دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت یاتاقان و بلبرینگ در چیست؟

در این مقاله ابتدا به توضیح و تعریف بلبرینگ و یاتاقان می‌پردازیم و در ادامه آن به بیان تفاوت یاتاقان و بلبرینگ می‌پردازیم. دنیای مدرن نیازمند استفاده از انواع مختلفی از ماشین‌هاست. بیشتر ماشین‌ها برای انجام وظیفه خود نیازمند قطعات متحرک هستند. در صورت وجود حرکت اصطکاک نیز به وجود می‌آید که باعث هدر رفت انرژی و آسیب رسیدن به قطعات متحرک می‌شود. برای کاهش اصطکاک میان قطعات متحرک از قطعاتی استفاده می‌کنند که حرکت را راحت‌تر و روان‌تر می‌سازد. به این قطعات یاتاقان گفته می‌شود. یاتاقان به‌صورت کلی به هر تکیه‌گاهی که باعث راحت‌تر شدن حرکت و کاهش اصطکاک شود گفته می‌شود. یاتاقان‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله ساختار و نوع حرکت دسته بندی می‌شوند.

یکی از این دسته‌ها بلبرینگ است. معمولا از لفظ یاتاقان برای اشاره به یاتاقان‌های لغزشی استفاده می‌شود و منظور از تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، تفاوت یاتاقان لغزشی و بلبرینگ است که در ساختار آن‌ها است. در بلبرینگ‌ها تعدادی گوی برای لغزش بر روی یک سطح صیقلی قرار داده‌شده است درحالی‌که در یاتاقان‌های لغزشی دو سطح مستقیما بر روی یکدیگر می‌لغزند و حرکت توسط مایع روان‌ساز آسان‌تر می‌شود. در ادامه تفاوت‌های بلبرینگ و یاتاقان را به‌صورت جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

تفاوت های یاتاقان و بلبرینگ باهم چیست؟

یاتاقان چیست؟

معمولا برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و همچنین کاهش آسیب وارده به قطعات متحرک در زمان کار، از یاتاقان‌ها که تکیه‌گاه‌هایی برای کاهش اصطکاک هستند، استفاده می‌شود. یاتاقان‌های لغزشی ساده‌ترین ساختار را در میان انواع دیگر دارند. این نوع یاتاقان‌ها شامل دو حلقه داخل هم می‌شوند. یک حلقه به تکیه‌گاه متصل می‌شود و حلقه دوم به جسم متحرک وصل می‌شود. برای کاهش اصطکاک میان این دو حلقه از یک لایه نازک روان‌ساز استفاده می‌شود. این لایه نازک که از آن با نام فیلم نازک روان‌ساز نیز یاد می‌شود علاوه بر کاهش اصطکاک با جذب گرمای قطعات باعث خنک کاری نیز می‌شود.

مزایا و معایب یاتاقان ها

مزایای استفاده از یاتاقان لغزشی

همانند هر وسیله دیگری استفاده از یاتاقان لغزشی هم مزایا و معایبی به همراه دارد. یکی از مزایای مهم استفاده از یاتاقان‌های لغزشی ایجاد سروصدای بسیار کم است. در این نوع اتصال‌ها به دلیل نبود قطعات متحرک اضافی هیچ صدای اضافه‌ای به گوش نمی‌رسد. ویژگی دیگر استفاده از یاتاقان لغزشی، قابلیت تحمل بار بیشتر نسبت به بلبرینگ است. این نوع از یاتاقان‌ها به دلیل ساختاری که دارا هستند، توانایی کار کردن در داخل آب را هم دارند. از نظر اقتصادی برای شفت‌هایی با قطر بزرگ استفاده از این نوع یاتاقان‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

 مهم‌ترین ویژگی این یاتاقان‌ها این است که به دلیل ساختارشان توانایی تحمل بارهای بزرگ لرزشی و ضربه‌ای را دارند. به دلیل وجود همین ویژگی‌هاست که استفاده از یاتاقان در موتور خودروها به ویژه موتورهای احتراق داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اجزای این نوع یاتاقان‌ها به سادگی قابل جدا شدن هستند و انجام تعمیرات بر روی آن‌ها امکان پذیر است.

معایب یاتاقان‌های لغزشی

این دسته از یاتاقان‌ها برای کاهش اصطکاک به وجود همیشگی روان‌ساز نیازمند هستند. وجود این روان‌ساز تنها برای کاهش اصطکاک حرکت نیست، بلکه به کاهش دمای قطعه نیز کمک می‌کند. باید مایع روان‌ساز همواره میان دو صفحه لغزان وجود داشته باشد در غیر این صورت قطعات آسیب جدی خواهند دید. ازآنجاکه فشار زیادی بر روی دو صفحه لغزان قرار می‌گیرد، نشتی روغن از میان یاتاقان قطعی است و نمی‌توان از این مسئله پرهیز کرد. گرچه وجود مایع روان‌ساز باعث کاهش اصطکاک می‌شود اما همچنان اصطکاک شروع حرکت برای این نوع یاتاقان بسیار زیاد است. اصطکاک میان صفحات لغزان این نوع یاتاقان 10 تا 15 برابر بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌هاست.

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد جذب گرمای تولید شده توسط قطعات متحرک یکی از وظایف مایع خنک کننده است. به همین منظور برای برگرداندن دمای این مایع به حالت اولیه خود باید آن را به خوبی خنک کرد در غیر این صورت کار آیی آن به شدت کاهش می‌یابد و ممکن است باعث آسیب رسیدن به یاتاقان شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد یاتاقان ها به صفحه فروش یاتاقان مراجعه فرمایید.

بلبرینگ چیست؟

دسته دیگر یاتاقان‌ها، یاتاقان غلتشی است که خود شامل بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها می‌شود. در سال‌های بسیار دور بشر به این نکته پی برد که غلتش دو جسم بر روی یکدیگر بسیار راحت‌تر نسبت به لغزش آن‌ها اتفاق می‌افتد. این نکته اساس اختراع بلبرینگ بود. در بلبرینگ‌ها، تعدادی گوی فلزی در میان دو صفحه متحرک قرار گرفته که باعث می‌شود برای ایجاد حرکت، صفحات به جای لغزش بر روی یکدیگر، با غلتش گوی‌ها به حرکت در بیایند.

مزایا و معایب بلبرینگ ها

مزایای استفاده از بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها نیاز کمتری به روان‌سازی دارند. از بلبرینگ‌ها در مواردی استفاده می‌شود که فشار و بار کمی به محور متحرک وارد می‌شود. ویژگی اصلی بلبرینگ‌ها اصطکاک بسیار ناچیز و حرکت بسیار روان آن‌هاست. بلبرینگ‌ها به مراقبت خاصی نیاز ندارند و در مقایسه با یاتاقان‌های لغزشی مشابه خود ابعاد کوچک‌تری دارند.

معایب استفاده از بلبرینگ‌ها

با توجه به ارتباط سطوح با گوی‌ها، همگی آن‌ها دچار تنش‌های زیادی می‌شوند که باعث به وجود آمدن عیوب ناشی از خستگی می‌شود. استفاده از روان کننده اگر به حد کافی نباشد یا به‌صورت افراطی باشد باعث آسیب بلبرینگ می‌شود. بلبرینگ‌ها بسیار حساس هستند و اگر در زمان مونتاژ یا نصب شدن بی‌دقتی اتفاق بیفتد باعث خرابی آن‌ها می‌شود.

برای خرید و یا استعلام قیمت به صفحه قیمت بلبرینگ مراجعه فرمایید.

کلام پایانی

بیشتر تفاوت بین یاتاقان و بلبرینگ به طراحی متخصصان و طراحان یک قطعه یا دستگاه مربوط می شود؛ اما نکته حائز اهمیت در تعویض و یا تعمیر این قطعات انتخاب یک یاقان یا بلبرینگ مناسب، مطابق با مشخصات فنی و با کیفیت است که می تواند از هزینه های تعمیرات بعدی جلوگیری نماید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید