واحد الکترونیک : ۰۹۰۵۱۲۰۶۴۴۲ واحد مکانیک : ۰۹۰۵۱۲۰۶۴۴۰ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰
ساعات پاسخ گویی : ۸:۰۰-۱۸:۰۰
واحد الکترونیک : ۰۹۰۵۱۲۰۶۴۴۲ واحد مکانیک : ۰۹۰۵۱۲۰۶۴۴۰ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۷۲۵۵۰ دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰
ساعات پاسخ گویی : ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

نحوه نصب بال اسکرو

نحوه نصب بال اسکرو

گروه فنی مهندسی پینیون

نمایندگی فروش بال اسکرو

در این مقاله قصد داریم تا نحوه نصب بال اسکرو را به طور کامل آموزش دهیم.

در صورت نیاز به مشاوره و یا خرید انواع بال اسکرو با ما تماس بگیرید.

نصب بال اسکرو

شما با استفاده از یک روش مناسب، می‌توانید بال اسکروها را که یک جزء حیاتی برای حرکت خطی به حساب می‌آیند را به راحتی نصب کنید. اما روش‌های نصب برای هر نوع بال اسکرو متفاوت است و تا حدودی به نحوه طراحی و ساخت دستگاه بستگی دارد.

دلیل اهمیت انتخاب یک روش نصب مناسب

 چرا که نصب صحیح بال اسکرو موجب افزایش طول عمر مفید، اصطکاک کم و دقت بالا این قطعه می‌شود. این بخش به گونه سازماندهی شده است که نصب‌کننده می‌تواند تمام مراحل را گام به گام دنبال‌ کند.اما لازم به ذکر است که تمام مراحل نصب ممکن است برای یک نوع خاص دنبال نشوند.

نکات مراقبتی قبل از نصب بال اسکرو

  • بال اسکرو پیش از نصب باید در یک جعبه مخصوص و درون پلاستیک و در یک شرایط مناسب از لحاظ دمایی و محیطی نگهداری شود و از وارد آمدن ضربه به آن جلوگیری شود.
  • به صورت کم اما پیوسته روغن‌کاری شود.
  • شیارها و رزوه‌ها از گرد و غبار پاک گردد.

نصب بال اسکرو در شش مرحله آسان قابل انجام است.

مرحله اول

 فلنج را بر روی مهره بال اسکرو سوار کنید(در صورت عدم استفاده از فلنج، ازمرحله 2 کار خود را آغاز کنید) فلنج باید روی رزوه‌ها و شیارهای مهره به صورت محکم بسته شود. مواظب باشید در هنگام بستن و محکم کردن فلنج، لوله‌های برگشتی (لوله‌های بازگرداننده ساچمه‌ها) آسیب نبینید. در صورت آسیب دیدن لوله‌های برگشتی، گردش ساچمه‌ها مختل می‌شود. * فلنج، نگهدارنده یا ساپورت مهره بال اسکرو، قطعه‌ای پیشنهادی است که می‌توان آن را به سادگی بر روی مهره سوار کرد، این ابزار، امکان اتصال و نصب راحت بار به مهره را فراهم می‌کند.

روش‌های نصب فلنج

روش A نصب و نگهداری فلنج با پین (روشی توصیه شده)

  • مهره را از روی محور انتقال (پیچ یا شافت) خارج کنید و تا زمان مونتاژ مجدد از آن نگهداری کنید.
  • چسب رزوه لاکتایت مدل 271  (رنگ قرمز) را روی مهره رزوه‌دار از نوع V بمالید.
  • فلنج را روی مهره رزوه‌دار سوار کنید تا با شانه مهره تماس پیدا کند.
  • فلنج را شل کنید تا پیچ‌های مورد نیاز دستگاه در داخل سوراخ‎‌های نصب فلنج و بدون ایجاد تداخل در لوله‌های برگشت ساچمه، قرار گیرند (شکل 1 را ببینید).
  • مطابق شکل 1، بر روی فلنج دو سوراخ با زاویه تقریباً 90 درجه از هم دریل کنید.

  توجه: قطر دایره پین همان به اندازه قطر گام مهره V-thread است.

  • دو پین از نوع شیاردار را به قسمت پایین سوراخ‌های دریل شده فشار دهید.
  • سوراخ پین‌ها را محکم کرده و درزهای آن را گرفته تا از بازشدن و جداشدن پین‌ها جلوگیری شود.
  • تمام تراشه‌ها و گرد و غبار را از مهره جدا کرده و آن را کاملاً تمیز کنید تا آلودگی‌های احتمالی از بین برود.
  • مهره ‌فلنج‌دار و اجزای موجود بر روی محور انتقال بال اسکرو را مجدداً مونتاژ کنید.

روش B: روش نصب و نگهداری فلنج با پیچ تنظیم (پیچ نصب) (روشی اختیاری)

  • چسب رزوه لاکتایت از نوع 271  (رنگ قرمز) را روی مهره رزوه‌دار از نوع V بمالید.
  • فلنج را روی مهره رزوه‌دار سوار کنید تا با شانه مهره تماس پیدا کند.
  • فلنج را شل کنید تا پیچ‌های مورد نیاز دستگاه در داخل سوراخ‎‌های نصب فلنج و بدون ایجاد تداخل در مجراهای برگشت ساچمه، قرار گیرند (شکل 2 را ببینید).
  • لاکتایت درجه 271 (به رنگ قرمز) را روی شیار سوراخ شعاعی در فلنج بمالید.
  • یک جفت پیچ تنظیم به طول نصف عمق سوراخ شیاردار انتخاب کنید.
  • دو پیچ تنظیم را نصب کرده و آن‌ها را متناسب با گشتاور پیشنهادی سازنده محکم کنید (شکل 2 را ببینید).

  جدول ابعاد مورد استفاده در روش B

 مرحله دوم

انتهای وایپر را روی پیچ و در قسمت جلوئی آن (نوع پاک‌کننده و گردگیر) سوار کنید. (اگر وایپر جزء متعلقات بال اسکرو نیست، از مرحله 3 به بعد ادامه دهید). وجود وایپر برای اکثر دستگاه‌ها یک گزینه و آیتم اختیاری است. مهره‌های اینچی عموماً شامل وایپر نمی‌شوند اما ممکن است به‌عنوان یک آیتم به این مهره‌ها اضافه شوند.

  • وایپرها به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

یک نوع آن در داخل و در دورترین نقطه مهره (انتهای مهره) نصب می‌شود. نوع دیگر ترکیبی از وایپر (پاک‌کننده) و نگهدارنده است که در قسمت بیرونی مهره نصب می‌گردد که در برنامه‌های مختلف، بسته به نوع کاربرد یک نوع یا ترکیبی از هر دو استفاده گردد. برای به دست آوردن حداکثر خدمات از مونتاژ یک بال اسکرو، مهره آن باید از تراشه‌های فلزی و گرد و غبار محافظت گردد. مواد خارجی که وارد مهره می‌شود ممکن است وارد مسیر گردشی ساچمه‌ها گردد. در نتیجه بارگذاری موضعی زیاد، از هم پاشیدگی ساچمه‌ها و در نتیجه شکست زودهنگام را به دنبال خواهد داشت. وایپرها از ورود آلاینده‌ها به درون مهره جلوگیری می‌کنند و در بیشتر کاربردهای صنعتی مثمرثمر هستند.

  • برای نصب وایپر به همراه نگهدارنده فلنج

1) انتهای پیچ را برای نصب مهره انتخاب کنید. 2) مهره را با فلنج همراه در راستای جهت مورد‌نظر تراز کنید. 3) وایپر و نگهدارنده آن را برای هدایت و پیش‌برد انتهای مهره به سمت پپچ بال اسکرو، نصب کنید. سپس مراحل نصب مهره در مرحله 3 را دنبال کنید. 4) هنگامی که مهره روی بال اسکرو نصب شد، نگهدارنده یا هولدر وایپر را بر روی قسمت انتهایی مهره نصب نمایید.

 مرحله سوم

مهره را روی پیچ نصب کنید. اغلب بال اسکرو‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، مهره بال اسکرو بر روی آن‌ها نصب می‌‌باشد و نیازی به طی کردن مراحل نصب مهره بر روی بال اسکرو نیست، اما اگر مهره بر روی پیچ بال اسکرو نصب نباشد. باید مراحل زیر را پیمود. مهره‌ها قبل از ترک کارخانه و نصب بر روی پیچ، به طور کامل با ساچمه‌های بیرینگ بارگیری و مونتاژ می‌شوند. احتیاط: اگر میله (محور) بدون اینكه مهره بر روی پیچ چرخانده شود، برداشته شود، ساچمه‌ها از مهره خارج می‌شوند و نیاز به بارگذاری مجدد خواهند داشت.

  1. روشA : نصب مهره بال اسکرو بدون پیش بارگذاری بر روی بال اسکرو
  2. روشB : نصب مهره بال اسکرو با پیش بارگذاری بر روی بال اسکرو و با استفاده از تکنیک Gap
  3. روش C: نصب مهره بال اسکرو با پیش بارگذاری بر روی بال اسکرو و با استفاده از تکنیک Turn

روش A:نصب مهره بر روی بال اسکرو بدون پیش بارگذاری برای انتقال مهره (Ball Nut) بر روی پیچ به صورت زیر اقدام کنید

  1. هر نوع نگهدارنده مهره را از روی میله جدا کنید، سپس میله را طوری نگه دارید که سر میله با سر پیچ مماس شده و مطمئن شوید که قسمت انتهایی میله درست در مرکز انتهای شافت پیچ قرار گیرد (شکل 6 را ببینید).
  2. مهره را به سمت شافت پیچ سُر داده و به سمت شیارها (رزوه‌ها) بچرخانید تا زمانی که احساس کنید ساچمه‌ها در داخل شیارهای پیچ قرار گرفته‎اند. سپس مهره را با شیار پیچ بچرخانید تا محور مهره به طور کامل در راستای انتهای شافت پیچ و در یک تعادل نسبی با آن قرار گیرد (شکل 7 را ببینید).
  3. میله را جدا کنید.

 برای انتقال مهره به میله، این مراحل را بالعکس انجام دهید.

احتیاط: هنگامی که تراش نهایی میله (پیچ بال اسکرو) مانع از همجواری و هم‌راستایی کامل مهره با شیارهای شافت پیج می‌شود، قسمت تراش خورده را با نوار چسب یا تسمه بهO.D.  نامی میله بچسبانید،  این نوار به مهره اجازه لغزش و سُر خوردن بر روی ناحیه تراش‌خورده را بدون فرو رفتن و افتادن ساچمه‌ها در این قسمت‌های بی‌قاعده و متخلخل موجود بر روی شافت، می‌دهد. احتیاط: به منظور جلوگیری از لغزیدن مهره در انتهای شافت پیچ در حین نصب و جابجایی، باید بسیار مراقب باشید. با قراردادن نوار یا تسمه در اطراف شیارهای شافت در هر انتها می‌توان توقف موقت ایجاد کرد. البته به خاطر داشته باشید که بعد از مونتاژ اجزای بال اسکرو و نصب صحیح آن، نوار و هر نوع باقیمانده دیگری را از سیستم جدا نمایید. نکات مربوط به نصب مهره‌های از پیش بارگذاری شده (قابل استفاده در روش‌های B و C) نصب بال اسکروهای از پیش بارگذاری شده با مهره‌های دوتایی از پیش بارگذاری شده (طراحی دو مهره)

توضیحات عمومی

دو دلیل اصلی برای پیش بارگذاری بال اسکرو، از بین بردن بک‌لش و دستیابی به حداکثر سختی سیستم است. پیش بارگذاری برای واحدهای دارای ویژگی بهار جبران‌کننده (جبران اسپیرینگ: compensating spring) در هر زمان ممکن باید بیش از بار عملیاتی معمولی باشد. تعدیل و سازگاری بیش از حد، معمولاً در طول عمر مفید لازم نیست. واحدهایی از این نوع در بسیاری از برنامه‌ها و کاربردهای خاص که به ملاحظات خاصی نیاز دارند استفاده می‌شوند.

انتقال مهره از میله (شافت)

طراحی مهره‌های دوتایی به گونه‌ای است که این مهره‌ها بر روی محورهای بدون شیار قرار می‌گیرند، بنابراین باید مراقب باشید تا در هنگام چرخاندن مهره بر روی پیچ، ساچمه‌های بیرینگ از دست نروند یا اینکه بین مدارها گیر نکنند.

روشB: نصب مهره بال اسکرو با پیش بارگذاری بر روی بال اسکرو و با استفاده از تکنیک Gap (شکاف)(لازمه آن اعداد و موارد لیست شده در جدول B است)     پیش بارگذاری مهره‌های دوتایی با استفاده از تکنیک Gap

  1. در حالت عادی مهره‌ها از طریق میله (شافت) و بدون پیش بارگذاری انتقال می‌یابند. اما لازمه این تکنیک، پیش بارگذاری مهره‌هاست. قبل از پیش‌ بارگذاری این مهره‌ها، شیارها و رزوه‌های اتصالی، واشر‌های فنری، سطوح بیرینگ مهره و شیارهای شافت پیچ را روغن‌کاری کنید.
  2. اطمینان یابید که لوله‌های برگشت توپ ( ساچمه) در هر دو مهره، هم تراز و هم راستا باشند (شکل 10 را ببینید). همچنین مطمئن شویدکه در هنگام بازشدن مسیر چرخش ساچمه‌ها، زبانه‌های اتصال با شکاف‌ها و شیارهای موجود در مهره بال اسکرو هماهنگی دارند.
  3. مهره را در وسط پیچ قرار دهید. نگهدارنده‌هایی را روی پیچ قرار دهید تا از خروجی ناگهانی مهره از پیچ جلوگیری شود.
  4. با لوله‌های برگشتی توپ، مهره پیچ را در برابر واشر فنری به سمت بالا نگه داشته و محکم کنید. در حالی که مهره را با لوله‌های بازگردانی توپ در بالا نگه داشته‌اید، شافت پیچ را از طریق چندین چرخش در هر دو جهت بچرخانید.
  5. در ادامه، مهره پیچ را با آچار و یا قفل‌های کانال محکم کنید تا شکاف متوسطی در حدود 0.75 میلی‌متر در نتیجه از پیش بارگذاری مشخص شده در نمودار، حاصل گردد.
  6. پیچ را در هر دو جهت چندین بار بچرخانید و روان بودن آن را بررسی کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که واشر فنری اتصال در مرکز قرار گرفته است (به هیچ وجه از طرفین بیرون زده نمی‌شود)؛ در صورت لزوم جهت در مرکز قرار گرفتن این واشر در سیستم اتصال، از نوع پلاستیکی یا برنجی استفاده کنید.
  7. به آرامی ضربه بزنید. و در صورت لزوم نیروی گشتاوری و در میانه بودن شکاف را مجدد بررسی نمایید.گشتاور را به دنبال چرخش شافت پیچ و با استفاده از یک آچار گشتاور بررسی کنید.

روش C: نصب مهره بال اسکرو با پیش بارگذاری بر روی بال اسکرو و با استفاده از تکنیک Turn(لازمه آن اعداد و موارد لیست شده در جدول C است)(پیش بارگذاری مهره‌های دوتایی با استفاده از تکنیک Turn )چرخش

  1. مهره ضامن‌دار یا قفل‌شو را روی شیارهای V شکل مهره پشتی بچرخانید تا زمانی که بر مهره سوار گردد (شکل 12). پیچ‌های تنظیم را هنوز محکم نکنید.
  2. همانطور که در شکل 15 نشان داده شده است، مهره جلویی را روی پیچ بچرخانید و با نصب اسپیرینگ‌های جهت‌دار از پیش بارگذاری شده، لوله زبانه‌دار را در مقابل مهره قرار دهید (شکل 13).
  3. شیارهای مهره عقبی (انتهای مهره قفل‌شو) را درون زبانه‌های لوله از پیش بارگذاری شده قرار داده و مهره عقبی را روی پیچ بچرخانید.
  4. حال هر دو مهره را که به صورت یک مجموعه با زبانه‌ها که به عنوان یک مانع در برابر چرخش و جدا شدن مهره‌ها عمل می‌کند، درگیر شده‎اند را بچرخانید.
  5. لوله‌های برگشتی دو مهره باید مطابق با یکدیگر و در یک راستا باشند و مهره تنظیم‌کننده باید در این مرحله شل شود و اسپرینگ‌ها را فشرده نکند. (شکل 14 را ببینید).
  6. با دست مهره قفل‌شو را تا زمانی که تمام لقی‌ها از بین برود، بچرخانید، در این مرحله چرخش بیشتر باعث فشرده‌سازی اسپرینگ‌های از پیش بارگذاری شده و تنظیم نیرو می‌گردد.
  7. مهره جلویی را با اتصال فلنج و به همان صورت که در شکل 15 نشان داده شده است. به بال اسکرو منتقل کنید. مهره باید به اندازه کافی دور پیچ چرخانده شود تا از جداشدن و افتادن ساچمه‌ها در هنگام جدا کردن میله (محور یا شافت) جلوگیری شود.

 مرحله چهارم

نصب و راه‌اندازی کامل پک وایپر

  • در این مرحله در صورت کاربرد، کیت وایپر را به طور کامل نصب کنید.

مرحله پنجم

مهره و پیچ را روغن‌کاری کنید. اجزای بال اسکرو جهت نگهداری و حمل و نقل، عموماً با یک روغن سبک پوشانده می‌شوند و پس از مونتاژ باید به درستی روغن‌کاری شوند. عموماً توصیه می‌شود از گریس‌های TriGEL-450R یا TriGEL-1800RC برای روانکاری استفاده کنید. بال اسکروها بسته به شرایط محیطی و عملیاتی ممکن است بیشتر از 500000 اینچ نیاز به روغن‌کاری داشته باشند.   قبل از هرگونه روغن‌کاری اضافی، پیچ را تمیز و خشک کنید و گریس قدیمی و هرگونه آلودگی خاصی که در پیچ مشاهده می‌شود را از بین ببرید. بال اسکروها را می‌توان با استفاده از روغن‌ها، گریس‌ها یا روان‌کننده‌های جامد روغن‌کاری کرد. روغن برای سیستم‌هایی که با سرعت بالا، در محیط‌های خشن و سخت و یا در دمای بالای محیطی کار می‌کنند توصیه می‌شود. برای بال اسکروهایی که در آن سیستم روغن‌کاری گردشی روغن قابل استفاده نیست، یا مناطقی که تنها یک وضعیت روغن‌کاری شده برای آن‌ها امکان‌پذیر است، استفاده از گریس‌ها توصیه می‌شود. روان‌کننده‌های جامد معمولاً در شرایط عملیاتی نامطلوب که روغن و گریس برای استفاده در آن شرایط مناسب نیستند کاربرد دارند.

مرحله ششم

نصب و مونتاژ اجزاء بال اسکرو بر روی دستگاه و ماشین موردنظر نصب اجزای بال اسکرو مونتاژ و نصب بال اسکرو در یک سیستم یا دستگاه باید مطابق شکل زیر صورت گیرد. نصب بال‌اسکروهای معمولی جهت اعمال پشتیبانی و راهنمایی با لاینرگایدها ترکیب می‌شود.ریل‌های خطی و بال اسکروها برای جلوگیری از افزایش گشتاور سیستم و کاهش عمر مفید آن باید موازی و هم‌راستا با هم عمل کنند. روش نصب معمولی شامل “شناورسازی یا جابه‌جایی” بال اسکرو یا ریل خطی به صورت هم‌تراز است. برای ترازبندی یک پیچ، ریل خطی را در موقعیت خود قرار دهید و بلوک‌های نصب یا مهره را تنظیم کنید تا خطای موازی‌سازی به حداقل برسد.

  • بارگذاری مهره

بارگذاری محوری (مهره یا پیچ) برای کارایی مطلوب و طول عمر مفید کافی است. بنابراین باید از نصب یا کاربرد بارگذاری‌های جانبی جلوگیری شود. در نصب بال اسکرو باید دقت شود تا بار مهره توسط لاینر گایدها و بار رزوه یا شیارها توسط بلبرینگ‌های نگهدارنده مهار گردد و به هیچ عنوان بال اسکرو هیچ بار شعاعی را متحمل نشود.  

  • نصب مهره (اینچی)

برای دستیابی به عملکرد بهینه از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید.  

  • نصب مهره (متریک)

برای دستیابی به عملکرد بهینه از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید(همه واحدها برحسب میلی‌متر هستند).  

2 پاسخ
    1. میلاد قنبری

      با سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که راضی هستید.
      در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در خدمت شما هستیم.
      با تشکر ، پینیون

یک دیدگاه بگذارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی