پوستههای یاتاقان SNL و SE با آببندهای استاندارد مختلفی وجود دارند. اندازهی پوستهی یاتاقان تعیین میکند که چه آببندی برای استفاده مناسب است.
در جدول زیر موارد استفاده و سازگاری هر کاسه نمد SKF آمده است. موارد ذکر شده برای هر آببند باید به عنوان راهنما برای کاربر استفاده شود. همچنین بهتر است کاربر آب بندها را جایگزین یکدیگر نکند.
این آببندها جایگزین آببندهای دو لبه (سری G از نوع TSN) شدهاند. آببندهای چهار لبه نسبت به آببندهای دو لبه مفیدتر هستند و اصطکاک کمتری ایجاد میکنند. به همین دلیل به یاتاقان این امکان را میدهند که با سرعت بیشتری بچرخد. از دیگر ویژگیهای آب بند چهار لبه میتوان به چند تکه بودن در جهت افقی و قابلیت نصب آسان آن اشاره کرد.
میزان لنگی زاویهای مجاز برای آببندهایی که رو شفتهایی با قطر کمتر از 100 میلیمتر نصب شدهاند تقریبا 1 درجه و برای شفتهایی با قطر بزرگتر از 100 میلیمتر این مقدار 0.5 درجه است.
این نوع آببند از یک حلقهی V شکل و یک واشر آببندی فلزی با لبههای لاستیکی جوش خورده، ساخته میشود. این لبهی لاستیکی در شیار آببند که در پوستهی یاتاقان است، جای میگیرد و مانع از خوردگی واشر میشود.
آببندهای حلقهای V شکل میتوانند خود را با سرعت محیطی کمتر از 7 m/s تطبیق بدهند. اما برای سرعتهای بین 7 m/s و 12 m/s باید به صورت محوری بر روی شفت قرار گیرند. در سرعتهای بالای 12 m/s آببندهای V شکل با یک حلقهی کمکی نصب میشوند تا مانع بلند شدن آببند شوند.
قطرهای پیشنهادی برای حلقهی کمکی برای موقعیتهای محوری یا شعاعی در جدول زیر آمده است. پوستههایی با اندازهی 205 تا 211 و 306 تا 314 قابل استفاده به همراه حلقهی کمکی نیستند، بنابراین در سرعتهای بیشتر از 7 m/s در این پوستههای یاتاقان نباید از این آببندها استفاده کرد.
میزان لنگی زاویهای مجاز برای آببندهایی که رو شفتهایی با قطر کمتر از 50 میلیمتر نصب شدهاند تقریبا 1.5 درجه و برای شفتهایی با قطر بزرگتر از 150 میلیمتر این مقدار تقریبا 1 درجه است.
میزان جابهجایی محوری شفت متناسب با پوستهی یاتاقان است. این مقدار برای شفتهایی با قطر کوچکتر از 65 میلیمتر تقریبا برابر با 1 mm±، برای شفتهایی با قطر بزرگتر از 100 میلیمتر تقریبا برابر با 1.2 mm± و برای شفتهایی با قطر بزرگتر تقریبا برابر با 1.5 mm± است.
برای تنظیم یک شفت عمودی با این نوع آببند، بهتر است حلقهی V شکل آببند پایینی در داخل پوستهی یاتاقان قرار گیرد.
آبندهای کاسه نمدی یا نوارهای نمدی علاوه بر سادگی، برای استفاده به همراه روانکارهای صنعتی همچون گریس، مناسب هستند. میتوان از این آببندها در شرایطی که سرعت محیطی تا 4 m/s باشد، استفاده نمود. در سرعتهای بالاتر نیز قابل استفاده هستند اما در این حالت یک شکاف کوچک بین نمد و شفت تشکیل میشود و آببند نمدی تبدیل به یک آببند غیرسایشی حفرهدار میشود.
برای پوستهی یاتاقانهای بالشی که یاتاقانی روی بوش رابط (آداپتور) قرار دارد، استفاده از آببندهای نمدی چند تکه رایج است.
در صورتی که کاربر بخواهد یاتاقانها را روی شفت پلهای با نشیمنگاه استوانهای نصب کند، نوارهای نمدی آزاد قابل استفاده هستند. این نوارها که به طور کلی 170 میلیمتر طول دارند، باید به اندازهی مورد نیاز بریده شده و قبل از نصب برای چند دقیقه در روغن داغ قرار داده شوند. تعداد نوارهای مورد نیاز برای هر محفظه (برای هر دو طرف) در جداول محصولات، برای یاتاقانهایی با بوش رابط و یاتاقانهایی با حفرهی استوانهای آمده است.
این آببندها برای استفاده در سرعت و دماهای بالا مناسب هستند. این حلقههای پلکانی که از پلکان چند مرحلهای ساخته میشوند، در شیارهای پوستهی آببند روی شفت نصب میشوند. سیمهای لاستیکی سیلیکونی توخالی که با حلقهها تهیه میشوند، حلقههای آببند را درست روی شفت نگه میدارند.
برای قرار دادن یاتاقانها در شرایطی با آلودگی بالا، مانند معادن، استفاده از آببند سنگ آهن تاکونیت که قابلیت پر شدن با گریس را دارد، پیشنهاد میشود. یک حلقهی پلکانی مارپیچی، آببند حلقهای V شکلی را که در خلاف جهت سکون آن بسته میشود حمل میکند.
حرکت محوری شفت به پوستهی یاتاقان بستگی دارد. برای شفتهایی با قطر کوچکتر از 65 میلیمتر این مقدار به ±1 mm ، شفتهای با قطر حدود 100 میلیمتر به 1.2 mm± و برای قطرهای بزرگتر به ±1.5 mm محدود میشود.
همهی پوستههای یاتاقان در آخرین قسمت شفت نیاز به پوشش نهایی دارند که در شیارهای پوستهی آببند جای میگیرد. برای شرایطی که دما تا مقدار 110 °C بالا باشد لازم است از پوشش نهایی فولادی استفاده شود. این پوشش فولادی از ورقههای فولادی بزرگ بریده میشود و در شیارهای آببند قرار میگیرد.
برای نگه داشتن روکش در موقعیت مورد نظر باید از یک سیم لاستیکی سیلیکونی توخالی استفاده شود.
تکمیلی: برای حفظ چیدمان یاتاقانها در انتهای شفت و برای جلوگیری از احتمال تصادف ناشی از آزادی انتهای شفت، پوستههای یاتاقان و بخشهای بلبرینگ برای یک مجموعهی گسترده، درپوش ASNH قابل نصب است.