دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
شرکت فنی مهندسی و بازرگانی پینیون نمایندگی فروش انواع پی ال سی

PLC (پی ال سی)

plc مخفف کلمه ی (Programmable logic controller) می باشد. باتوجه به این که فروش plc در یک تجهیز اتوماسیون صنعتی جزء مهم ترین عناصر برای کنترل فرآیند و طرح وبرنامه ریزی می باشد، انتخاب مدل و برند مناسب برای استفاده در کاربردهای مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. گروه فنی مهندسی پینیون در زمینه فروش پی ال سی از بهترین برند های مطرح جهان از جمله اشنایدر، بکوف، الن، بردلی، میتسوبیشی و زیمنس فعالیت می کند. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت پی ال سی (plc) از طریق شماره های درج شده با ما تماس بگیرید و یا سفارش خود را از طریق فرم ثبت سفارش برای ما ارسال کنید.

 محصولات پی ال سی (plc)

plc یا کنترلر منطقی برنامه پذیر، یک سیستم کنترل کامپیوتری صنعتی است که به صورت پیوسته حالات ورودی دستگاه را نظارت می­ کند. بر اساس یک برنامه سفارشی تعیین شده توسط کاربر تصمیم گیری می­ کند. به این ترتیب حالات خروجی دستگاه را کنترل می­ کند. بزرگترین بهره مندی در استفاده از پی ال سی (plc) توانایی تغییر و تکرار یک عملکرد و یا فرایند در انتقال و یا جمع آوری اطلاعات حیاتی است. برتری سیستم پی ال سی در ماژولار بودن آن است. دلیل برتری ماژولار بودن همین ویژگی باعث می­ شود این سیستم بهترین سیستم برای استفاده در کاربردهای صنعتی به شمار آید. این کنترلرها نیاز به هیچگونه سیم بندی مجدد و هرگونه سخت افزار افزونه برای ترکیب بندی منطقی ندارد. سیستم های جدید عملکردهای کنترلی را در عین کاهش حجم به شدت بهبود داده ­اند.

برای شناخت و اطلاع از انواع قطعات صنعتی به صفحه اتوماسیون صنعتی برق مراجعه فرمایید.

تاریخچه plc (پی ال سی)

به عنوان یک تاریخچه مختصر از سیر تکاملی plc می­ توان این گونه بیان کرد. اولین کنترلرهای منطقی برنامه پذیر توسط مودیکن به عنوان یک جایگزین رله برای GM و landis طراحی شد. سپس پی ال سی در سال 1969 توسط دیک مارلی اختراع شد. پس از آن اولین موفقیت تجاری پی ال سی مدل 184 در سال 1973 که توسط میکائیل گیربرگ طراحی شده بود رخ داد.

ساختار اصلی plc

بخش­­ های اصلی تشکیل دهنده plc به شرح زیر هستند:

  •  منبع تغذیه و رک
  • واحد مرکزی پردازش (cpu)
  • بخش ­های ورودی و خروجی

plc (پی ال سی) ­ها در قالب و سایز­های مختلفی وجود دارند. در این بررسی یک سیستم کاملا ماژولار را در نظر می ­گیریم و بررسی می­ کنیم. در این حالت هر رک انواع متفاوتی از ماژول­ های ورودی و خروجی را می ­پذیرد و به سادگی به آن متصل می­ شود.

بخش های اصلی تشکیل دهنده plc

1. منبع تغذیه و رک

رک جزئی از ساختار plc است که تمامی بخش دیگر را در کنار یکدیگر نگه می­ دارد. بسته به نیاز سیستم کنترلی می­ توان آن را در سایز­های متفاوت برای نگه­داری باقی ماژول­ ها تهیه کرد. مشابه اسکلت بندی بدن انسان رک به گونه ­ای پیکره­ای است که اجازه می ­دهد تا کارت­ ها با CPU ارتباط برقرار کنند. منبع تغذیه به رک متصل می­ شود به این ترتیب باقی ماژول­ های متصل به رک را با ولتاژ  تنظیم شده DC تغذیه می­ کند. اکثر منابع تغذیه رایج در 120 ولت AC و یا 12 ولت DC کار می­ کنند.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه به صفحه خرید منبع تغذیه

2. مغز plc

ماژول CPU مغز پی ال سی است. این ماژول اصولا در کنار منبع تغذیه واقع شده است. کارخانه ها بسته به نوع پیچیدگی سیستم انواع متفاوتی از CPU را تولید می­ کنند. CPU شامل میکروپروسسور، چیپ حافظه و باقی مدرات مجتمع برای کنترل منطقی، مانیتورینگ و ارتباطات هستند. CPU دارای مدهای متفاوت کاری است. در مد برنامه ­ریزی منطق آن از کامپیوتر بارگذاری می ­شود. پس از آن در مد اجرا قرار می ­گیرد و می ­تواند برنامه را اجرا و فرایند را انجام دهد.

کنترلر اختصاصی

از آن جایی که plc یک کنترلر اختصاصی است، بنابراین یک برنامه منحصر به فرد را بارها و بارها تکرار خواهد کرد. یک چرخه برنامه زمان اسکن نامیده می­ شود. شامل خواندن ورودی از باقی ماوژول­ ها، اجرای منطق بر این ورودی­ ها و سپس بروزرسانی خروجی­ ها بر اساس دو پروسه قبلی است. زمان اسکن خیلی سریع انجام می ­گیرد. مموری موجود در CPU برنامه را ذخیره می ­کند.

کانتاکتور های بخش های بدنه اصلی کنترلر در پی ال سی

3. سیستم ورودی و خروجی

سیستم ورودی و خروجی یک ارتباط فیزیکی بین تجهیزات و پی ال سی فراهم می ­کند. با باز کردن در هر کارت ورودی/خروجی یک سری ترمینال برای اتصال به دستگاه ­های دیگر دیده می­ شود. بسته به شرایط استفاده و نوع ورودی و خروجی­ های سیستم در انواع متفاوتی وجود دارند. یک اصل مهم در انتخاب کارت ورودی/خروجی تصمیم گیری برای نوع ورودی و خروجی و مرتب سازی رک با کارت­ های مناسب و سپس آدرس دهی صحیح آن­ها در برنامه CPU است.  دستگاه­ های ورودی می ت­وانند شامل دستگاه ­های آنالوگ و دیجینال باشند. کارت ورودی دیجیتال دستگاه های گسسته ای را که یک سیگنال به صورت روشن یا خاموش مانند یک دکمه، سوئیچ محدود، سنسورها یا سوئیچ های انتخاب می­دهند را کنترل می­ کند. کارت ورودی آنالوگ یک ولتاژ و یا جریان (به عنوان مثال یک سیگنال می­ تواند هر مقداری بین 0 تا 20 میلی آمپر باشد) را به یک مقدار دیجیتال و قابل فهم برای CPU تبدیل می ­کند.

نمونه هایی از دستگاه های آنالوگ عبارتند از:

مبدل های فشار

جریان سنج ­ها 

ترموکوپل برای خواندن دما

دستگاه ­های خروجی نیز می ­توانند در دو نوع آنالوگ و دیجیتال باشند. یک خروجی دیجیتال می ­تواند یک دستگاه را روشن یا خاموش کند. مانند چراغ­ ها، ال ای دی­ ها، موتورهای کوچک و رله ­­ها. یک خروجی آنالوگ می ­تواند یک عدد دیجیتالی حاصله از CPU را به یک مقدار واقعی ولتاژ یا جریان تبدیل کند. سیگنال ­های خروجی معمول می تواند از 0 تا 10 ولت یا 4-20میلی آمپر باشند . برای کنترل جریان، تنظیم کننده های فشار و کنترل موقعیت استفاده می شوند.

نمونه هایی از دستگاه های آنالوگ پی ال سی

برنامه ریزی یک پی ال سی

در دوره مدرن کنونی، به وسیله یک کامپیوتر و یک نرم افزار اختصاصی که تولید کننده plc برای برنامه ریزی آن ارائه داده است. آن را برنامه ریزی کرد. شایع ترین نوع برنامه نویسی، منطق لدر است.

منطق لدر:

منطق لدر، به جای کلمات، از نمادها استفاده می کند تا منطق عملکردی یک رله را تقلید کند. این نمادها با خطوط متصل می شوند تا مسیر عبور جریان را از طریق رله مانند کنتاکت­ ها و سیم پیچ­ ها نشان دهند. در طول سال ها تعداد این نمادها افزایش یافته است تا سطح بالایی از قابلیت را فراهم کند. با توسعه لدر عملکرد هایی از قبیل شمارنده، تایمر، رجیستر های انتقال دهنده و عملگر های ریاضی به آن افزوده شده اند. برنامه تکمیل شده مانند یک نردبان به نظر می­  رسد. اما در واقع این نردبان نشان دهنده مدار الکتریکی است. ریل چپ و راست نشان دهنده پایه مثبت و منفی منبع تغذیه است. پله­ ها نشان دهنده سیم کشی بین اجزای مختلف است که در مورد plc همه در دنیای مجازی CPU هستند. بنابراین اگر شما به نحوه کارکرد پایه مدارهای الکتریکی پرا بدانید، می توانید منطق نردبان را درک کنید.

 

در نظر داشته باشید که لدر تنها برنامه برای برنامه ریزی پی ال سی نیست.

مزایای plc

  • در پی ال سی ها برای هر پیکربندی منطقی جدید نیاز به سیم بندی و اضافه کردن سخت افزار اضافی وجود ندارد.
  • این دستگاه ها قابلیت کنترل را افزایش می دهد و فضای فیزیکی زیادی را اشغال نمی­ کند.
  • از آنجا که پی ال سی ها بصورت بخش بندی شده هستند، می توان آنها را مخلوط و هماهنگ کرد، بنابراین شما می توانید بهترین ترکیبی از دستگاه های ورودی و خروجی را برای عملیات خاص خود انتخاب کنید.
  • پی ال سی ها می توانند وظایف رله و همچنین شمارش، محاسبه و مقایسه مقادیر فرآیند آنالوگ را انجام دهند.
  • انعطاف پذیری پی ال سی باعث می شود که در هر زمان، تغییر منطق کنترل میسر باشد.
  • پی ال سی ها برای کنترل سیستم های پیچیده مقرون به صرفه هستند.
  • ­رفع عیب آن­­ها به راحتی امکان پذیر است.
  • پی ال سی ها می توانند به صورت یکپارچه با واسط­ های انسان – ماشین کار کنند.

کاربرد های مختلف plc در صنعت

کاربرد­های plc (پی ال سی)

پی ال سی یک دستگاه الکترونیکی است که در بسیاری از صنایع برای نظارت و کنترل سیستم های ساخت و ساز و فرایندهای تولید استفاده می شود. بر خلاف رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند که برای انجام عملکردهای مختلفی طراحی شده اند. یک پی ال سی برای انجام مجموعه­ ای خاص از وظایف طراحی شده است، و در زمان واقعی و با قابلیت اطمینان و عملکرد عالی این وظایف را انجام می­ دهد. plc ها برای رفع نیازهای محیط های صنعتی دقیق طراحی شده اند که بسیار قوی هستند. اغلب قادر به تحمل دما، رطوبت، ارتعاش و سر و صدای الکتریکی می باشند. کنترل کننده های منطقی معمولا برای نظارت و کنترل تعداد زیادی از سنسورها و عملگر­ها طراحی شده­­ اند و بنابراین از سایر سیستم های رایانه ای در گستردگی و تنوع ورودی/خروجی (I/O) متفاوت هستند. پی ال سی ها در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، زیست پزشکی، تولید سیمان، بخش نفت و گاز و غیره استفاده می شود.

فروش plc

با توجه به اینکه پی ال سی یا همان کنترل کننده برنامه پذیری، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و جز قطعات اصلی و مهم به شمار می رود، دقت لازم در خرید این تجهیز لازم و ضروری است. خوشبختانه این روزها با توسعه فرهنگ خرید آنلاین، فروش plc به دو صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) امکان پذیر شده است. برای کسانی که به دنبال خریدی مطمئن هستند؛ سایت پینیون، در زمینه فروش تجهیزات صنعتی و الکتریکی متنوع، فروش plc با قیمتی رقابتی و به صورت آنلاین، فعالیت می کند، بهترین انتخاب است. همچنین قبل از اقدام برای خرید پی ال سی می توانید از کارشناسان بخش فروش سایت که همگی نیروهای متخصص و آموزش دیده در این زمینه هستند؛ راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. این امر علاوه بر انتخاب درست، به کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان خرید نیز منجر شده که از مزایای خرید آنلاین پی ال سی از طریق سایت پینیون است.

