پانچ ورق های گرد با قطر های مشخص (بسته به اندازه نهایی سیلندر) از آن جدا می شود. پس از آن طی یک سیکل تکرار شونده کشش عمیق سرد، آنیل و روانکاری انتهای سیلندر شکل می گیرد. لازم به ذکر است که به منظور بالا بردن استحکام انتهای سیلندر ها به وسیله یک پرس مخصوص به صورت مقعر در می آیند. سپس طی فرآیند فرم دهی جریانی طول سیلندر افزایش داده می شود تا به اندازه دلخواه برسد. پس از انجام بازرسی های این مرحله، انتهای باز بریده شده و سیلندر آماده اسپینینگ داغ به منظور ایجاد سر و گلویی می شود.
اسپینینگ داغ گلویی سیلندر تحت فشار
در اسپینینگ داغ سیلندر بر روی دستگاه دوار قرار می گیرد سپس به وسیله یک مشعل گرم می شود تا به دمای تبلور مجدد برسد. سپس دستگاه شروع به دوران کرده و ضمن حفظ حرارت مشعل ابزاری به سیلندر فشار اعمال کرده به در آن تغییر شکل مشخصی را ایجاد می کند. حرکت این ابزار به صورت CNC انجام می گیرد.
پس از اسپینینگ داغ گلویی سوراخکاری می شود و پس از عملیات حرارتی کوئنچ و تمپر سیلندر از داخل و خارج به وسیله ساچمه های کوچک شات بلاست می شود. سپس سختی سنجی رویه سیلندر انجام شده و پس از انجام بازرسی های مربوطه، سیلندر پوشش دهی شده و ولو ها و اتصالات آن وصل می شود و آماده بسته بندی و ارسال می گردد.
سلام کپسول آلومینیومی ۲ یا ۳ کیلویی میخاستم برای دی اکسید کربن خوراکی … ۰۹۱۴۱۵۳۰۰۷۰
سلام و عرض ادب و تبریک سال نو
در اولین فرصت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت.
با تشکر گروه پینیون