روغنهای صنعتی، مایعاتی رقیق متشکل از زنجیرههای بلند پلیمری و بعضاً حاوی روغنهای گیاهی (کرچک، خردل یا کلزا) بهعنوان ادتیوهای آنتیاکسیدکننده، غلیظکننده و ضدخوردگی برای بهبود کیفیت خدمات خود هستند.
اگرچه طیف وسیعی از روغنهای صنعتی به طور مداوم با برندهای جدید، با خواص فیزیکی و شیمیایی مختلف و جهت کاربردهای متفاوت به بازار عرضه میشوند، اما همه آنها از خاصیت روانکاوی برخوردارند.
برای استعلام قیمت روغن های صنعتی یا روانکار های صنعتی با ما تماس بگیرید. پینیون در زمینه فروش انواع قطعات مکانیکی از جمله قیمت روغن های صنعتی فعالیت دارد. |
روغنهای صنعتی سبک، با ویسکوزیته 5-10 سانتیاستوک (1 سانتیاستوک = 10-6 مترمربع بر ثانیه) در دمای 50 درجه سانتیگراد و نقطهریزش کمتر از 25- درجه سانتیگراد، برای روانکاری ماشینهای پرسرعت و کمبار استفاده میشوند.
روغن L برای روغنکاری فریمهای ریسندگی در صنعت نساجی، روانکاری اسپیندلهای فلزی تراشکاری و موتورهای پرسرعت اما با قدرت کم،
روغن جداکننده T برای روانکاری جداکنندههای سبک؛ چرخهای خیاطی و ماشینهای بافندگی و روغن ابزار MVP (نقطه ریزش 60- درجه سانتیگراد)، برای روانکاری ابزارها و مکانیزمهای کنترل و اندازهگیری است.
روغنهای صنعتی متوسط، با ویسکوزیته 10-50 سانتیاستوک در دمای 50 درجه سانتیگراد و و نقطه ریزش کمتر از 30- درجه سانتیگراد، برای روانکاری ماشینآلات با سرعت متوسط و تحت بارهای متوسط استفاده میشوند. این گروه شامل روغنهای روانکننده اسپیندلها و ماشینآلات، روغن جداکننده T و روغن تلگرافیک است. این روغنها در بسیاری از بخشهای صنعت (صنعت سبک، فلزکاری و غیره) برای روانکاری یاتاقانها در موتورهای الکتریکی کممصرف و سیستمهای هیدرولیکی ماشینآلات فلزکاری به کار میروند.
روغنهای صنعتی سنگین، با ویسکوزیته 10-30 سانتیاستوک در دمای 100 درجه سانتیگراد و نقطهریزش نسبتاً بالا، برای روانکاری تجهیزات صنعتی که با سرعت کم و تحت بارهای سنگین کار میکنند، به عنوان مثال، تجهیزات مرتبط با کورههای آهنگری، ماشینآلات پرس و چرخدندههای ساده و مارپیچ، به کار میروند.
روغنهایی با ویسکوزیته نسبتاً بالا (10-20 سانتیاستوک در دمای 50 درجه سانتیگراد) و نقطه ریزش پایین (پایینتر از 70- درجه سانتیگراد) برای روانکاری دستگاهها و ابزارآلات آزمایش و اندازهگیری به کار میروند.
روغنهایی با ویسکوزیته 20 – 30 سانتیاستوک در دمای 50 درجه سانتیگراد و نقطه ریزش کمتر از 20- درجه سانتیگراد که برای روانکاری ساعتها و قطعات جانبی آن از جمله چرخدندهها و حفاظت از آنها در برابر گرد و غبار استفاده میشوند.
روغنهای توربین، با ویسکوزیته 20-50 سانتیاستوک در دمای 50 درجه سانتیگراد و نقطه ریزش کمتر از 15- درجه سانتیگراد و با داشتن قابلیت آنتیاکسیدکنندگی و انحلالپذیری خوب، برای روانکاری یاتاقانها و قطعات جانبی در توربینهای گاز، آب و بخار به کار میروند که این روانکاری با گردش روغن میسر میگردد. این روغنها از خاصیت عالی جداپذیری آب از روغن و هوا از روغن برخوردارند.
روغنهای کمپرسور مایعاتی کم یا غیرفوم زا با ثبات بالا، نقطه فلش بالا (210 -270 درجه سانتیگراد) ویسکوزیته بالا (10-20 سانتیاستوک در دمای 100 درجه سانتیگراد) و خواصی همچون، ضداکسیداسیون، ضدزنگ و ضدسایش هستند که به منظور روانکاری مناسب در شرایط شدید و سخت محیطی طراحی شدهاند.
این روانکارها شامل روغنهای کمفشار برای استفاده در کمپرسورهای برودتی و همچنین انواع خاصی از کمپرسورها (کمپرسورهای رفت و برگشتی؛ دوار و دمنده) و تجهیزات پنوماتیکی سرعت بالا هستند.
این دسته از روغنها هم به صورت معدنی و هم به صورت مصنوعی برای روانکاری کمپرسورها در دستگاههای برودتی و محافظت از قطعات متحرک سیستمهای تبریدی به کار میروند.
برای کمپرسورهای آمونیاک و دی اکسیدکربن و KhF-12 (نقطه ریزش 40- درجه سانتیگراد) و KhF-22 (نقطه ریزش 60- درجه سانتیگراد)، برای کمپرسورهای Freon هستند. وجود روغنهای برودتی برای عملکرد صحیح کمپرسور در سیستم تبرید بسیار مهم است.
روغنهای هیدرولیک گروه خاصی از روغنهای صنعتی و جزء مایعات غیرقابل فشردهسازی هستند که برای انتقال نیرو، روانکاری یا به عنوان مایع خنککننده در تجهیزات مختلف هیدرولیکی مانند سیستم ترمز وسایل نقلیه موتوری و در درایوهای هیدرولیک ماشینآلات به کار میروند و همه آنها دارای نقطه ریزش پایین (تا 70- درجه سانتیگراد)، درجه خلوص بالا و پایداری عالی در برابر حرارت و اکسیداسیون هستند. روغنهای هیدرولیک میتوانند مصنوعی یا معدنی باشند.
روغن دندهها، با بهرهمندی از خاصیت کاهشدهندگی اثر فشار(EP) برای روانکاری جعبهدندههای صنعتی (گیربکسها) به کار میروند و بازدهی چرخدندهها را ارتقاء میبخشند و آنها را از تأثیر ساییدگی در گیربکسهای موجود در وسایل نقلیه و ماشینآلات محافظت میکنند، روغن دندهها ممکن است شامل اصلاحکننده اصطکاک به منظور حفظ تماس مثبت و در عین حال ایجاد یک فیلم محافظ که اصطکاک را به حداقل میرساند و سایش را کاهش میدهد، باشند.
روغن موتور یا روان کننده موتور، شامل روغنهای اساسی بر پایه نفت است که به منظور افزایش توانایی روانکاری و بالابردن شاخص ویسکوزیته (برای روغن موتورهای مالتی گرید) در ترکیبات آن از ادتیوهای مختلف، به ویژه ادتیوهای پاککننده و معلقکننده، استفاده میشود.
روغن موتور برای روانکاری موتورهای احتراق داخلی استفاده میشود و عملکرد اصلی آن کاهش اصطکاک و سایش در قسمتهای متحرک و تمیز کردن موتور از لجن و آلودگی، محافظت در برابر خوردگی و بهبود راندمان موتور است.
روغنهای گردشی با خاصیت بالای مقاومت در برابر امولسیون و زنگزدگی، برای روانکاری متمرکز سیستمهای مختلف ماشین آلات صنعتی نظیر: یاتاقانها، چرخ دندهها، زنجیرهای صنعتی و غیره طراحی شدهاند.
روغن انتقال حرارت یک روغن پارافینی بسیار تصفیهشده و پایدار است که برای انتقال حرارت، پاککنندگی، آبکاری و عملیات حرارتی سرد و گرم فلزات به کار میرود .
این نوع روغن، از خاصیت ضدخوردگی، ضدزنگزدگی و پایداری عالی حرارتی برخوردار است. روغن انتقال حرارت به عنوان یک واسط انتقال گرما در کاربردهای صنعتی با گرمایش غیرمستقیم و دمای بالا (بالاتر از 100 درجه سانتیگراد) کاربرد دارد.
روغن ترانسفورمر یا روغن عایقکاری، روغنی با پایه معدنی است که در دماهای بالا پایدار است و خاصیت عایق الکتریکی عالی دارد و ضداکسیداسیون و خورندگی است. این روغن در ترانسفورماتورهای پرقدرت به عنوان عایق و ماده خنککننده عمل میکند و عملیات روانکاری را تسهیل میبخشد.
موتورهای دیزلی بزرگ باید با روغن مخصوص روانکاری شوند. در حقیقت، نوع روغن مورد استفاده در موتورهای دیزلی متفاوت از روغن مورداستفاده در موتورهای بنزینی است. موتورهای دیزلی به روغن روانکاری با ویسکوزیته یا غلظت بالا احتیاج دارند. در حقیقت روغن موتورهای دیزلی با خاصیت ویسکوزیته بسیار بالا نسبت به روغن موتورهای بنزینی، جهت روانکاری و خنککنندگی موتورهای دیزلی سبک و دیزل ژنراتورهای صنعتی به کار برده میشوند.
این دسته از روغنها در صنایع حمل و نقل دریایی، برای روانکاری و محافظت از قطعات فلزی و سطوح داخلی موتورهای دیزلی و بنزینی در برابر سایش، خوردگی؛ زنگ زدگی و گرد و غبار مورد استفاده قرار میگیرد.
این روغنها مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن در ماشینآلات نساجی شده و علاوه بر روانکاری قطعات موجود در ماشینهای تولید منسوجات، برای پاککنندگی و جلوگیری از زنگزدگی این ماشینآلات نیز به کار میروند.
روغنهایی با قدرت بالای حفاظت در برابر فرسودگی، سایش، خوردگی و اکسیداسیون که برای انتقال حرارت، آببندی و روانکاری قطعات ماشینآلات تولید موادغذایی به کار میروند.
این دسته از روانکارها، یک فیلم باربر با ویسکوزیته پایدار در طیف وسیعی از شرایط عملیاتی را فراهم میکنند. از آنجا که ویسکوزیته به دما وابسته است، این نوع روغن باید برای بار پیش بینی شده و نوع یاتاقان یا بلبرینگ به منظور حفظ روانکاری مناسب طراحی شود.
این روغنها با آب ترکیب شده و تشکیل یک محلول شیری رنگ داده و برای روانکاری و خنککنندگی سطوح مورد استفاده در عملیات برشکاری، تراشکاری، فرزکاری و … به کار میروند و از خواصی نظیر انحلالپذیری کامل در آب، ضدزنگزدگی، ضدخوردگی و ضداکسیداسیون برخوردارند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به
همین حالا با ما تماس بگیرید
دفتر اصفهان: ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
دفتر تهران۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۰