عوامل موثر بر فروش و قیمت plc

در هنگام مراجعه یا بازدید از مراکز فروش plc یا سایتهای فروشگاهی فعال در این حیطه، بدون شک متوجه قیمت های مختلف این تجهیز می شوید. این بازه قیمتی گسترده نتیجه عوامل مختلفی است که در هنگام خرید باید به طور حتم به آنها توجه داشته باشید.

 انواع پی ال سی با توجه به کاربرد

همانطور که گفته شد پی ال سی ها دارای کاربردهای متنوعی از صنایع سنگین گرفته چون خودروسازی و پلاستیک سازی تا کاربری های ساده تر چون آسانسورها، بالابرها و تهویه هوا هستند. نوع و کاربرد پی ال سی، در قیمت تمام شده آن اثر مستقیم دارد. مسلما هرچه که کاربری حساستر و دقیقتر باشد، قیمت این تجهیز هم بیشتر خواهد شد. برای خرید plc بهتر است پیش از خرید با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا دقیقاً مشخص شود که بر اساس کاربرد مدنظر شما، به چه مدلی و از چه برندی نیاز دارید.

برند های معتبر plc

کمپانی های بزرگی از جمله زیمنس، اشنایدر و … در زمینه تولید و فروش پی ال سی در حال فعالیت هستند. کاملاً طبیعی است که برند طبق فرآیند ساخت، تکنولوژی های مورد استفاده و موارد دیگری از این قبیل قیمت تمام شده ویژگیهای مخصوص به خود را داشته باشد. با توجه به تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، شرایط خرید پی ال سی تا حد زیادی دشوار شده است. با این وجود پینیون در تلاش است تا با ارائه بهترین تجهیزات از بهترین برندها با کمترین قیمتها، به بهترین شکل ممکن به نیاز شما پاسخ دهد.

ضمانت کالا و خدمات پس از فروش plc

در هنگام خرید اینگونه تجهیزات به دلیل نوع کاربری و امکان خرابی بهتر است که در کنار قیمت و موارد گفته شده به ضمانت اصالت کالا و ارائه خدمات پس از فروش نیز دقت داشته باشید. در صورتی که بهترین برند موجود در بازار بدون خدمات پشتیبانی در ایران را انتخاب کنید، تمامی هزینه خود را دور ریخته اید. چرا که پی ال سی جزء آن دسته از تجهیزاتی است که به بازدید دوره ای و تعمیر نیاز دارد. در صورتی که فرد متخصص با تجربه لازم برای این مهم وجود نداشته باشد، قطعا برند معتبر کمک زیادی به شما نکرده است!

لیست قیمت های پی ال سی

با توجه به نوسانات قیمت به ویژه برای کالاهای وارداتی، برای استعلام آنلاین قیمت پی ال سی (plc) و مقایسه کالاها از برندهای مختلف به لحاظ قیمت، می توانید علاوه بر چک کردن سایت پینیون با بخش فروش نیز تماس حاصل فرمایید و در جریان جزئیات قیمت و موجودی کالا قرار بگیرید. به دلیل نوسانات قیمت دلار، قیمت ها به صورت لحظه ای در حال تغییر هستند. پس قبل از ثبت سفارش، حتما جهت اطمینان از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

نمایندگی فروش plc

این روزها نه تنها در خصوص فروش plc، بلکه برای تهیه هر کالایی الکتریکی و الکترونیکی، وجود محصولات فیک در بازار، باعث شده تا تشخیص سره از ناسره سخت باشد. به همین خاطر توصیه می شود که از نمایندگی هر محصولی برای خرید آن اقدام نمایید. خوشبختانه گروه فنی و مهندسی و بازرگانی پینیون نمایندگی فروش پی ال سی از برندهای معتبر را برعهده دارد و همین امر باعث می شود تا با اطمینان از اصل بودن کالا، دست به خریدی راحت تر و مطمئن تر بزنید.

یک دیدگاه بگذارید