دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
انواع رله

نمایندگی و فروش انواع رله مینیاتوری

شرکت فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در زمینه فروش انواع رله مینیاتوری فعالیت دارد.

برای سفارش خرید و استعلام قیمت رله مینیاتوری با ما تماس بگیرید.

رله مینیاتوری امرن

شبکه های اجتماعی

 

سفارش رله مینیاتوری

فرم زیر را تکمیل کنید

انواع رله

رله ها از لحاظ اندازه، به دسته های مختلف تقسیم می شوند که یکی از این دسته ها، رله های کوچک (Miniature Relay) است.

رله یک سوئیچ الکتریکی است ک در غالب موارد از یک الکترومگنت برای باز و بسته کردن مکانیکی استفاده می کند. البته مکانیزم های دیگر که شامل اجزای متحرک نمی شود نیز وجود دارد. مانند رله های حالت جامد (Solid-State Relay) یا به اختصار، SSR.

شکل 1 – رله حالت جامد؛ 240 ولت؛ 2.5 آمپر

 

در مواردی که نیاز به کنترل یک مدار، توسط یک توان الکتریکی (جریان یا ولتاژ) کوچک و مجزا باشد، می توان از رله استفاده کرد. در واقع می توان با یک توان الکتریکی کوچک، یک توان الکتریکی نسبتا بزرگ را کنترل کرد. به بیان دیگر، یک توان الکتریکی کوچک را تبدیل به یک توان الکتریکی بزرگ کرد. با این دید می توان رله را در جایگاه یک تقویت کننده در نظر گرفت.

رله های ابتدایی که در مدارات تلگراف برد بلند بودند در همین نقش تقویت کنندگی بکار گرفته می شدند.

رله های الکترومکانیکی از دو قسمت کویل (سیم پیچ یا بوبین) و کنتاکت تشکیل شده اند. بر این اساس میتوان به دسته بندی رله های مینیاتوری پرداخت:

رله هایی با چند کنتاکت

رله ها می توانند بیشتر از یک کنتاکت داشته باشند که همه آن ها همزمان تغییر وضعیت می دهند. در سایز رله های مینیاتوری نیز رله هایی با 1 تا 4 کنتاکت دیده می شود. از معروف ترین کمپانی های تولید کننده رله های مینیاتوری با 4 کنتاکت میتوان به TE Connectivity، Omron و Schneider Electric اشاره کرد.

شکل 2 – رله در نمای بدون قاب. از این رله در صنعت خودروسازی استفاده می شود.

 

رله های سیگنال کوچک

رله هایی که توان مصرفی پایین (معمولا کمتر از 200mW) دارند. جریان عبوری از کنتاکت در این دسته از رله ها معمولا کمتر از 5 آمپر است. رله های مخابراتی که ولتاژ دو سر کویل آنها 24 ولت و کمتر می باشد (رنج ولتاژ مدارات مخابراتی) نیز در این دسته قرار می گیرند. کمپانی هایی نظیر Omron، TE Connectivity، KEMET، Panasonic و Fujitsu از معروف ترین تولید کنندگان این دسته از رله ها می باشند.

شکل 3 – رله دو کنتاکت سیگنال کوچک مینیاتوری تولیدی شرکت Omron

 

رله های قدرت

این دسته از رله ها نیز می توانند در سایز رله های مینیاتوری یافت شوند. در این دسته، جریان عبوری از کنتاکت می تواند تا 30 آمپر افزایش داشته باشد و رنج ولتاژ کویل نیز از 3VDC تا 240VAC می باشد. ولتاژ سوئیچینگ (ولتاژ کنتاکت) نیز می تواند تا 440VAC باشد. از این دسته از رله ها می توان در کاربردهای ولتاژ بالا نظیر لوازم خانگی و یا کاربردهای جریان بالا نظیر برق خودرو استفاده کرد. علاوه بر کمپانی هایی که در دسته قبل ذکر شد، کمپانی های معروف دیگری نظیر Schneider Electric و Finder نیز در تولید این دسته از رله ها دست دارند.

شکل 4- رله مینیاتوری قدرت، ساخت Omron؛ مدل MY4N-GS با ولتاژ کویل 220/240VAC و 4 کنتاکت 5 آمپر

 

رله های رید (Reed Relays)

این نوع از رله ها، بدون کویل می باشند و کنتاکت (های) آن ها در یک محفظه که در برابر رطوبت و خوردگی محافظت می شود قرار دارد. هرگاه این رله ها در مجاورت میدان مغناطیسی خارجی باشند در حالت بسته قرار خواهند گرفت. از این نوع رله ها در دستگاه هایی که توان مصرفی پایین دارند (به علت نبود کویل) استفاده می شوند. سنسورهای تشخیص باز و بسته بودن در، کمربند و … از جمله کاربردهای این نوع از رله هاست.

شکل 5- رله رید مینیاتوری

 

رله حالت جامد

همانطور که در ابتدا اشاره شد، از ویژگی این نوع از رله ها، نداشتن قسمت متحرک است که این موضوع باعث کاهش صدا در هنگام سوئیچینگ، سرعت بالا و طول عمر بیشتر می شود. از معایب این نوع نیز می توان به قیمت بالا و اتلاف توان و تولید حرارت اشاره کرد. برخلاف رله های الکترومکانیکی که مستقیم یا متناوب بودن جریان عبوری از کنتاکت، بی اهمیت بود، در SSR ها این موضوع حائز اهمیت است و می بایست اندازه، جهت و نوع جریان عبوری مطابق با مشخصات SSR باشد. از جمله شرکت های تولید کننده SSR می توان به crydom، Finder، Omron،  OMEGA اشاره کرد.

            شکل 6 – یک SSR تک فاز ساخت شرکت crydom                                          شکل 7 – یک SSR سه فاز ساخت شرکت crydom

 

رله لچ (Latching Relay)

در این نوع از رله ها بعد از اعمال پالس به کویل و تغییر وضعیت کنتاکت، با قطع جریان کویل، کنتاکت تغییر وضعیت نداده و در واقع آخرین وضعیت خود را نگه می دارد. این نوع از رله ها به دو دسته تک-کویل و دو-کویل تقسیم می شوند. در مدل تک-کویل، اعمال پالس در یک جهت، کنتاکت را وصل می کند و اعمال پالس در جهت مخالف، کنتاکت را جدا میکند. در مدل دو-کویل، یکی از کویل ها برای وصل کردن کنتاکت و دیگری برای جدا کردن کنتاکت بکار می رود. شرکت Omron یکی از معروف ترین تولید کنندگان رله لچ در سایز مینیاتوری است.

شکل 8 – رله لچ Omron دو-کویل؛ مدل MY2K-DC12