دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
سرعت بلبرینگ

سرعت بلبرینگ

در این مقاله قصد داریم تا درباره سرعت بلبرینگ ها توضیحات کاملی دهیم

گروه پینیون یک شرکت فنی مهندسی و بازرگانی است که قصد دارد تا بالابردن سطح دانایی صنعتگران و نیز در زمنیه ساخت و فروش قطعات چرخ دوار صنعت باشد. پینیون در سه زمینه فروش قطعات مکانیک، الکترونیک و ساخت لینیر موشن ها فعالیت میکند. برای خرید قطعات صنعتی از جمله بلبرینگ با ما تماس بگیرید.

سرعت بلبرینگ

بلبرینگ در صنایع کوچک و بزرگ، در هر وسیله ای که حرکت در آن نقش اساسی دارد به کار برده می شود. یکی از موارد مهم و فاکتورهایی که برای خرید این نوع قطعات مکانیکی باید مورد توجه قرار داد؛ سرعت بلبرینگ است. این میزان سرعت به عوامل متعددی بستگی دارد.

مفهوم سرعت بلبرینگ

سرعت بلبرینگ به طور کلی به سرعت این قطعه مکانیکی در هنگام کارکرد تا رسیدن به سرحد دمای مجاز نوع فولادی که در آن به کار گرفته شده یا هر ماده ای که در ساخت آن بکار رفته است اطلاق می شود. برای ساده تر شدن این مفهوم باید گفت که هرچه سرعت در بلبرینگی بالاتر برود به همان نسبت هم دما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از روانکاری مناسب برای کاهش اصطکاک و گرما استفاده شود تا سرعت زیاد حفظ شده و در مقابل از خرابی بلبرینگ بر اثر دمای زیاد جلوگیری شود.

در مشخصات هر بلبرینگ معمولاً دو نوع سرعت ذکر می شود که عبارتند از:

  • سرعت مرجع یا همان حرارتی : به سرعت مجازی گفته می شود که یک بلبرینگ در حین کارکرد و در شرایط بار و روان کاری متفاوت از خود نشان می دهد.
  • سرعت حدی یا همان سیستماتیک : این سرعت علاوه بر روان کاری به جنس اجزای داخلی یک بلبرینگ بستگی دارد.

ضروری است در هنگام انتخاب یک بلبرینگ به هر دوی این سرعت ها توجه ویژه شود و مقادیر هر کدام از این سرعت های ذکر شده هم به فاکتورهایی که در ادامه گفته می شود بستگی دارد.

فاکتورهای موثر در سرعت بلبرینگ

سرعتی که در حد دمای کارکرد به آن دست می یابیم به گرمای اصطکاکی و داخلی بلبرینگ و دمای خارج شده از آن بستگی دارد. هرچه جنس قطعات و میزان گرما در نهایت کارکرد کمتر باشد علاوه بر خرابی کمتر بلبرینگ، سرعت آن بیشتر خواهد شد. همچنین فاکتورهای متعدد دیگری نیز در سرعت این قطعه مکانیکی اثر دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  • نوع و اندازه بلبرینگی که انتخاب می کنید.
  • نوع طرح داخلی آن
  • مقدار بار
  • نوع روان کاری اعم از روغن کاری یا گریس کاری
  • شرایط موجود برای خنک شدن بلبرینگ
  • نوع طرح قفسه آن
  • و در نهایت میزان دقت و لقی داخلی

در واقع افزایش سرعت یک بیرینگ امکان پذیر است اما به شرطی که روانکاری مناسب شکل گرفته باشد. همچنین در سرعت بالا لقی قطعات داخلی زیاد باشد تا درجه حرارت به بیش از حد مجاز نرسد. اجزای داخلی هم باید از دقت اندازه بالایی برخوردار باشند تا ارتعاش در سرعت بالای بلبرینگ کم شود.  به این ترتیب تمامی این عوامل در کنار هم به تعیین سرعت برای یک بلبرینگ کمک می کنند.

بررسی سرعت بلبرینگ در حالت مختلف

هر بلبرینگی در جدول مشخصات خود دارای یک سرعت مبنا که بر اساس طول عمری که از بلبرینگ انتظار می رود تعیین می گردد. البته سرعت مبنای ذکر شده بر اساس چرخش حلقه داخلی بلبرینگ است و زمانی حلقه بیرونی باید بچرخد، مقداری از این سرعت مبنا را باید کاست. در واقع یک فرمول و تعریف اصلی برای سرعت مبنا وجود دارد و آن عبارت است از:  میزان سرعتی که در طول عمر 150000 ساعته بلبرینگ و تبادل حرارتی بین این قطعه مکانیکی و محیط اطراف صورت می پذیرد. همچنین نوع روان کاری نیز در سرعت مبنا اثر دارد، به طور مثال سرعت در روانکاری با گریس حدود 20 درصد کمتر از روانکاری با روغن است.

همچنین در هنگام چرخش بلبرینگ در صورتی که بار و فشار بر روی آن زیاد باشد، به ویژه در مدل هایی که قطر متوسط و طول عمر زیر 75000 ساعت دارند، نباید چرخش با سرعت مبنای تعیین شده انجام شود.

حالات مختلف سرعت

سرعتهای بالا

برای سرعت بالا علاوه بر استفاده از روانکاری متناسب با سرعت، توجه به اندازه محفظه قفسه و دیگر شرایط ضروری است. توصیه می شود برای سرعت های بالا از روانکاری با روغن به جای گریس استفاده شود.

سرعتهای کم

یکی از موارد مهم در سرعت های بسیار پایین بلبرینگ توجه به این نکته است که تشکیل لایه الاستوهیدرودینامیکی در بین اجزا حرکتی و غلتشی امکان پذیر نیست. به همین دلیل بلبرینگ باید از روانکاری مناسبی برخوردار باشد.

حالت سکون

 در حالت سکون به دلیل وجود ارتعاشات و لغزش های کوچک در اجزای داخلی احتمال خراشیدگی آنها وجود دارد. در زمانی که چرخش بلبرینگ شروع شود این خراشیدگی به شکل سر و صدای بلبرینگ ظاهر می شود. به همین دلیل استفاده از روغن مناسب برای روانکاری در حالت سکون توصیه می شود.

در نهایت اینکه اگر پیرامون سرعت بلبرینگ سوالات در ذهن داشته و به راهنمایی بیشتری هم نیاز دارید، می توانید با بخش فروش و پشتیبانی پینیون تماس حاصل نمایید، تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

یک دیدگاه بگذارید

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی