دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

شکل پره توربین های بادی

پینیون > خدمات مهندسی > آموزش و مشاوره > شکل پره توربین های بادی
پره توربین های بادی

پره (Blade):

یکی از مهم­ترین بخش­های توربین بادی پره بوده و وظیفه آن تولید نیروی لازم برای چرخاندن شافت اصلی توربین باد است. پره به گونه‌ای ساخته می­شود که استحکام و استقامت بسیار بالا در برابر نیروهای دینامیکی و آیرودینامیکی داشته باشد.

پره‌ها معمولا دارای مقطع آئروفویل می‌باشند تا بتواند با حداقل مقدار اصطکاک ناشی از جدایش جریان حداقل درگ را ایجاد نمایند و در این صورت حداکثر راندمان را از خود نشان دهند. با عبور هوا از اطراف آئروفویل، ایجاد اختلاف فشار در بالا و پایین مقطع می‌نماید، که نیروی ایجاد شده نیروی آیرودینامیکی خوانده می­شود. در واقع آئروفویل شکلی است که به منظور ایجاد نیروی برا طراحی شده است. در شکل زیر نمونه­ای از یک ایرفویل را مشاهده می‌کنید.

aerofoil

طرز کار پره توربین باد

پره‌های توربین باد، انرژی باد را به واسطه کم کردن سرعت باد از آن می‌گیرند و می‌چرخند. امروزه بیشتر توربین­ها با دو، یا سه پره متداول می­باشند. با افزایش تعداد پره‌ها شدت ارتعاشات کاهش می‌یابد و در توربین‌هایی با سه پره در مقایسه با توربین‌های دو پره میزان سر و صدا و استهلاک کمتر می‌باشد.

هنگامی که جسمی در مقابل حرکت سیال قرار می‌گیرد نیرویی از طرف سیال به آن وارد می‌شود که می‌توان آن را به دو نیرو تجزیه کرد. یک نیرو در جهت سرعت سیال و دیگری در جهت عمود بر آن خواهد بود. نیروی اعمالی در جهت سیال به نیروی پسا (Drag Force) و نیروی عمود بر آن به نیروی برا (Lift Force) معروف است.

lift-drag-aerofoil

 

درگ و لیفت عامل چرخش

درگ نیرویی بازدارنده است که در اثر حرکت سیال حول جسم به وجود می‌آید و نیروی لیفت ماهیت بالابرندگی دارد. نیروی درگ عامل چرخش پره در توربین‌های بادی محور قائم می‌باشد، و این درحالی است که نیروی لیفت، عامل اصلی ایجاد گشتاور لازم برای چرخش پره در توربین های محور افقی است.

منبع:

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا – سازه های هوایی

تحلیلی بر رفتار ارتعاشی پره کامپوزیتی نوعی توربین­ بادی 660 کیلو وات جهت دست یابی به پارامترهای مودال

یک دیدگاه بگذارید