عبارت جستجو را وارد کنید

post

نسبت پواسون

نسبت پواسون

تعریف نسبت پواسون:

نسبت پواسون که به افتخار سیمون پواسون به این نام، نامیده شد، نسبت کرنش جانبی به کرنش محوری در یک ماده تحت بارگذاری محوری تعریف می شود. وقتی یک ماده در یک جهت خاص فشرده می شود، عمدتا تمایل دارد در دو جهت دیگر عمود بر جهت اول کشیده شود. در مقابل اگر ماده کشیده شود معمولا تمایل دارد در دوجهت عمود بر جهت کشش، فشرده شود.

poissons-ratio

اگر فرض شود ماده در جهت x کشیده یا فشرده شود، نسبت پواسون طبق رابطه زیر تعریف می شود:

poisson's-ratio

این نسبت برای یک ماده یک ماده ایزوتروپیک، خطی و الاستیک نمی تواند کم تر از ۱- و بیشتر از ۰٫۵ باشد که مثبت بودن مدول یانگ، مدول برش و مدول های جمی را ارضا کند. نسبت پواسون برای اغلب مواد در بازه ۰ تا ۰٫۵ قرار می گیرد.

مثالی از استفاده نسبت پواسون:

یکی از کاربردهای قابل توجه نسبت پواسون در جریان های تحت فشار داخل لوله ها است. جریان یک سیال تحت فشار داخل یک لوله یک نیروی یکنواخت بر جداره داخلی لوله اعمال می کند که نتیجه این نیرو یک تنش شعاعی است که در جداره لوله ایجاد می شود. به دلیل وجود نسبت پواسون، این تنش شعاعی سبب افزایش قطر لوله و کاهش طول آن می شود. به طور ویژه کاهش طول در لوله می تواند بر اتصالات این لوله تاثیر به سزایی داشته باشد که باید در طراحی مورد توجه قرار گیرد.

نسبت پواسون یکی از مهم ترین ویژگی های فنی قطعات استاندارد مانند بلبرینگ، زنجیر صنعتی و پولی ریل و واگن بال اسکرو است. این نسبت معمولا بر روی بسته بندی چنین قطعاتی آورده شده است که باید در زمان خرید آن ها و نصب بر روی دستگاه، مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل است که معتبرترین مراکزی که در زمینه فروش بلبرینگ صنعتی فعالیت دارند؛ در مشاوره های خرید خود، این نسبت را به شما خواهند گفت. اطلاع از مقدار این کمیت به شما کمک می کند که متوجه قطعات استاندارد تا چه حد توانایی تحمل بار را دارند و دچار تغییر شکل نخواهند شد. به ویژه اگر بیشتر بارهای وارده به این قطعات از نوع محوری هستند؛ باید نسبت پواسون را با دقت بسیار بیشتری تحلیل و بررسی کنید.

بدون دیدگاه

اضافه کردن نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =