دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

فروش انواع کلیدهای محافظ جان (محافظ جریان نشتی)

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در زمینه تامین و فروش انواع کلید های محافظ جان تکفاز(دوپل) وسه فاز(چهارپل) در جریان های 25 تا 100 آمپرو حساسیت های 30 تا 300 میلی آمپر فعالیت دارد، برای دریافت قیمت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

فروش محافظ جان schneider electric ، chint ، Aeg ، Abb ، Hyundai ، Sigma ، Doepke ، Bosch

شبکه های اجتماعی

telegram
whatsapp
linkedin
instagram

 

در دهه اخیر تعداد مشترک­ های برق چه در ساختمان ­های مسکونی و چه در ساختمان­ های تجاری افزایش چشم گیری داشته است .

دستگاه­ های الکتریکی دهه اخیر نسبت به دستگاه ­های الکتریکی قدیمی دارای مشخصه­ های متفاوتی هستند. مانند: مبدل­ های فرکانس در ماشین لباسشویی و یا منابع تغذیه سوئیچ مد در تلویزیون­ ها، رایانه ­های شخصی و یا در لامپ­ های ال ای دی هستند.

به گونه ای در دهه اخیر برق جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمره انسان ­ها شده است. این کشف با وجود مزایای زیاد دارای خطراتی برای جان انسان­ ها است.

آتش سوزی و برق گرفتگی دو خطر جدی در کنار الکتریسیته هستند که تنها با تجهیزات عایق بندی نمی­ توان از آن­ها ایمن ماند. مدارات قطع کننده (کلید محافظ جان) بخش مهمی از تامین ایمنی در مقابل الکتریسیته هستند.

این ابزار حسگر جریان می­ تواند جریان را اندازه گیری کند و در صورت تشخیص خطا به صورت خودکار مدار را قطع کند.

تعریف مدار محافظ جان

این مدار ها یکی از انواع مختلف مدارات قطع کننده هستند. این مدار ها دارای حسگر جریان برای حفاظت از مدارات ولتاژ پایین در صورت رخ داد یک خرابی هستند.

اساساً  این مدارها برای محافظت از جان انسان در مقابل شوک­ های الکتریکی و یا حتی مرگ استفاده می ­شوند.

عملکرد مدار محافظ جان

 عملکرد مدار کلید محافظ جان بسیار ساده و بر اساس قانون کیر شهف است. به این صورت که همواره میزان جریان ورودی به مدار بایستی با جریان خروجی از مدار برابر باشد.

در صورتیکه این توازن بین جریان ورودی و خروجی وجود نداشته باشد. به این معنی است که جریان راهی دیگر برای رسیدن به زمین پیدا کرده و یک خرابی روی داده است، لذا مدار سریعاً عمل کرده و اتصال مدار را قطع می­ کند.

اساس عملکرد این مدار بر پایه ترانسفورمر تریدل(Toroidal Transformer) است. این ترانسفورمر دارای سه سیم پیچ است.

یک سیم پیچ که سیم پیچ اولیه نامیده می­ شود و حاوی جریان خط است.

سیم پیچ دیگر سیم پیچ ثانویه نامید می ­شود و در آن جریان طبیعی جاری است و یک شار برابر و در جهت مخالف شار سیم پیچ اولیه تولید می­ کند.

در صورت بروز خطا جریان دو سیم پیچ اولیه و ثانویه متفاوت خواهد بود و این باعث تولید شار نامتوازن و در نتیجه جاری شدن جریان در سیم پیچ سوم(سیم پیچ حسگر) که متصل به رله است خواهد شد. در این حالت رله عمل خواهد کرد و مدار قطع خواهد شد.

*مجموعه سه تایی ترانسفورمر تریدل، رله و سیم پیچ را به عنوان این کلید می­ شناسند.

مدار تست

در کنار این مدار یک مدار تست نیز برای بررسی قابلیت اطمینان مدار محافظ جان وجود دارد. به این صورت که با فشردن کلید یک مسیر دیگر با یک مقاومت برای عبور جریان ایجاد می­ شود. این باعث برهم خوردن توازن جریان در سیم پیچ اولیه و ثانویه و متقاعب با آن عبور جریان از سیم پیچ سوم و عمل کردن رله خواهد شد و به این صورت می ­توان عملکرد محافظ جان را بررسی کرد.

انواع مدارات محافظ جان

مدارات کلید محافظ جان در دو نوع هستند: دوقطبی و چهارقطبی

مدار دو قطبی: از این مدار در منابع تک فاز که تنها دارای یک سیم فاز و یک سیم نول هستند استفاده می­ شود.

مدار چهار قطبی: از این مدار در منابع سه فاز استفاده می ­شود.

مزایای مدارات محافظ جان

  • محافظت در برابر خطای زمین و هرگونه جریان نشتی
  • امکان اتصال به ترمینال­ های کابلی و بوستر
  • محافظت در برابر نوسان ولتاژ به دلیل دارا بودن ابزار فیلترینگ(که در مقابل ولتاژ گذرا از مدار محافظت می­ کنند)

محدودیت های مدار محافظ جان

  • عملکرد کلید محافظ جان در مقابل شکل موج­ های غیر استاندارد تولید شده توسط بار تضمین نمی­ شود. زیرا این مدار تنها برای عملکرد در شکل موج ­های نرمال منبع طراحی شده است.
  •  گاهی به صورت غیر ضروری عمل می ­کند. به این دلیل که به هر صورت یک تغییر ناگهانی در بارهای الکتریکی(به خصوص در تجهیزان قدیمی) وجود دارد که می­ تواند باعث جاری شدن یک جریان کوچک به زمین می ­شود.
  •  از مدار در مقابل اضافه بار محافظت نمی ­کند زیرا طراحی آن به این صورت است که در صورت وجود اختلاف در جریان خط و جریان نرمال عمل کند. اضافه بار توسط مدار تشخیص داده نمی­ شود.