دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
ثبت کننده ولتاژ

نمایندگی و فروش انواع استابلایزر ( تثبیت کننده ولتاژ )

شرکت فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در زمینه فروش و بازرگانی انواع استابلایزر ولتاژ فعالیت دارد.

برای خرید یا استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

استابلایزر امگا

شبکه های اجتماعی

 

سفارش تثبیت کننده ولتاژ

فرم زیر را تکمیل کنید

تثبیت کننده ولتاژ

یک استابلایزر ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که برای تامین ولتاژ ثابت خروجی برای بارهای موجود در ترمینال خروجی آن­ استفاده می­ شود. هدف اصلی از تثبیت کننده ولتاژ حفاظت از دستگاه ­های الکتریکی/الکترونیکی(مانند واحد تهویه هوا، تلویزیون، یخچال و …) است. در مقابل خطرات احتمالی مانند شوک­ ها و نوسانات الکتریکی ولتاژ بالا و یا ولتاژ پایین حفاظت می­ کند.

تثبیت کننده­ های ولتاژ با عنوان AVR(رگولاتور ولتاژ اتوماتیک) شناخته می­ شوند. استفاده از استابلایزر ولتاژ تنها به محدود به استفاده خانگی یا اداری نیست.

می ­توان انواع متفاوتی از تثبیت کننده­ های ولتاژ موجود در بازار را دید. هر دو نوع آنالوگ و دیجیتال از تثبیت کننده­ های ولتاژ خودکار تولید شده توسط رنج عظیمی از کارخانه ­های موجود در این صنعت وجود دارند.

تثبیت کننده ­های ولتاژ می­ توانند تکفاز (ولتاژ خروجی220-230 ولت) و یا سه فاز( ولتاژ خروجی 380-400 ولت) بسته به نوع عملکرد و جایگاه کاربردی آن­ها وجود دارد، تنظیمات خروجی پایدار درخواستی روش ­های باک و بوست با تبیین مدار داخلی انجام می ­پذیرد.

کاربرد تثبیت کننده ها

کابرد­های استابلایزر ولتاژ به عنوان یک نیاز برای خانه ها تبدیل شده است. انواع متفاوتی از تثبیت کننده­ های ولتاژ با کاربردهای متفاوت در بازار موجود هستند. آخرین پیشرفت ­های تکنولوژی مانند چیپ ­های میکروکنترلر و دستگاه­­های الکترونیک قدرت موجب تغییرات بسیاری در تثبیت کننده های ولتاژ شده­ اند. تثبیت کننده ­های ولتاژ اکنون کاملا خودکار و هوشمند هستند و همچنین با بسیاری از عملکردهای دیگر ادغام شده ­اند، این دستگاه­ ها همچنین سرعت بالایی در پاسخگویی به نوسانات ولتاژ دارند و امکان تنظیم از راه دور برای کابران آن­ها فراهم است.

لزوم استفاده از استابلایزر ولتاژ

دستگا­ه های الکتریکی و الکترونیکی به گونه ­ای طراحی شده اند که با منبع ولتاژ معمولی که به عنوان ولتاژ عملکرد معمولی(ولتاژ نامی) شناخته می­ شود در بهینه­ ترین حالت ممکن عمل کند. بسته به محدودیت­ های عملکرد امن طراحی شده رنج کاری یک دستگاه الکتریکی/الکترونیکی ممکن است محدود به ±5%  یا ±10% و یا بیشتر باشد. به یاد داشته باشید برای یک دستگاه الکتریکی/الکترونیکی هیچ چیز مهمتر از یک تغذیه پایدار، فیلتر شده ومحافظت شده نیست. یک منبع ولتاژ پایدار و تصحیح شده برای انجام وظیفه یک دستگاه الکتریکی/الکترونیکی در بهترین حالت ضروری می ­باشد، بنابراین استابلایزر ولتاژ یک راه­ حل مؤثر برای کسی است که می خواهد دستگاهش کارایی بهینه داشته باشد.

 

مانند UPS، تثبیت کننده ولتاژ نیز برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی کارآمد است. نوسانات ولتاژ یک اتفاق ناخواسته در مسیر توزیع برق فارغ از موقعیت جعرافیایی شماست، این نوسانات عامل بسیار قوی در افزایش نرخ خرابی دستگاه­ های الکتریکی هستند.

تاثیرات ولتاژ بالا بر دستگاه­ های الکتریکی/الکترونیکی

  • وارد کردن آسیب جدی به دستگاه
  • خسارت رساندن یه عایق سیم پیچ
  • ایجاد اختلال در بار
  • بالا رفتن حرارت کابل و یا دستگاه
  • کاهش عمر مفید دستگاه

تاثیرات ولتاژ پایین بر دستگاه­ های الکتریکی/الکترونیکی

  • عملکرد نادرست دستگاه
  • کاهش بازدهی و کارآیی دستگاه
  • انجام یک دستور در مدت زمان خیلی بیشتر نسبت به حالت بهینه

نحوه عملکرد استابلایزر ولتاژ

کار اصلی تثبیت کننده بر اساس دو تابع اصلی باک و بوست انجام می­ شود. عملکرد این توابع چیزی غیر از تنظیم ولتاژ ثابت از ولتاژ بالا و پایین نیست. عملکرد این توابع می­ تواند به صورت دستی توسط انتخاب سوئیچ و یا به صورت خودکار با کمک یک سری مدارات الکتریکی صورت گیرد.

 

در شرایط ولتاژ بالا، تابع باک ولتاژ را به ولتاژ دلخواه کاهش می­ دهد. به صورت مشابه در ولتاژ پایین تابع بوست ولتاژ را به ولتاژ دلخواه افزایش می­ دهد. ایده هر دو این توابع ثابت نگه داشتن ولتاژ در یک مقدار ثابت است. برای انجام این توابع تثبیت کننده ولتاژ از یک ترانسفورماتور متصل به رله ­های سوئیچینگ در پیکربندی­های مختلف مورد نیاز استفاده می ­کند. تعداد کمی از تثبیت کننده­ ها از ترانسفورماتور دارای tap­ های متفاوت بر روی سیم پیچ برای تامین ولتاژهای تصحیح شده مختلف استفاده می ­کنند. در حالی که برخی دیگر از تثبیت کننده­ ها از یک ترانسفورماتور خوردکار برای حصول ولتاژ تصحیح شده استفاده می­ کند.

توابع باک و بوست در تثبیت کننده چگونه عمل می کنند

برای دریافت بهتر مفهوم این دو تابع در ابتدا آن ها را به صورت مجزا بررسی می ­کنیم.

تابع باک در استابلایزر ولتاژ 

در شکل زیر اتصالات ترانسفوورمر در تابع باک نمایش داده شده است. در تابع باک پلاریته سیم پیچ ثانویه ترانسفورمر­ها به گونه ای قرار گرفته است که ولتاژ اعمالی به بار برابر حاصل تفریق سیم پیچ اولیه و ثانویه است. درون استابلایزر ولتاژ یک مدار سوئیچینگ قرار دارد که در صورت تشخیص ولتاژ بالا در منبع اتصال به صورت دستی و یا خودکار با کمک سوئیچ­ ها و رله­ ها به حالت باک تغییر حالت می ­دهد.

 

تابع بوست در تثبیت کننده ولتاژ

در شکل زیر اتصلات ترانسفورمر در تابع  بوست نشان داده شده است. درتابع بوست پلاریته سیم پیچ ثانویه ترانسفورمر به گونه ای قرار گرفته است که ولتاژ اعمالی به بار برابر جمع ولتاژ سیم پیچ اولیه و ثانویه است.

 

 

ادغام تابع باک و بوست در استابلایزر ولتاژ

در شکل زیر یک دیاگرام از مدار شامل مبدل باک و بست را مشاهده می ­کنید رله­ های یک و دو برای پیکربندی توابع باک و بوست در زمان نوسانات موجود در ولتاژ تغذیه استفاده شده اند.

 

 

انواع متفاوت استابلایزر ولتاژ

در ابتدا تثبیت کننده ­های ولتاژ با سوئیچ انتخابی/ عملکرد دستی به بازار آمد. این نوع تثبیت کننده از رله­ های الکترومکانیکی برای انتخاب ولتاژ مورد نظر استفاده می­شده است. با پیشرفت تکنولوژی مدارهای الکتریکی به تثبیت کننده ها افزوده شدند و آن­ها را خودکار کردند. سپس تثبیت کننده­ های سروو بیس آمدند که ولتاژ یا به صورت پیوسته و به خودکار تثبیت می ­کردند. و اکنون تثبیت کننده ­های ولتاژ آی سی و میکروکنترلر با برخی عملکرد­های اضافی در بازار موجودند.

تثبیت کننده­های ولتاژ را می­توان به سه دسته اصلی زیر تقسیم کرد:

تثبیت کننده ­های ولتاژ رله ­ای

در این نوع تثبیت کننده از رله ها برای مدیریت پیکربندی سیم پیچ ثانویه برای احقاق توابع باک و بوست استفاده می­ شود. در ابتدا مدار الکترونیکی ولتاژ عبوری را با ولتاژ مرجع مقایسه می­ کند. و به محض تشخیص افزایش و یا کاهش ولتاژ از ولتاژ مرجع به رله مربوطه سوئیچ می­ کند.

تصویر از بالا تثبیت کننده­های ولتاژ رله­ای

 

مزایای تثبیت کننده ولتاژ رله ای

  • هزینه پایین
  • موجود در سایزهای متفاوت

معایب استابلایزر ولتاژ رله ای

  • سرعت پاسخگویی نسبتا پایین
  • قابلیت اطمینان پایین
  • عدم حفاظت در مقابل شوک­های الکتریکی به دلیل سرعت پایین در عملکرد.

– تثبیت کننده ­های ولتاژ سروو بیس

در این تثبیت کننده تنظیمات ولتاژ توسط سروو موتور انجام می­ گیرد، یکی از سرهای سیم پیچ اولیه به یک تپ ثابت متصل شده است و سر دیگر آن به یک بازوی متحرک وصل شده است در صورت تشخیص هرگونه افزایش و یا کاهش ولتاژ رد مقایه با ولتاژ مرجع توسط مدار الکتریکی  موتور عمل خواهد کرد و بازوی متحرک با توجه به نوع تغییر ولتاژ حرکت خواهد کرد. با حرکت بازوی متحرک ولتاژ ورودی به سیم پیچ اولیه تغییر خواهد کرد و چرخش موتور تا رسیدن به ولتاژ دلخواه ادامه خواهد داشت.

 

مزایای تثبیت کننده سروو

  • سرعت پاسخگویی بالا در زمان رخ داد نوسانات ولتاژ
  • دقت بالا در تثبیت کنندگی ولتاژ
  • قابلیت اطمینان بالا
  • محافظت بالا در برابر شوک­ های ولتاژ

معایب تثبیت کننده سروو

  • نیاز به نگه­داری دائم و متناوب
  • برای بطرف کردن خطا موتور سروو بایستی تراز شود که این کار نیاز به مهارت بالایی دارد.

تثبیت کننده ­های ولتاژ استاتیک

در این نوع تثبیت کننده هیچ گونه بخش متحرک مانند تثبیت کننده سرو وجود ندارد و از یک مدار مبدل الکترونیکی برای تثبیت ولتاژ استفاده می ­شود. این تثبیت کننده ­ها دارای دقت بالایی هستند و نرخ خطای آن­ها در رنج 1%± است.

تثبیت کننده­ های ولتاژ استاتیک شامل ترانسفورمر باک و بوست، ترانزیستور دوقطبی با گیت ایزول در مبدل، میکروکنترلر و برخی دیگر از اجزای ضروری می­ باشد. میکروکنترلر مبدل توان IGBT را با استفاده از تکنیک مدولاسیون طول موج کنترل می­­ کند.

 

مزایای استابلایزر ولتاژ استاتیک

در سایزهای بسیار کوچک موجود هستند.

  • دقت بالایی در تثبیت کنندگی ولتاژ دارند
  • هیچ بخش متحرکی ندارند بنابراین نیاز به نگه داری خاصی نیز ندارند.
  • قابلیت اطمینان بالایی دارند
  • کارآیی بلایی دارند.

معایب تثبیت کننده ولتاژ استاتیک

  • در مقابل توانایی­ هایی که دارند گران تر هستند.

تفاوت تثبیت کننده ولتاژ و رگولاتور

این دو به گونه­ ای مشابه به نظر می رسند با این حال نتیجه حاصله از آن­ها متفاوت است. استابلایزر ولتاژ ابزاری است که بدون هیچ تغییری در ولتاژ داخلی، ولتاژ ثابت به خروجی تحویل می ­دهد ، رگولاتور یک دستگاه هست که که بدون هیچ تغییری در جریان بار ولتاژی ثابت تحویل می ­دهد.