دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

کلید کامپکت

کلید کامپکت قطعاتی هستند که به طرز گسترده ای و در زمانی استفاده می شوند که جریان بار از حد توان کلید های مینیاتوری خارج می گردند. همچنین آنها در هرگونه کاربرد که نیاز به حد جریان قابل تنظیم باشد استفاده می شوند که در MCB  و کلید ها قطع دیگر در دسترس نمی باشد. کلید کامپکت قابل تنظیم و ثابت در مدل های دوپل، سه پل و چهارپل و رنج، جریان های 16 تا 1600  آمپر می باشد. ازجمله میتوان از برند های معتبر این کلید ( اشنایدر، آ اِ گ، ال اس، سیگما، تکنو، بوش، شیل ایران، ایساتوان صنعت، الکتروکاوه ) نام برد. برای استعلام قیمت کلید کامپکت و مشاوره تخصصی با کارشناسان مجرب پینیون تماس بگیرید و یا از طریق فرم ثبت سفارش، محصول خود را سفارش دهید.

گواهی اصالت کالا برای فروش محصولات اورجینال صنعتی
فروش قطعات برق و الکترونیک در گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون
با خرید از گروه پینیون می توانید از خدمات پشتیبانی ما استفاده کنید

تعریف و کارکرد کلید کامپکت

کلید های کمپکت نوعی دستگاه حفاظت الکتریکی می باشد. در رنج گسترده ای از ولتاژ های مختلف و در هر دو فرکانس های 50 و 60 هرتز در دسترس می باشد.

تفاوت کلید کمپکت و کلید های مینیاتوری

تفاوت کلید کمپکت و کلید های مینیاتوری

مهمترین تفاوت: بین کلید کامپکت و کلید های مینیاتوری در این نکته نهفته است که کلید های کامپکت تا مقدار جریان 2500 آمپر را عبور می دهد و به طور معمول تنظیمات جریان قابل تنظیم را دارا هستند.

تفاوت اضافی: یک تفاوت اضافی کلید های کمپکت با کلید های مینیاتوری در این است که کلید کمپکت بسیار بزرگتر است.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه فیوزمینیاتوری مراجعه فرمایید.

به همراه تمام کلید های قطع کننده ، یک کلید کمپکت سه کارکرد اصلی دارد:

  • حفاظت در برابر اضافه بار: حفاظت در برابر اضافه بار جریان های بیشتر از مقدار نامی که بیشتر از حد معمول مورد نیاز برای کاربرد در مدار باقی بماند.
  • حفاظت در برابر خطاهای الکتریکی: حفاظت در برابر خطاهای الکتریکی هنگام وقوع یک خطای الکتریکی نظیر اتصال کوتاه یا خطای خط، جریان های به شدت بالایی وجود دارند که بایستی فوراً قطع شوند.
  • خاموش روشن کردن مدار: خاموش روشن کردن مدار  این کابردی است که چندان بین کاربرد های کلید های قطع مدار متداول نیست اما کلید های کامپکت می توانند در زمانی که یک کلید دستی موجود نباشند برای این هدف نیز به کار روند.
  • طیف گسترده از جریان کاربردی: طیف گسترده از جریان کاربردی در کلید کمپکت این امکان را می دهد که بتوان در کابرد های بسیار متنوعی از آن های استفاده کرد. کلید های کامپکت در جریان های پایینی نظیر 15 آمپر تا جریان های بالای صنعتی نظیر 2500 آمپر در دسترس می باشند. این مزیت قابلیت استفاده از کلید های کامپکت در هر دو کاربرد توان پایین و توان بالا را به ما می دهد.

برای شناخت و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کلید های قطع کننده به صفحه تجهیزات قطع و وصل مراجعه فرمایید.

مکانیزم عملیاتی کلید های کمپکت

مکانیزم عملیاتی کلید های کمپکت

از بنیان، مکانیسم به کار رفته در کلید کامپکت بر اساس قواعد فیزیکی استفاده شده در همه مدل های کلید های قطع کننده حرارتی-مغناطیسی است. حفاظت در برابر اضافه بار بوسیله مکانیزم حرارتی به دست می آید.

اتصال بی متال در کلید کمپکت: کلید کمپکت یک اتصال بی متال دارد که در مقابل تغییر منبسط و منقبض می شود. تحت شرایط عادی اتصال اجازه عبور جریان الکتریکی را از طریق کلید کمپکت می دهد.

عبور از حد مجاز: اگرچه به محض عبور جریان از حد مشخص شده اتصال مذکور شروع به گرم شدن و انبساط کرده تا زمانی که جریان قطع گردد. اگرچه که این حفاظت حرارتی با یک تاخیر مشخص کار می کند تا اجازه عبور جریان راه اندازی را به دستگاه هایی مانند موتور الکتریکی بدهد.

حفاظت در برابر اختلال های الکتریکی: از طرف دیگر حفاظت در برابر اختلال های الکتریکی از طریق القای الکتریکی بدست می آید. اختلالات جریانی باید فوراً قطع شوند بدون توجه به اینکه زمان این اختلال کم یا زیاد باشد، هر زمان که اختلال رخ دهد.

جریان زیاد: جریان زیاد باعث القای یک میدان الکترومغناطیسی در یک سلونوئید موجود در قطع کننده می شود. این میدان مغناطیسی باعث قطع یک اتصال و در نهایت قطع جریان می شود.

دستی یا اتوماتیک: همانند همه قطع کننده های مدار، کلیدهای کمپکت شامل یک کلید قطع دستی می شود. زمانی استفاده می شود که تغذیه الکتریکی برای کار میدانی نظیر تعمیرات یا ارتقاء تجهیزات بایستی که قطع شود.

  انواع مختلف کاربردهای کلید کامپکت

انواع مختلف کاربرد های کلیدهای کمپکت

کلیدهای کامپکت می توانند مقدار های بسیار زیادی از جریان را داشته باشند که این امتیاز باعث استفاده از کلیدهای کامپکت در استفاده های بسیار سنگین می شود.

  • حفاظت از تغذیه اصلی یک مدار بزرگ

تغذیه های اصلی در قسمت های مختلف مدار تقسیم شده و در نتیجه جریان بسیار زیادی را دارا هستند. به علاوه اگر مدارات بیشتری در آینده به سیستم اضافه شد نیاز است که حد قطع مدار دوباره تنظیم گردد. در نتیجه ما در این حالت به یک کلید کمپکت مطلوب است.

  • حفاظت از بانک خازنی

بانک های خازنی یک جزء بسیار مهم از سیستم های تجاری و صنعتی هستند، چرا که اجازه تصحیح فاکتور توان را می دهد. بانک های خازنی بزرگ ممکن است که جریان زیادی در مدار بکشد که برای حفاظت به یک کلید کمپکت نیاز خواهد بود.

  • حفاظت ژنراتور

ژنراتورهای الکتریکی بزرگ ممکن است که خروجی در حد چند صد آمپر تولید کنند. به علاوه تجهیزات ژنراتور بسیار گران قیمت هستند که در این صورت کلید کمپکت های جریان بالا قادر به نگهداری از این تجهیزات خواهد بود.

  • وسایل جوشکاری

بعضی از دستگاه های جوشکاری جریان بالایی را می کشند که از توان های کلید های مینیاتوری خارج است که در این صورت نیاز به کلید های کامپکت خواهد بود.

  • کاربرد های با جریان پایین که نیاز به تنظیم جریان قطع دارند

کلید های کامپکت تنها برای استفاده های جریان بالا نیستند. مدل هایی از کلید کامپکت موجود می باشد که برای جریان های زیر 100 آمپر بوده و زمانی که برای جریان قطع قابل تنظیم نیاز داشتیم استفاده می شوند.

  • حفاظت موتور

کلید کمپکت قادر به حفاظت از موتور در برابر اضافه بار بدون تداخل در جریان راه اندازی در مدار خواهد بود.

موارد استفاده از کلید کامپکت

به طور خلاصه می توان گفت که کلیدهای کامپکت برای کاربرد هایی با جریان بالا، جریان قطع قابل تنظیم و ترکیبی از هر دو را نیاز داشته باشند کارایی فراوانی خواهد داشت.

مقادیر کلیدهای کامپکت

مقادیر کلید های کامپکت

کلید کامپکت ویژگی های تکنیکی مختلقی را ارائه می کنند که بسیار مهم است که این مقادر تکنیکی را بدانیم تا بتوانیم کلید کمپکت متناسب با کاربرد خودمان را انتخاب کنیم.

جریان نامی قاب یا فریم: که بیشترین جریانی است که کلید کمپکت برای آن طراحی شده است و ابعاد فیزیکی دستگاه را تعیین میکند. جریان نامی فرم حد بالایی جریان قابل تنظیم را تعریف می کند.

جریان نامی: میزان جریانی است که بالاتر از آن حفاظت اضافه بار مدار را قطع میکند. جریان نامی برای یک کلید کمپکت به جای یک مقدار ثابت یه محدود قابل تنظیم میباشد. به نوعی میتوان گفت که جریان نامی فریم حد نهایی جریان نامی می باشد.

ولتاژ عایق سازی نامی: بیشترین ولتاژی است که کلید کمپکت میتواند مقاومت کند طبق امتحانات آزمایشگاهی.

ولتاژ کارنامی: مقدار ولتاژ پیوسته عملیاتی است که کلید کامپکت در آن طراحی شده است. این مقدار معمولاً نزدیک یا برابر با ولتاژ استاندار سیستم می باشد.

ظرفیت قطع اتصال کوتاه عملیاتی: بیشترین میزان اختلال جریانی است که کلید کامپکت بدون اینکه صدمه دائمی ببیند میتواند قطع کند. کلید کمپکت قابلیت استفاده دوباره دارد به شرطی که از این مقدار عبور نکند.

ظرفیت نهایی قطع اتصال کوتاه: بیشترین اختلال جریانی احتمالی است که کلید کامپکت می تواند دفع کند. اگر که اختلال جریان از این مقدار عبور کند کلید کامپکت قادر به قطع مدار نخواهد بود و به یک کلید قطع دیگر با ظرفیت قطع بالاتر نیاز خواهد بود. اگر یک اختلال جریانی بیش از ظرفیت عملیاتی و پایین تر از ظرفیت نهایی رخ دهد کلید کامپکت قادر به رفع خطا خواهد بود اما به احتمال بالا نیاز به جایگزینی کلید کامپکت جدید خواهد بود.

طول عمر مکانیکی: تعداد دفعاتی است که کلید کامپکت قادر به عملکرد دستی خواهد بود قبل از اینکه خطایی رخ دهد.

طول عمر الکتریکی: تعداد دفعاتی است که کلیدهای کامپکت به طور الکتریکی عمل میکند تا قبل از اینکه قادر به کارکرد درست نباشد، درک درست از این مقادیر ما را قادر به انتخاب درست کلید کمپکت مورد نیاز برای کارکرد خود خواهیم بود.

سایز بندی کلید های کامپکت

سایز بندی کلید های کامپکت همیشه بر اساس جریان عملیاتی مورد انتظار و همینطور خطا های جریانی پیش بینی شده تعیین می گردند.

مهمترین ویژگی ها برای در نظر گیری کلیدهای کامپکت 

    • ولتاژ نامی مورد استفاده باید مطابق با ولتاژ سیستم مورد استفاده باشد.
    • کلیدهای کامپکت بایستی که با میزان قطع مورد نظر تنظیم شود، محاسبه شده بر اساس جریانی دریافتی از طرف بار بایستی که تنظیم شود.
    • ظرفیت قطع کلید نیز بایستی بیش از مقدار خطای جریانی مورد نظر در سیستم باشد.

این سه شرط مهم ترین شروطی است که بایستی برای برای انتخاب متناسب یک کلید کامپکت برآورده شوند.

نحوه بهترین انتخاب کلید کامپکت

باید توجه داشت که برای بهترین و مناسب ترین انتخاب بایستی که با یک شخص حرفه ای مشورت کرده و مشاوره بگیریم که تا میزان دقیق تنظیمات قطع را متوجه شویم و مناسب ترین قطعات را برای کارکرد خودمان تهیه کنیم. پروسه انتخاب مناسب نبایستی که دست کم گرفته شود علی الخصوص در مورد کلید های کامپکت  و با توجه به مقادیر جریان بالایی که در این قطعات به کار میروند.

مهم ترین تست های کلیدهای کامپکت

تست کلیدهای کامپکت

مهم ترین تست هایی که بایستی برای کلید های کامپکت استفاده شوند ذکر می شوند.

  • مقاومت عایق کشی

این تست شامل قطع کلید کامپکت و تست کردن عایق کشی بین فاز ها بین تغذیه و بار می شود. اگر مقاومت عایق به کمتر از مقادیر پیشنهادی سازنده رسیده باشد کلید کامپکت قادر محافظت قابل اتکایی نخواهد بود. مقاومت عایق با توجه به مدل های مختلف کلید کامپکت تنوع دارد ولی برای یک دستگاه با شرایط مناسب در رنج مگاه اهم خواهد بود.

  • مقاومت هادی ها

این تست شامل تست کردن مقاومت اتصالات الکتریکی می شود. مانند تست عایق، مقادیر اندازه گیری شده بایستی که نزدیگ به مقادیر پیشنهادی سازنده باشد.تحت شرایط عادی ، مقاومت هادی بسیار پایین است چرا که کلید کامپکت باید اجازه عبور جریان را از طریق اتصالات با کمترین افت ولتاژ بدهد.

  • تست قطع

این تست شامل شبیه سازی جریان اضافی و اختلالات است، و مشاهده پاسخ دهی کلید کامپکت به این شرایط می شود. از آنجایی که این تست شامل جریان بالا می شود باعث تولید گرما می شود. پس بایستی که این تست آخر از همه انجام گیرد چرا که ممکن است داده های تست های عایق و هادی تحت تاثیر دما قرار گیرند.

معمولاً این تست شامل دو بخش می شود

حفاظت گرمایی با قرار دادن کلید در معرض یک جریان بزرگ مثلاً در حد 300% جریان نامی تست می شود. اگر کلید به درستی قطع نکند، حفاظت گرمایی به درستی عمل نمی کند.

حفاظت مغناطیسی با پالس های کوتاه با مقدار جریان بزرگ تست می شود که خطا را شبیه سازی می کند. پالس های کوتاه استفاده می شوند بخاطر این حقیقت که اخلال الکتریکی بسیار خطرناک است. اگرچه حفاظت مغناطیسی آنی است، پالس های کوتاه می تواند برای اهداق آزمایشی هم استفاده شوند.

مراحل نگهداری کلید کامپکت

نگهداری کلید های کامپکت

از آنجا که کلید کامپکت از بار های مهمی که از قضا جریان بالایی نیز میکشند حفاظت می کند بایستی که بصورت دوره ای نگهداری و تست شوند تا عملکرد قابل اعتماد تضمین شود.

معمولاً نگهداری کلید کامپکت شامل چند مرحله می شود

  • بازرسی بصری
  • روغن کاری
  • تمیز کردن
  • تست کردن ( همانطور که بالاتر توضیح داده شد)

بازرسی بصری: همانطور که از اسمش پیداست، بازرسی بصری شامل جستجور به دنبال نشانه های آسیب به کلید کامپکت بگردید.

برخی نشانه های مهم شامل

  • اتصالات تغییر فرم داده یا ترک هایی در جعبه بیرونی یا عایق ها که نشانه گرمای بالا می باشد.
  • سوختیگی در اتصالات و یا جعبه که نشانه جریفه های الکتریکی است.

روغن کاری: از آنجایی که این مرحله شامل بازکردن کلید می باشد باید تنها در مورد مدل هایی انجام شود که اجازه این کار را به ما می دهند. روغن کاری مناسب اجازه قطع اتصال دستی و تحرک قسمت های متحرک داخلی را آسان و نرم می کند. این در طول یک اختلال الکتریکی بسیار مهم است که در یک لحظه کوتاه عمل کند.

تمیز کاری: خاک و کثیفی قطعات کلید کامپکت را در گذر زمان به زوال می برند. اگر گرد و خاک روی یک ماده هادی بنشیند، ریسک ایجاد یک مسیر جریان به خاطر اتصال وجود دارد. معمولاً از جاروبرقی برای پاکسازی کلید کامپکت استفاده می شود.

نتیجه گیری

کلید کمپکت یک جزء حیاتی از قسمت حفاظت مدرای های الکتریکی آن هم با جریان های بالا هستند. یا جایی که تنظیمات قطع قابل تغییر مطلوب است به کار می روند. انتخاب مناسب کلید و نگهداری درست عناصر کلیدی در مسیر استفاده قابل اعتماد از کلید در بلند مدت است.

نمایش بیشتر

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید