دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
پینیون > قطعات صنعتی > مکانیک > روغن هیدرولیک

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون

گروه پینیون عاملیت فروش و تامین انواع روانکار و روغن صنعتی  در ایران

برای سفارش و استعلام قیمت انواع روانکار صنعتی با ما تماس بگیرید.

وظیفه اصلی روغن هیدرولیک

به طور کلی سیالات هیدرولیک برای انتقال توان در ماشین‌آلات هیدرولیکی به کار برده می‌شوند. یکی از انواع سیالات هیدرولیکی، روغن هیدرولیک است. برخی از تجهیزاتی که از روغن‌های هیدرولیک استفاده می‌کنند عبارت هستند از: بیل مکانیکی، ترمز‌های هیدرولیکی، سیستم‌های فرمان و کنترل وسایل نقلیه، کامیون‌های حمل زباله، بالابرها و بسیاری از ماشین آلات صنعتی که در آن‌ها نیاز به انتقال توان‌های بالا وجود دارد. وظیفه اصلی روغن هیدرولیک انتقال توان است، ولی وظایف جانبی دیگری هم دارد. از جمله وظایف جانبی این روغن می‌توان به مواردی همچون انتقال حرارت، حذف آلودگی‌های محیطی، آب‌بندی سیستم و روانکاری تجهیزات اشاره کرد.

وظایف روغن

انتقال توان

مهم‌ترین وظیفه روغن هیدرولیک انتقال توان است. از سیالات هیدرولیک به طور کلی در محیط‌هایی که خوردگی قطعات مکانیکی بالاست و قصد انتقال توان‌های زیاد وجود دارد، استفاده می‌شود. به واسطه استفاده از روغن هیدرولیک می‌توان توان‌های بالا را با اتلاف کم و بدون خوردگی‌ و اصطکاک منتقل کرد.

خنک کاری تجهیزات

تجهیزات مکانیکی مختلف نظیر پمپ و موتور در هنگام کار کردن عموما حرارت زیادی تولید می‌کنند چرا که راندمان تبدیل انرژی در آن‌ها خیلی بالا نیست و اگر این گرما منتقل نشود، می‌تواند سبب خرابی تجهیزات در گذر زمان شود. از این رو می‌توان تجهیزات هیدرولیکی را به واسطه استفاده از روغنی با ویسکوزیته مناسب، خنک کرد و یا برای شروع به کار با افزایش دمای روغن، رنج مناسب کارکرد سیستم را فراهم کرد.

پاک کنندگی تجهیزات

می‌توان به کمک استفاده از  فیلترهای مختلف بر سر راه گردش روغن هیدرولیک، انواع آلاینده‌ها نظیر ذرات معلق و یا آب را از سیستم خارج کرد و بدین ترتیب از آسیب رسیدن به تجهیزات به واسطه خوردگی و وقوع واکنش‌های شیمیایی با آب جلوگیری کرد.

انواع روغن هیدرولیک

تقسیم بندی روغن های هیدرولیک

سیال هیدرولیک مناسب از یک پایه روغنی و افزودنی‌های مختلف تشکیل می‌شود که وظیفه این افزودنی‌ها ایجاد مشخصاتی نظیر کاهش خوردگی، افزایش مقاومت در برابر دما و فشار، کاهش اکسیداسیون و … در روغن است. بر اساس مواد تشکیل دهنده سیال هیدرولیک، می‌توان آن را به چند دسته تقسیم کرد:

  • روغن معدنی (با پایه‌ی نفتی)

روغن هیدرولیک معدنی متداول‌ترین و ارزان‌ترین سیال هیدرولیکی به شمار می‌رود. این روغن‌ها بسیاری از ویژگی‌های مهم یک روغن هیدرولیک ایده‌آل را دارا می‌باشند. معایب روغن‌های معدنی (نفتی)، مقاومت کم آن‌ها در برابر آتش (نقطه اشتعال پایین)، سمی بودن و عدم زیست تخریب پذیر بودن آن‌ها است.

  • روغن مصنوعی با پایه‌ی استر فسفات

از واکنش الکل آروماتیک و فسفریک اسید تولید می‌شود. این سیالات مقاومت بالایی در برابر آتش دارند ولی با محیط‌های رنگی، چسبی، پلیمری و تجهیزات آب بندی سازگاری ندارند و سمی هم هستند.

  • روغن مصنوعی با پایه‌ی استر پلیول

بر اثر واکنش اسیدهای چرب و الکل‌های سنتز شده تولید می‌شوند. این دسته از سیالات قابلیت تحمل دمای بالا را داشته و مشخصات خوب سیال هیدرولیکی را دارا هستند ولی قیمت بالایی دارند.

  • روغن مصنوعی با پایه‌ی گلیکول آب

این دسته از سیالات حاوی 35 تا 60 درصد آب هستند و باقی را مواد افزودنی که سبب بهبود قابلیت‌های مختلف روغن می‌شود، به خود اختصاص می‌دهد. این سیالات تقریبا تمام الزامات را برآورده می‌کنند و دوست‌دار محیط زیست هم هستند ولی مشکل آن‌ها محدوده پایین دمای کاری آن‌ها (0 تا 49 درجه سانتی‌گراد) است.

  • روغن هیدرولیک گیاهی

عمدتا از روغن کانولا تولید می‌شوند. ساختار شیمیایی مشابه استر پلیول دارند. تقریبا الزامات مورد نیاز سیال هیدرولیکی را تامین می‌کنند ولی مشکل اصی آن‌ها مقاومت پایین در برابر اکسایش است.

ویسکوزیته

ویسکوزیته روغن هیدرولیک را دما و ترکیبات تشکیل دهنده آن تعیین می‌کند. کمترین مقدار مجاز ویسکوزیته بر اساس خواص روانکاری روغن و مقاومت آن به کاویتاسیون مشخص می‌شود و بیشترین مقدار مجاز ویسکوزیته به واسطه توانایی پمپاژ روغن تعیین می‌شود. محدوده‌ای که برای این روغن‌ در نظر گرفته می‌شود، 16 تا 100 سانتی‌استوکس است. البته ویسکوزیته بهینه در رنج 16 تا 36 سانتی‌استوکس تعریف می‌شود.

ویسکوزیته روغن با دما تغییر می‌کند. هر چه دما افزایش پیدا کند، روغن رقیق‌تر می‌شود و هرچه دما کاهش پیدا کند روغن غلیظ‌تر می‌شود. پس باید بر اساس محیط و شرایط آب و هوایی، روغنی با ویسکوزیته مناسب انتخاب کنیم.

 ویسکوزیته روغن

روغن هیدرولیک ایده‌آل

روغن هیدرولیک ایده‌آل باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  • خاصیت ضد اکسیداسیون بالا
  • تغییرات ویسکوزیته پایین با تغییرات دما
  • پایداری شیمیایی بالا
  • تراکم پذیری پایین
  • روانکاری خوب ( دارا بودن مشخصات ضد خوردگی و ضد سایش، ضریب اصطکاک پایین)
  • ویسکوزیته (گرانروی) بالا
  • نقطه ریزش بسیار پایین
  • مقاومت برشی بالا
  • قابلیت فیلتراسیون بالا
  • پایداری حرارتی بالا
  • توانایی بالا در امولسیون آب
  • پایداری هیدرولیکی بالا و جلوگیری از بسته شدن فیلتر
  • نقطه اشتعال پایین
  • مقاومت بالا در برابر تشکیل کاویتاسیون
  • سازگاری کامل با تجهیزات آب‌بندی

زمان تعویض روغن

روغن های هیدرولیک در اثر گذر زمان دچار تغییرات شیمیایی و فیزیکی می‌شود و وابسته به نحوه کارکرد و کیفیت روغن، زمان تعویض آن متفاوت خواهد بود. به طور کلی باید تجهیزات و سیستم‌های هیدرولیکی را به صورت دوره‌ای مورد بازرسی قرار داد. نشانه‌هایی که می‌تواند بیانگر فرا رسیدن زمان تعویض روغن باشد را در پایین مشاهده می‌کنید. در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها بهتر است روغن هیدرولیک را عوض کنید تا به سیستم شما آسیب‌های جدی نظیر خوردگی و فرسایش بیش از حد وارد نشود.

تعویض روغن هیدرولیک

  • تغییر رنگ روغن، تیره شدن و یا مات شدن آن
  • وجود ذرات معلق در روغن
  • افزایش بیش از حد ویسکوزیته روغن
  • بوی نامطبوع یا سوختگی روغن

یک دیدگاه بگذارید

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی