دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

نمایندگی و عاملیت فروش انواع رله

شرکت فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در زمینه فروش و تامین انواع رله فعالیت دارد.

به منظور دریافت مشاوره و قیمت رله ها صنعتی با ما تماس بگیرید.

فروش رله امرون ، زیمنس ، اشنایدر

رله چیست؟

یک سوییچ الکترومغناطیسی است که برای روشن و خاموش کردن یک مدار توسط یک سیگنال کم‌قدرت و یا کنترل چندین مدار با یک سیگنال، استفاده می‌شود.

می‌دانیم که در اکثر دستگاه‌های پیشرفته صنعتی از آن برای عملکرد موثر استفاده شده است. رله‌ها سوییچ‌های ساده‌ای هستند که به صورت الکتریکی و مکانیکی عمل می‌کنند و از یک الکترومغناطیس و مجموعه‌ای از اتصالات تشکیل می‌شوند.

استفاده رله

از آن زمانی استفاده می‌شود که از یک سیگنال کم‌قدرت برای کنترل مدار استفاده شود و یا زمانی که یک سیگنال برای کنترل چندین مدار وجود دارد.

استفاده از رله‌ها از زمان اختراع تلفن آغاز شد. آن‌ها نقش مهمی در تعویض تماس‌ها در رد و بدل کردن مکالمات تلفنی داشتند. همچنینی از آن‌ها در تلگراف از راه دور استفاده می‌شد.

پس از اختراع کامپیوترها از رله‌ها برای انجام عملیات Boolean و سایر عملیات‌های منطقی استفاده می‌شد. به رله‌هایی با توان بالا کنتاکتور گفته می‌شود.

کاربردها

به طور گسترده در بیشتر ماشین‌ها و وسایلی که از الکتریسیته استفاده می‌کنند، به کار می‌رود. این کاربردها عبارتند از:

  • لوازم الکتریکی خانگی مانند یخچال، ماشین‌لباسشویی و …
  • ماشین‌آلات صنعتی مانند تجهیزات ریخته‌گری، ماشین‌آلات بسته‌بندی، ربات‌های صنعتی، کنترل‌کننده‌های قابل برنامه‌ریزی و …
  • تجهیزات علمی مانند مخازن دما ثابت
  • تجهیزات اندازه‌گیری و ارتباطی
  • دستگاه‌های OA مانند ماشین‌های کپی و …
  • دستگاه‌های فروش خودکار و تجهیزات سرگرمی مانند وسایل بازی در شهربازی‌ها

اما شاید برای شما جالب باشد بدانید خرید رله چگونه در این سیستم‌ها موثر است؟ در نگاه نخست این رله‌ها هستند که حفاظت از مجموعه‌های الکتریکی را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها نوعی محافظ فوق‌العاده هستند که طول عمر بیشتری را حاصل می‌کنند.

از طرفی آن‌ها به عنوان یک کنترل‌کننده موثر و خاص عمل می‌کنند و امکان هدایت سازنده سیستم‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ساختار رله

از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. این چهار بخش عبارتند از:

  • الکترومغناطیس
  • آرمیچر متحرک
  • فنر
  • اتصالات

تصویر زیر بخش داخلی را نشان می‌دهد. هسته آهنی به وسیله یک فنر کنترل احاطه شده است. همانطور که در شکل نشان داده شده است، توان به وسیله سوییچ کنترل و تماس با بار به الکترومغناطیس منتقل می‌شود.

هنگامی‌که جریان در طول سیم‌پیچ کنترل جریان می‌یابد، الکترومغناطیس فعال می‌شود و درنتیجه میدان مغناطیسی را تشدید می‌کند.

با تشدید میدان مغناطیسی، بازوی بالایی شروع به جذب بازوی پایینی می‌کند و باعث اتصال کوتاه می‌شود.

انواع رله

به طور کلی دو نوع دارد: مکانیکی و حالت جامد

رله‌های مکانیکی

این ها سیگنال را با حرکت مکانیکی انتقال می‌دهند. رله‌های مکانیکی دارای اتصالاتی هستند و از نیروی الکترومغناطیسی برای باز و بسته کردن این اتصالات و به منظور قطع و وصل کردن سیگنال، جریان و یا ولتاژ استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از رله‌های مکانیکی وجود دارد. رله‌های کنترل، رله‌های I/O و رله لچ از رله‌های مکانیکی هستند.

اما خرید رله مکانیکی چه کاربردهایی را شامل می‌شود؟

این رله‌ها فرصتی را در اختیار سیستم قرار می‌دهند که توان خروجی خود را تقویت کند. درواقع خرید رله مکانیکی در تجهیزاتی نظیر تابلوهای آسانسور، PLC و تابلوی برق کاملا کاربردی است؛ چراکه با افزایش توان خروجی بخش‌های کنترل‌کننده مجموعه، به توان مورد نظر خود دست می‌یابیم.

از طرفی این قطعه در ایجاد ایزولاسیون الکتریکی در مجموعه بسیار موثر است. در این صورت بین قسمت بار و کنترل کاملا ایزوله خواهد شد.

انواع رله‌های مکانیکی

رله‌های لچ (latching relay)

 با عنوان رله‌های ایمپالس نیز شناخته می‌شوند. این رله‌ها را رله‌های نگهدارنده نیز می‌نامند. زیرا به محض اینکه جریان به سمت رله قطع می‌شود، رله فرآیندی را که در آخرین حالت انجام می‌شده ادامه می‌دهد.

رله رید (Reed relay)

به منظور محافظت از این رله‌ها، آن‌ها را در لوله‌های خلا نگهداری می‌کنند. اگرچه این رله‌ها ولتاژ و جریان سوئیچینگ بسیار کمی دارند، اما به علت سرعت سوئیچینگشان معروف هستند.

رله پلاریزه (Polarized relay)

این نوع از رله‌ها به دلیل حساسیتشان از اهمیت فراوانی برخوردارند.در زمان اختراع تلفن و برای تشخیص پالس‌های ضعیف استفاده می‌شدند.

رله بوخهلتس (Buchholz relay)

درواقع به عنوان یک وسیله ایمنی و برای دانستن مقدار گاز موجود در ترانسفورماتورهای بزرگ نفتی استفاده می‌شود.

رله حفاظتی اضافه بار (Overload protection relay)

همانطور که از اسم این رله‌ها پیداست، برای محافظت از مدار در برابر اتصال کوتاه و جریان زیاد استفاده می‌شوند.

رله کنتاکتور (Contactor)

کنتاکتورها به طور عمده در سوئیچینگ موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از جریان را از چند آمپر تا صدها آمپر اندازه‌گیری کنند. اتصالات این رله‌ها معمولا از آلیاژهایی ساخته می‌شوند که درصد کمی از نقره دارند.

رله رطوبت جیوه (Mercury-wetted relay)

این مدل مشابه رله رید است با این تفاوت که در آن کنتاکت‌ها به جای گاز با جیوه مرطوب می‌شود. و این باعث می‌شود که این رله‌ها حساس‌تر و درنتیجه گران‌تر باشند. این نوع رله‌ها باید عمودی نصب شوند.

رله ماشین ابزار (Machine tool relay)

یکی از مشهورترین رله‌های صنعتی است که عمدتا برای کنترل انواع ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. این رله‌ها تعدادی کویل قابل تعویض دارند که این باعث می‌شود به راحتی از حالت نرمال باز به حالت نرمال بسته تغییر کند. بسیاری از این رله‌ها به‌راحتی می‌توانند در یک پنل کنترل نصب شوند.

رله‌های حالت جامد

این مدل سیگنال را با مدارهای الکترونیکی انتقال می‌دهند. رله‌های حالت جامد، اتصالات مکانیکی را که رله‌های مکانیکی داشتند، ندارند و در عوض از نیمه‌هادی‌ها و قطعات الکترونیکی تشکیل می‌شوند.

این مدل سیگنال، جریان و ولتاژ را به صورت الکترونیکی و با راه‌اندازی مدارهای الکترونیکی قطع و وصل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که خرید رله مخصوصا از نوع جامد را منطقی کرده‌است، افزایش طول عمر این قطعات محسوب می‌شود. در واقع از آنجایی که هیچ قسمت مکانیکی در ساختار این رله‌ها یافت نمی‌شود، برای پرداختن به عملیات کلیدزنی از بخش‌های نیمه هادی استفاده می‌شود. در صورتی که به مدارهایی با امکان کلیدزنی فراوان نیاز باشد یا کاربر به کنترل فاز در موتورها احتیاج داشته باشد، خرید رله جامد و به کارگیری آن منطقی به نظر می‌‌آید.

انتخاب رله حالت جامد

در انتخاب یک رله حالت جامد باید سه ویژگی را در نظر بگبریم:

  • محدوده ولتاژ کنترلی
  • ولتاژی که به خروجی متصل می‌شود.
  • حداکثر جریان قابل عبور از سوییچ الکترونیکی

چهار نوع رله حالت جامد وجود دارد

کلیدزنی در صفر (Zero-Switching Relays)

زمانی که ولتاژ کنترل اعمال می‌شود و ولتاژ بار نزدیک به صفر می‌شود، رله روشن و هنگامی که ولتاژ کنترل حذف و جریان بار به صفر نزدیک می‌شود، رله خاموش می‌شود. این مدل بیشترین کاربرد را دارند.

لحظه‌ای روشن (Instant ON Relays)

هنگامی‌که ولتاژ دریافتی وجود دارد، این رله‌ها بار را بلافاصله روشن می‌کنند.

کلیدزنی در پیک (Peak Switching Relays)

هنگامی‌که ولتاژ کنترلی وجود دارد، رله روشن و هنگامی‌که ولتاژ کنترل قطع می‌شود، رله خاموش می‌شود.

کیدزنی آنالوگ (Analog Switching Relays)

در محدوده اندازه‌گیری رله دارای تعداد زیادی ولتاژ خروجی است. زمانی‌که ولتاژ کنترل قطع شده و جریان نزدیک به صفر است، رله خاموش می‌شود.

مزایای رله‌های حالت جامد

  • اندازه بسیار کوچک
  • ارائه پاسخ بسیار سریع در حد 1میکروثانیه
  • عمر طولانی
  • دوام بسیار بالا
  • عدم حساسیت به ارتعاش
  • به علت نیاز به مقدار کم جریان، مصرف برق پایینی دارد.
  • مناسب برای مدارهایی با سرعت سوئیچ بالا

معایب رله‌های حالت جامد

  • حساسیت بسیار بالا نسبت به اتصال کوتاه در خروجی
  • قیمت بسیار بالا
  • اتلاف حرارت در حالت روشن
  • نشت جریان خروجی حتی در حالت خاموش

عوامل موثر بر فروش رله

بدیهی است عوامل بسیار متنوعی در خرید و فروش رله موثر هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انواع مختلف این قطعات است. در واقع بسته به نوع نیاز به‌کارگیری هر یک از این کلیدهای الکترونیکی و بسته به توان، نوع برند سازنده، ولتاژ تحریک، آمپر و مواردی از این دست کاملا متنوع هستند. برای خرید رله مناسب توصیه می‌کنیم به معیارهای مهم توجه داشته باشید.

معیارهای انتخاب انواع رله

فروشگاه‌ها معمولا تنوع بالایی از انواع رله‌ها را ایجاد می‌کنند و مشتریان برحسب در نظر داشتن عوامل مختلفی تصمیم به خرید رله خواهند داشت.

در ابتدا باید نوع رله مورد نیاز خود را براساس ویژگی‌های هر یک از این قطعات در نظر بگیرید؛ سپس به معیارهای ریز و درشتی نظیر نوع ولتاژ کاری توجه کنید. این قطعات معمولا از دو نوع ولتاژ AC و DC استفاده می‌کنند. همچنین ولتاژ تحریک را نیز در نظر داشته باشید. این ولتاژ به بویین مربوط می‌شود که در طیف وسیعی از 5 تا 220 ولت وجود دارد.

همچنین هنگام خرید رله باید به نکاتی مانند تعداد کنتاکت‌ها نیز دقت کنید. معمولا انواع متنوعی از رله‌ها همچون یک کنتاکت، دو کنتاکت و غیره طراحی و تولید می شود. هر اندازه معیار کنترل همزمان قسمت‌های مختلف سیستم اهمیت داشته باشد، تعداد این کنتاکت‌ها نیز مهم می‌شود. همچنین میزبان آمپری که در این قطعه توان جریان دارد نیز اهمیت می‌یابد. این میزان جریان در اطلاعات رله‌ها اهمی هستند و  در عمل میزان جریان غیر اهمی کمتر از این اعداد است.

برند تولیدکننده از دیگر مواردی است که باید هنگام خرید رله به آن توجه داشته باشید. برخی برندهای مشهور در این صنعت قادر هستند بهترین کیفیت را در ساخت عرضه کنند. به عنوان مثال برخی برندهای ایتالیایی کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. البته باید در نظر داشته باشید هر اندازه کیفیت رله‌ها بیشتر می‌شود، قیمت آن‌ها نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد.