گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون نمایندگی فروش انواع یاتاقان
برای استعلام قیمت یا خرید یاتاقان با ما تماس بگیرید.
به هر تکیه گاهی که اصطکاک را کاهش دهد، یاتاقان گویند.
یاتاقان های لغزشی تکیه گاه های اصلی شفت و اجزا متصل به آن است. کیفیت مناسب یاتاقان های لغزشی می تواند نقش به سزایی در تعمیرات آن داشته باشد.
معیوب شدن یاتاقان ها ممکن است موقعیت اجزا چرخشی را تغییر دهد که در این صورت باعث برخورد قطعات ثابت و متحرک می شود.
این یاتاقان ها به علت شکل ظاهری و دقت ابعادی بالایی که دارند، عموما در صنایع بزرگ همچون صنایع نیروگاهی، شرکت های نفتی، پالایشگاه¬ها و… کاربرد دارند.
معمولا یاتاقان بابیتی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:
1-پوسته ( فولادی ، برنجی ، مسی و…)
2-آلیاژ نرمی که به روش های مختلف به پوسته داخلی چسبانده می شود و بابیت نامیده می شود. آلیاژ نرم داخلی، دارای انواع مختلفی است که طراح و سازنده، ترکیب شیمیایی و پارامتر های ابعادی آن را با در نظر گرفتن محل استفاده، فشار و بار اعمالی، تعداد دور ، دمای کارکرد و…تعیین می کند.
بابیت باید:
1. نرم باشد.
2. مواد ضد سایش (مثل روغن) را بر سطح خود نگه دارد.
3. ضریب اصطکاک کوچکی به وجود آورد.
4. دارای سختی کافی باشد ولی نه انقدر که سبب ساییدگی اضافی سر محور شود.
5. خواص مکانیکی خود را تا دمای حدود 120 درجه سانتی گراد حفظ کند.
6. و … یاتاقان لغزشی به علت عدم تحرک قطعات آن (هر یاتاقان دو قطعه است) به نسبت یاتاقان های غلتشی(بیرینگ های ساچمه ای) عمر بیشتر، وزن و قیمت کمتری دارند.
برای یاتاقان هایی که در آن ها انطباق با محور به سختی صورت می گیرد و احتمال برخورد موضعی بین یاتاقان و محور در لحظات اولیه کارکرد و قبل از تشکیل فیلم روغن وجود دارد، از آلیاژ های پایه سرب که دارای انعطاف پذیری و انطباق پذیری خوبی هستند، استفاده می شود.
1. به علت پوشش مواد نرم(بابیت) نقش فیوز را ایفا می کند تا در اثر هرگونه ناهماهنگی و برخورد شفت با دیواره، هیچ آسیبی به شفت نرسیده و یاتاقان دچار خوردگی و سایش می شود.
2. بابیت دارای خاصیت انتقال گرمای خوبی است برای خنک کاری سیستم
3. در صورت روانکاری مناسب، این نوع یاتاقان ها در سرعت های بالا، قابلیت تحمل بار های بیشتری را داراست.
4. با توجه به ساختار خود برای شفت های با قطر بالا، فرایند تولید راحت تر و مونتاژ آسان تر را دارا هستند.
5. نیرو های زیادی را تحمل می کنند. 6. ارام و بی سروصدا کار می کنند.
7. در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند.
8. محدودیتی از نظر تعداد دور ندارند.
1. ضریب اصطکاک آن ها 10 تا 15 برابر یاتاقان های غلتشی است که موجب فرسایش و کاهش طول عمر است.
2. اصطکاک زیاد موجب افزایش گرمای سیستم است که نیاز به سیستم خنک کاری پر هزینه دارد.
3. هزینه ی ساخت این یاتاقان ها زیاد است.
تقسیم بندی یاتاقان های لغزشی دسته بندی این نوع از یاتاقان با توجه به نوع پارامتر های مشترک بین آن ها به چند گروه اصلی زیر قابل تفکیک است:
1-یاتاقان شعاعی ژورنال ( نیرو های شعاعی وجود دارد)
2-یاتاقان محوری تراست ( نیرو های محوری وجود دارد)
3-یاتاقان تراست ژورنال ( هم قابلیت تحمل نیرو های شعاعی و هم محوری را همزمان دارا هست )
4- یاتاقان کفشکی ژورنال
5- یاتاقان کفشکی تراست
6- یاتاقان های جدارنازک( تغذیه فشاری) ( کاربرد اصلی یاتاقان¬های جدار نازک در کمپرسور های پیستونی و موتورهای احتراق داخلی است )
با توجه به تعداد لایه مواد به کار رفته در آن ها به سه گروه تقسیم می شوند :
1-مونو متال
2-بی متال
3-تری متال
این نوع از یاتاقان ها تنها شامل فلز پایه از جنس مواد نرم مانند آلومینیم، برنج یا فسفر برنز هستند. پرکاربردترین نوع یاتاقان های مونو متال در صنعت به سیل لابیرنت معروف است … سیل ها نقش اب بند و فشار شکن روغن را به عهده دارند به همین جهت شکل و ساختار آن ها به صورت شیاردار است. عامل اصلی در انتخاب این نوع سیل ها نوع ماده سیال است.
اکثریت یاتاقان های بابیتی از این نوع می باشندکه شامل یک فلز پایه از جنس فولاد و یک پوشش نرم از جنس بابیت است .
در بعضی از موارد و به اقتضای شرایط محیطی، یاتاقان به صورت سه لایه فلز به هم چسبیده تولید می شود.
3. سرعت دوران شفت