دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
تامین و فروش انواع سنسورنوری در گروه پینیون

سنسور نوری

امروزه سنسورهای نوری به خاطر ویژگی‌های خاص خود طرفداران زیادی دارند. سنسور نوری نوعی از سنسورهای مجاورتی هستند که برپایه ارسال و دریافت نور مدوله شده کار می‌کنند. ازجمله برند های معتبر سنسور نوری ( اتونیکس، اشنایدر، امرون، زیمنس، فوتک، فوتوسل مکعبی، مادون قرمز، یو شکل و…) می باشند. گروه فنی بازرگانی پینیون در زمینه فروش انواع سنسور های نوری یک طرفه، دوطرفه، رفلکتوری و یک طرفه بدون آینه در سری های کتابی، گرد و مدل های NPN و PNP فعالیت دارد. همچنین این مجموعه، توانایی ساخت سنسور ها در مدل ها و ابعاد مختلف را دارا می باشد. شما عزیزان می توانید در صورتی که نمونه ای برای بومی سازی در نظر دارید با ما در میان بگذارید. همچنین برای مشاوره و یا استعلام قیمت می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید و یا از طریق فرم ثبت سفارش سنسور، محصول خود را سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرید.

گواهی اصالت کالا برای فروش محصولات اورجینال صنعتی
فروش قطعات برق و الکترونیک در گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون
با خرید از گروه پینیون می توانید از خدمات پشتیبانی ما استفاده کنید

یکی از ویژگی‌های سنسورهای نوری این است که برای تشخیص اشیاء نیازی به تماس با آن‌ها ندارند، درنتیجه علاوه بر اینکه به شئ صدمه نمی‌زنند، باعث افزایش طول عمر خود و کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری نیز می‌شوند. سنسورهای دیگری نیز هسنتد که بر اساس تکنولوژی حسگر مجاورتی برای تشخیص قطعات فلزی یا رسانا، بدون نیاز به تماس فیزیکی طراحی شده­ اند.

برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع از سنسورها به صفحه سنسور القایی مراجعه فرمایید.

همچنین برای شناخت بیشتر انواع سنسورها به صفحه خرید سنسور مراجعه فرمایید.

از آنجا که سنسور نوری اشیاء را براساس بازتاب یا مقدار نور متوقف شده تشخیص می‌دهد، تقریبا قدرت تشخیص همه مواد، از جمله شیشه، چوب، فلزات، پلاستیک و حتی مایعات را دارد. این سنسورها توانایی تشخیص اشیاء در فواصل زیاد (تا 70 متر) را دارند. یک سنسور نوری از سه بخش اصلی فرستنده، گیرنده و یک مدار خروجی تشکیل می‌شود که در ادامه به بررسی مختصر این سه بخش خواهیم پرداخت.

بخش های اصلی تشکیل دهنده سنسور نوری

فرستنده نوری: بیشتر سنسورهای نوری از متد داده‌های قطار پالسی استفاده می‌کنند. زیرا در این روش علاوه بر افزایش مسافت قابل تشخیص، نورها و نویزهای اضافی محیط قابل تشخیص هستند.

گیرنده نوری: ترانزیستورها و دیودهای نوری در گیرنده، نور انتشار یافته از منبع را دریافت کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند.

مدار اصلی: مدار قدرت، با ارائه نیروی مشخصی به اجزاء، حسگر را فعال می کند و مدار خروجی سیگنال دریافتی را به ON/OFF تقویت شده تبدیل می‌کند.

انواع سنسور نوری براساس نوع تکنولوژی

انواع سنسور نوری بر اساس نوع تکنولوژی

انواع مختلفی از مدارهای خروجی، براساس میزان نور دریافت شده، خروجی نور ارسال می‌کنند. سنسورهای نوری انواع مختلفی دارند. اما درواقع تنها چهار تکنولوژی اصلی برای این نوع سنسورها وجود دارد:

  • سنسورهای نوری یک‌طرفه (Diffuse Reflective)
  • سنسورهای نوری رفلکتوری (Reto reflective)
  • سنسورهای نوری دوطرفه (Through-beam)
  • Background surpression

سنسورهای نوری یک‌طرفه:

در این نوع از سنسورهای نوری، فرستنده و گیرنده نور در یک دستگاه قرار می‌گیرند. زمانی که نور منتشر شده به شئ برخورد می‌کند و بازتاب آن نور به سنسور می‌رسد. شئ توسط سنسور تشخیص داده می‌شود. هزینه‌ کمتر نسبت به سنسورهای رفلکتوری و دوطرفه و یک تکه بودن از مزایا این سنسورها است. زمان راه‌اندازی بیشتر، دقت کمتر نسبت به سنسورهای نوری دوطرفه و برد کم از معایب حسگر نوری یک‌طرفه می‌باشد. این نکته قابل توجه است که سنسور نوری یک‌طرفه در عمل توانایی تشخیص اشیاء تا 5/2 متر را دارد. در هنگام نصب سنسورهای یک‌طرفه باید دقت کرد که زمینه پشت سنسور نور را جذب یا منحرف کند تا درهنگام عدم وجود شئ مقابل سنسور، نور منعکس شده به حسگر برنگردد. این نوع از سنسورها برای کاربردهای زیر مناسب هستند:

  • تشخیص چند شئ بر روی یک سیستم نقاله معمولی
  • شناسایی اشیاء نیمه شفاف
  • اتوماسیون صنعتی در زمینه حمل
  • مواقعی که با پرتوهای گسترده سروکار داریم. (مانند صنعت سرامیک‌سازی)

سنسورهای نوری یک‌طرفه در انواع سیلندری و مکعبی وجود دارند.  

سنسورهای نوری دوطرفه:

در این سنسورها از دو قطعه جداگانه به عنوان فرستنده و گیرنده نور استفاده می‌شود. فرستنده پرتو نور را ارسال کرده و گیرنده آن را دریافت می‌کند. زمانی که یک شئ پرتو نور بین فرستنده و گیرنده قرار بگیرد، پرتو نور قطع شده و گیرنده سیگنالی را ارسال می‌کند. از این نوع سنسور می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • تشخیص اشیا بسیار کوچک
  • تشخیص اشیا مبهم
  • تشخیص محتویات یک ظرف
  • شناسایی محل دقیق یک شئ
  • در گیت‌های ورودی برای تشخیص عبور افراد
  • در اتوماسیون کارخانه‌ها برای جایگذاری دقیق اشیا

از مزایای این سنسورها می‌توان به دقت بالای آن‌ها، توانایی تشخیص در فواصل زیاد و قابل اعتماد بودن این سنسورها اشاره کرد و نیاز به اتصال دو کابل و هزینه زیاد از معایب سنسورهای نوری دوطرفه هستند.

سنسورهای نوری رفلکتوری:

در این سنسورها گیرنده و فرستنده نور در یک محل قرار می‌گیرند. سنسور در کنار یک بازتابنده کار می‌کند. نور منتشر شده از سنسور به بازتابنده هدایت می‌شود و سپس به گیرنده ارسال می‌شود. هنگامی که مسیر نور قطع شود، حسگر حضور یک شئ را تشخیص می‌دهد.‌ از این سنسورها می‌توان در موارد زیر استفاده نمود:

  • تشخیص اشیا بزرگ
  • تشخیص اجسامی که با سرعت بالا در حال حرکت هستند
  • تشخیص محصولات شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی
  • اتوماسیون کارخانجات

این سنسورها بسیار قابل اعتماد هستند و هزینه‌های کمتری نسبت به سنسورهای دوطرفه دارند. اما دقت آن‌ها نسبت به سنسورهای دوطرفه اندکی، کمتر می‌باشد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید