موتورهای مورد استفاده در صنعت حرکتی یا پیمایشی از نوع احتراق داخلی با بازده حرارتی بالا هستند. این موتورها نیروی حرکتی یک موتورسیکلت ساده تا حتی یک کشتی باربری قاره پیما را بر عهده دارند.
شرکت های استاندارد با توجه به کارایی روانکارها در کاهش اصطکاک، اکسیدشدن و جلوگیری از رسوب، خوردگی و سایش موتور به اعلام استاندارد می پردازند.
موتورها در طول زمان فعالیت خود اثراتی بر روی روغن می گذارند؛ از جمله می توان به رسوب گیری، آلوده شدن، بالا رفتن غلطت، کاهش مقدار روغن اشاره کرد، که این اتفاق باعث درگیر شدن رینگ ها، خوردگی و سایش و غیره می شود، پس این مهم، اهمیت انتخاب روغن با کیفت بالا را دو چندان می کند.
شرکت های استاندارد برای موتور های دریای استاندارد ثابتی را تعریف نکرده اند، آزمون های در خواستی نیز روی موارد خاصی انجام شده و استاندارد مشخصی ندارد. نبود استاندارد به دلیل مدت زمان تست بالای این موتور ،که حداقل نیازمند 5 هزار ساعت یعنی حدود یک سال زمان است.
شرکت های موتور سازی به صورت معمول روغن های مجازی را برای موتور های خود مناسب هست را بیان می کنند.
البته نوع روان کننده مورد نیاز کشتی ها در نقاط مختلف جهان متفاوت است بنابراین تنوع روان کننده برای انواع آب و هوا و انواع موتورهای دریایی زیاد است.
نکته جالب برای این موتورها استفاده همزمان از دو نوع روغن یکی در سیلندر و دیگری در قسمت میل لنگ است .
این موتور نسبت به موتوردو زمانه دارای یک مخزن مشترک برای روغن مورد نیاز سیلندر و میل لنگ است،این موتور ها معمولا بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و در قایق ها کاربرد دارند.
شرایط جوی نامناسب دریاها، تغییرات ناگهانی آب و هوا ، نیاز به سرعت بالا را در برخورد با موج های سنگین را بسیار با اهمیت می کند.
و همچنین عملیات های حساس کنار ساحل و شرایط سخت آن ها،نیاز به روغنی با خواص ضد اکسید و پوسیدگی با کیفیت بالا را دو چندان می کند. روغن موتور قایق ها کنار ساحل،روغن موتور دریایی یاماها باید از این کیفیت روغن برخوردار باشد.