دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
تریستور

نمایندگی و فروش انواع تریستور دیسکی

فروش تریستورهای صنعتی وSCRدرانواع مدل ، تک فازوسه فاز، تک ، دوبل  دیسکی با بارهای اهمی وسلفی در آمپر های مختلف به همراه مشاوره را از ما بخواهید.

برای خرید و یا استعلام قیمت تریستور دیسکی با ما تماس بگیرید.

تریستور دیسکی ویسکت ، اینفینین ، آ ا گ

تریستور چیست؟

تریستورها ابزاری متشکل از نیمه­ هادی ­های نوع N و P به صورت چهارلایه هستند، دارای توانایی کنترل و پاسخگویی سریع و قابلیت اطمینان بسیار بالا هستند و با کمترین مراقبت می ­توانند جریان ­های بسیار بالا را مدیریت کنند. تریستورها هزینه تولید بسیار پایینی دارند و در عین حال بسیار کارآمد هستند. این ابزار دارای قابلیت مدیریت توانی به بزرگی 4MW (1600V در 2500A) را دارد. تمامی تریستورها مشابه اند اگرچه در قواعد عملکردی تفاوت ­هایی دارند.

تعریف تریستور

تریستور  ، نیمه هادی و یا مدارات مجتمعی هستند که برای اولین بار توسط شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی) ساخته شدند. که امکان کنترل جریان به وسیله یک جریان پایین را فراهم می کنند. این ابزار به صورت یک قطعه ­ی چهار لایه‌ای P-N-P-N ساخته می‌شود که بطور گسترده در مدارهای الکترونیک توان بالا بکار می رود.

ساختار داخلی تریستور

تریستور شامل چهار لایه نیمه هادی به صورت PNPN و یا NPNP که شامل سه محل اتصال با نام های J1، J2 و J3 و همچنین شامل سه ترمینال است به گونه ای که ترمینال آند آن به نیمه هادی نوع P، ترمینال کاتد آن به نیمه هادی نوع N و ترمینال گیت آن به نیمه هادی نوع N و نزدیک به ترمینال کاتد مطابق شکل زیر متصل می شوند.

ساختار بدنه تریستور

قطعات الکتریکی در کاربرد های متفاوتی از جمله صنعتی، مسکونی و …. مورد استفاده قرار می گیرند. که بسته به نوع محیط ساختار بدنه و سایز قطعات متفاوت خواهد بود. از آنجایی که محیط های صنعتی محیط های سخت و پر استرسی برای قطعات الکتریکی هستند لذا بایستی برای استفاده در این محیط ها محافظت های بیشتری در نظر گرفته شود.

بدنه دیسکی

بدنه دیسکی، نوعی محفظه است، این محفظه یک قالب سرامیکی محکم است که توانایی بسیار بالایی در محافظت از مدار الکتریکی درونش در مقابل رطوبت، گرما، گرد و غبار محیط و تمامی سختی های محیطی موجود در محیط های صنعتی را دارد. تمام محصولات دیسکی که به عنوان مثال می­ توان به تریستور اشاره کرد در یک محفظه سرامیکی مستحکم به منظور جلوگیری از آسیب­ های مکانیکی و همچنین تقریبا هرگونه تاثیر منفی محیطی مانند رطوبت بسیار بالا مهر و موم شده ­اند.

نمایش تریستور درون بدنه محفظه دیسکی

تصویر بالا یک تریستور را درون بدنه محفظه دیسکی نمایش می دهد،  ویفر سیلیکونی بین واشر مولیبدن و دیسک مولیبدن ساندویچ می شود و بدین ترتیب اتصال قسمت های فعال دستگاه را تامین می کند. اینها بیشتر بین دو قطب مسی قرار دارند و درون محفظه سرامیکی قرار گرفته اند. این بدنه با گاز بی اثر مجدداً پر می شود و درب مسی به صورت سرد جوش داده می شود. در ساخت و سازهای کاملاً شناور ، دیسک مولیبدن به ویفر سیلیکون آلیاژ می شود. تماس الکتریکی و حرارتی با بستن قطعات قطبی تحت فشار ایجاد می شود.

دلایل اصلی خرابی

یکی از دلایل اصلی خرابی تریستور­ها اتفاقات موجود در محیط مانند تابش ذرات و یا ولتاژ گذرا است، قرار دادن دیسک مولبیدن درون این ساختار باعث محافظت از تریستور در مقابل این رویداد­های خارجی و کاهش موثر آن خواهد شد.

 

در محفظه های دیسک با محدوده ولتاژ 200V تا 8000V و محدوده فعلی 86A تا 4800A است

عملکرد تریستور

این یکسوساز درسه مد کاری عمل می کند:

مد انسداد مستقیم

 در این مد کاری، ترمینال آند تریستور به ترمینال مثبت منبع تغذیه، ترمینال کاتد تریستور به ترمینال منفی مبع تغذیه متصل خواهند شد. درحالی که به ترمینال گیت ولتاژ صفر اعمال می­ شود. در این شرایط اتصال­های J1 و J2 به صورت بایاس مستقیم و اتصال J3 به صورت معکوس بایاس خواهد بود، در این حالت یک جریان بسیار کم از آند به کاتد وجود خواهد داشت که به این جریان، جریان نشتی گفته می­ شود. با وجود این جریان نشتی ولتاژ بین آند و کاتد تا رسیدن به ولتاژ شکست را فراهم خواهد کرد.

مد انسداد معکوس

در این مدکاری ترمینل آند تریستور به ترمینال منفی منبع تغذیه و ترمینال کاتد تریستور به ترمینال مثبت منبع تغذیه متصل خواهد شد. در این مد­کاری جریانی از آند به کاتد وجود نخواهد داشت و ولتاژ تریستور نیز برابر ولتاژ مسدود خواهد بود. معمولا ولتاژ انسداد مستقیم و معکوس مشابه هم هستند.

مد هدایت مستقیم

در این مدکاری ترمینال آند تریستور به ترمینال مثبت منبع تغذیه و ترمینال کاتد تریستور به ترمینال منفی مبع تغذیه متصل می­ شود و یک پالس ولتاژ مثبت که ولتاژ راه انداز نیز نامیده می­ شود به پایه گیت تریستور اعمال می­ شود. زمانی که این ولتاژ مثبت به پایه گیت اعمال می ­شود تریستور بایاس مستقیم خواهد بود و جریانی ار آند به کاتد جاری می ­شود. زمانی که تریستور در حالت بایاس مستقیم است حتی با وجود اینکه هیچ ولتاژی بر پایه گیت نداشته باشیم همچنان تریستور روشن خواهد بود به این ولتاژ ولتاژ­شلیک گفته می­ شود.

 برای رفع این مشکل دو راهکار وجود دارد: 1. کاهش جریان گیت 2. اتصال آند و کاتد به وسیله یک پوش باتن.

زمانی که ولتاژ بایاس مستقیم به تریستور اعمال می­ شود اتصالات J1 و J2 به صورت مستقیم بایاس می ­شوند در حالی که اتصال J3 بایاس معکوس است. با اعمال کلاک به گیت اتصال J3 نیز بایاس مستقیم خواهد شد و تریستور هدایت می­ کند.­

تریستور در حالت خاموش معادل یک مقاومت بی­نهایت و در حالت روشن معادل یک مقاومت بسیار کوچک در حد صفر است.

مزایای استفاده از تریستور دیسکی

  • قابلیت استفاده در محیط های صنعتی
  • توانایی تحمل تابش ذرات و تداخل­های ناشی از آن­ها
  • تحمل بالا در برابر میدان­ های مغناطیسی موجود در محیط­های صنعتی
  • قابلیت استفاده در سیستم ­های توزیع قدرت
  • تریستورهای سرامیکی دارای دو ورقه مسی در دو سمت مدار برای خنک کنندگی بهتر هستند
  • ساختار دیسکی این تریستور­ها در مقابل هر گونه نفوذ گرد و غبار مقاوم است
  • و ….

موارد کاربرد تریستورهای دیسکی

  • سیستم های تولید و توزیع قدرت
  • کنترل موتورهای DC و AC
  • راه اندازی نرم موتورهای القایی
  • کنترلر­های AC