دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون

تامین کننده وفروش انواع الکتروموتورهای صنعتی(موتور AC )

فروش انواع موتور AC  تک فاز و سه فاز فلنج دار و پایه دار درانواع  فرم های الومینیومی،چدنی و توان های 0.06 تا 75 کیلووات در دور های 750 تا 3000 دور بر دقیقه به همراه مشاوره رایگان در گروه فنی مهندسی پینون برای خرید تماس بگیرید.

فروش موتور موتوژن ، الکتروژن ، ایلماژ ترکیه ، گاماک ، زیمنس ، کمپ موتور ویبره ، ای ال کا

شبکه های اجتماعی

telegram
whatsapp
linkedin
instagram

 

سفارش موتور

فرم زیر را تکمیل کنید

موتورهای جریان متناوب (AC) موتور AC 

به طور کلی موتور AC  نوعی ماشین است که جریان الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می­ کند. موتورهای الکتریکی به طور کلی به دو دسته DC (جریان مستقیم) و AC (جریان متناوب) تقسیم می ­شوند.

موتورهای جریان مستقیم خود به دو دسته براش­لس و براش طبقه بندی می­ شوند و موتورهای جریان متناوب را می­ توان به سه نوع خطی، موتورهای سنکرون و موتورهای القایی تقسیم بندی کرد. در ادامه این مطلب درباره موتورهای جریان متناوب صحبت خواهیم کرد.

موتور جریان متناوب

 همان طور که از نام موتورهای جریان متناوب پیدا است، این موتورها با جریان متناوب تغذیه می ­شوند و توان الکتریکی را به توان مکانیکی چرخشی تبدیل می­ کنند. موتور­های جریان متناوب جز متداول­ترین موتورهای موجود در بازار هستند که در بسیاری از تجهیزات صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می ­گیرند.

 از این رو تاکنون نمونه­ های متنوعی از این موتورها به منظور انجام کارهای مختلفی طراحی شده ­اند و می­ توان انواع مختلفی از آن­ها را برای مصارف گوناگون به کار برد.

  مزایای موتور جریان متناوب

به طور کلی می­ توان مزایای زیر را برای این دسته از موتورها برشمرد:

  • طراحی ساده
  • استحکام بالا و یکپارچگی در طراحی
  • قیمت ارزان
  • هزینه تعمیر و نگه­داری پایین
  • اتصال آسان

  ساختمان موتور جریان متناوب

 به طور کلی تمام موتورهای جریان متناوب از دو بخش اصلی استاتور و روتور تشکیل شده ­اند که با فاصله­ ای مشخص و ثابت نسبت به یکدیگر درون بدنه موتور قرار می­ گیرند که در ادامه مختصری درباره آن­ها توضیح خواهیم داد.

استاتور

استاتور بخش ثابت و خارجی (بدنه) موتور است که با جریان الکتریکی متناوب از سیم­ پیچ ­های آن عبور می­ کند و در نتیجه میدان مغناطیسی دوار ایجاد می­ شود. استاتور از چند قطعه کوچک فلزی از جنس آلومینیوم، آهن یا مس ساخته می ­شود. شکل نهایی این قطعه نظیر یک سیلندر تو خالی است که به آن هسته استاتور گفته می ­شود.

در بخش داخلی این استوانه شیارهایی در نظر گرفته شده که محل عبور سیم ­پیچ ­ها هستند. سیم­ پیچ ­ها به همراه هسته ­ی خود، یک آهن­ربای مغناطیسی تولید می­ کنند که با تغذیه AC کار می ­کنند.

  روتور

روتور نیز بخش متحرک و داخلی موتور AC جریان متناوب را تشکیل می ­دهد که به محور موتور متصل بوده و در اثر میدان مغناطیسی دوار استاتور، گشتاور ایجاد می­ کند. روتور از چند قطعه جداگانه و باریک فولادی تشکیل شده است که میان آن­ها میله­ هایی مسی و یا آلومینیومی قرار گرفته است.

در متداول ترین نوع روتور که روتور قفس سنجابی نام دارد. میله ­ها در دو انتها استوانه به کمک حلقه ­هایی به صورت الکتریکی و مکانیکی به یکدیگر متصل می­شوند. از آنجایی که شکل این روتور شبیه قفس سنجاب است، این نوع، به روتور قفس سنجابی شهرت پیدا کرده است.

انواع موتورهای جریان متناوب

به طور کلی می­ توان موتورهای جریان متناوب را در سه دسته بندی زیر گنجاند:

  1. موتورهای القایی (آسنکرون)
  2. موتورهای همزمان (سنکرون)
  3. موتورهای صنعتی

  انواع موتورهای القایی

موتورهای القایی را عموما بر اساس تعداد پیچه­ های استاتور تقسیم بندی می­ کنند. بر این اساس دو دسته اصلی این موتورها را موتورهای القایی تک فاز و موتورهای القایی سه فاز تشکیل می ­دهند.

  موتورهای القایی تک فاز

متداول­ ترین موتور AC موجود در بازار است که علت آن هم می توان در سادگی، ارزانی و هزینه پایین نگه­داری آن جستجو کرد. روتور این موتورها از نوع قفس سنجابی بوده و با یک منبع تغذیه تک فاز کار می­ کند. این موتور، خود راه انداز نبوده و به همین علت عموما یک سیستم راه انداز و آغازگر بر روی این موتور قرار داده می­ شود.

با توجه به متدهای مختلف آغازگر، موتورهای القایی تک فاز را در مدل­ های مختلفی نظیر موتورهای القایی AC فاز شکسته، موتورهای القایی AC با خازن دائمی اسپلیت، موتورهای القایی AC با خازن، موتورهای القایی AC با قطب سایه­دار و موتور القایی AC  با استارت خازنی تولید می ­کنند.

  نحوه عملکرد

همان­طور که می­ دانید در این موتورها پس از اتصال تغذیه تک فاز، پیچه اصلی دارای جریان متناوب می­ شود که منجر به تولید میدان مغناطیسی ضربانی می­ شود و همین میدان مغناطیسی منجر به القای روتور می­ گردد ولی به علت ضربانی بودن میدان، گشتاور لازم جهت شروع حرکت اعمال نمی­ شود و روتور در جای خود ارتعاش می­ کند.

دستگاه آغازگر به واسطه پیچه­ ی اضافی قرار گرفته در استاتور منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی کمکی می­ شود و برهم کنش این دو میدان مغناطیسی منجر به راه افتادن موتور می ­شود. موتورهای القایی سه فاز

این موتورها(موتور AC ) در مکان­ هایی که سیستم تغذیه سه فاز دارند نظیر مراکز صنعتی و تجاری، بسیار پرکاربرد بوده، چرا که توان­های به مراتب بیشتری را تولید می­ کنند.

می­ توان این موتورها را بر اساس نوع روتورشان به دو دسته روتور پیچ خورده (سیم­پیچی شده) یا قفس سنجابی (قفسی) دسته ­بندی کرد. البته بیش از 90 درصد موتورهای القایی سه فاز از نوع قفس سنجابی هستند.

موتورهای القایی سه فاز، خود استارت هستند و نیازی به تجهیزات و سیستم آغازگر ندارند.

  نحوه عملکرد

اختلاف فاز موجود بین سه فاز تغذیه کننده منجر به ایجاد میدان دوار متعادل شده که با سرعت ثابتی می ­چرخد. میدان مغناطیسی دوار حاصله منجر به القای جریان در سیم­پیچ روتور می­گردد و همین جریان به طور متقابل یک میدان مغناطیسی ایجاد می­ کند که در نهایت منجر به چرخش روتور در جهت میدان مغناطیسی می ­شود.

در این موتورها سرعت چرخش روتور کمتر از سرعت میدان دوار ناشی از اختلاف فاز­ها خواهد بود، چرا که با یکسان شدن این دو سرعت، جریانی در روتور القا نخواهد شد و روتور از چرخش باز می­ ایستد. این تفوت سرعت را در اصطلاح لغزش می ­نامند.

  سرعت موتور آسنکرون

سرعت روتور در موتورهای آسنکرون از رابطه  تعیین می ­شود که در این رابطه S همان میزان لغزش است و یک مولفه بی­بعد بوده که از رابطه  بدست می ­آید.

  موتورهای هم­زمان (سنکرون)

اگر خروجی هر یک از قطب­ های روتور به یک منبع خارجی به نحوی وصل شود که روتور هم یک میدان جداگانه و مداوم ایجاد کند، به موتور حاصل، موتور هم­زمان (سنکرون) گفته می­ شود. علت نام­گذاری این موتورها به موتورهای هم­زمان، برابر بودن سرعت چرخش روتور با سرعت میدان دوار است.

از این موتور می­ توان به عنوان یک ژنراتور جریان متناوب نیز استفاده کرد. از این رو یکی از مهم­ترین کاربردهای این موتورها در نیروگاه ­های آب­تلمب ه­ای است چرا که در ساعات کم باری از انرژی الکتریکی به عنوان موتوری برای انتقال آب به ارتفاع بالاتر استفاده می ­شود و در هنگام پرباری به عنوان یک ژنراتور عمل می ­کند.

  سرعت موتور سنکرون

سرعت موتورهای سنکرون را می ­توان به کمک رابطه  تعیین کرد. در این رابطه سرعت موتور یا سرعت چرخش میدان مغناطیسی بر اساس دور بر دقیقه است.  فرکانس شبکه و  تعداد قطب­ های موتور است.

 از این رو برای تغییر سرعت این موتورها باید فرکانس منبع تغذیه را تغییر دهیم چرا که تعداد قطب­ های یک موتور یکی از مشخصه ­های طراحی موتور بوده که س از ساخت قابل تغییر نیست.