دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تامین کننده و فروش انواع کنتاکتور خازنی (contactor capacitor)

فروش ویژه کنتاکتور های خازنی ، در ظرفیت های 5 تا 60 کیلووات ، به منظوردریافت مشاوره و قیمت کنتاکتور خازنی با ما تماس بگیرید.

فروش کنتاکتور خازنی اشنایدر ، زیمنس ، هیوندای ، tc ، ls ، pkc

کنتاکتور خازنی:

کنتاکتورها یکی از مدارات اصلی برای استفاده در قطع و وصل کردن جریان­ها به صورت متناوب هستند و به صورت کلی در مدارات AC و DC برای کنترل جریان ­های بسیار بزرگ(مانند موتورها، تجهیزات کارخانه­ ای، ماشین ­­آلات و باقی بارهای الکتریکی) استفاده می­ شوند. کنتاکتورها در انواع مختلفی وجود دارند که بسته به نوع مدار و بار نوع آن تعیین می­گردد. در این مقاله به بررسی کنتاکتور خازنی پرداخته خواهد شد.

کنتاکتور خازنی کنتاکتوری است که برای راه اندازی خازن های قدرت که برای اصلاح ضریب توان استفاده می­ شود مورد استفاده قرار می ­گیرید، هنگامی که این خازن­ ها انرژی می­ گیرند، جریان بیش از حد دامنه و فرکانس بالا (در حدود 3 تا 15 کیلو هرتز) در یک دوره زمانی کوتاه (1 تا 2 میلی ثانیه) رخ می­دهد. دامنه پیک این جریان که به جریان برخورد معروف است به فاکتورهای زیر وابسته است:

  • شبکه­ های القایی
  • توان ترانسفورمر و ولتاژ اتصال کوتاه
  • نوع سیستم برای تصحیح توان (که می­تواند یکی از دو نوع ثابت و یا اتوماتیک باشد)

تجهیزات سوئیچینگ در توان­ های AC ولتاژ پایین می ­توانند از راه دور کنترل شوند و به این ترتیب احتمال صدمه دیدن شخص را کاهش می ­دهد. در این تجهیزات اصولا از خازن برای تصحیح توان راکتیو استفاده می ­شود.

تحلیل پدیده:

زمانی که یک بانک خازنی به حالت روشن سوئیچ می­کند، خازن­­ها دشارژ می­شوند و در یک دوره زمانی کوتاه و سریع از نظر سیستم به صورت اتصال کوتاه دیده می­شوند. جریان برخورد حاصل از این اتصال کوتاه است و اصولا تنها چند میلی ثانیه در مدار جریان دارد که مقدار آن ممکن است به 100 و یا 180 برابر نرخ جریان عادی برسد و این یکی از دلایل کوتاه شدن عمر مدارات خازنی است برای کم کردن تلفات حاصل از این پدیده  از کنتاکتور خازنی در این مدارات بهره برده می­شود.

کنتاکتورهای استفاده شده برای سوئیچ بانک خازنی بایستی قادر به حمل و عبور هارمونیک ­های جریان حاصل از دشارژ در لحظات اولیه تغییر حالت بانک خازنی باشند. بنابراین کنتاکتورهای مورد استفاده برای بانک­­های خازنی بایستی قادر به عبور پیک جریان باشند.

ساختار کنتاکتور خازنی:

کنتاکتور خازنی معمولا مطابق شکل زیر در نظر گرفته می­ شود، مدار الکتریکی اصلی کنتاکتور سوئیچ خازنی در قسمت مشخص شده K نمایش داده شده است. در این ساختار کنتاکت کمکی VK به صورت موازی به کنتاکت اصلی HK که متعلق به کنتاکتور استاندارد است متصل شده است. اتصال کنتاکت ­های کمکی VK به کنتاکت­ های اصلی HK از طریق سیم ­های مقاومتی( با مقاومتی بیشتر از سیم های مسی که به مقاومت های دمپینگنیز معروف هستند ) با مقاومت RV اجرا شده است. ترمینال­ های ورودی 1،3،5 و ترمینال­ های خروجی 2،4،6 برای اتصال کنتاکتور اصلی به کنتاکتور استاندارد و همچنین سیم ­های مقاومتی استفاده شده اند.

معمولا سیم ­های مقاومتی در ساختار کنتاکتور سوئیچ خازنی به صورت آزادانه در حلقه بسته با طولی معین (بسته به مقدار مقاومت مورد نیاز مدار) اجرا می­شوند و در نهایت به ترمینال ­های مخصوص ورودی و خروجی متصل می­ شوند.

عملکرد کنتاکتور سوئیچ خازنی:

زمانی که خازن بار به حالت روشن تغییر حالت می ­دهد، ابتدا از طریق سوئیچ کمکی کنتاکتور کمکی VK متصل می­ شود و جریان بر خورد حاصل از دشارژ اولیه خازن ها از طریق سیم­ های مقاومتی عبور داده می­ شود.  پس از آن با گذشت مدت زمانی کوتاه کنتاکتور اصلی HK متصل می­ شود.

تصحیح ضریب توان:

اصولا در تمامی مدارات الکتریکی تجهیزات القایی (ترانسفورمر، موتور و … ) موجود اند، توان راکتیو تولید شده توسط خازن ­ها مقدار توان راکتیو تحویلی به مشتری را کاهش می­ دهد و فاکتورهای توان را تصحیح می ­کند:

                                       ɸ’: زاویه فاز بعد از تصحیح ضریب توان          ɸ: زاویه فاز قبل از تصحیح ضریب توان

                                                                          ɸ’<ɸ   =====>  cosɸ’< cosɸ

همانطور که در نمودار مشاهده می ­کنید وجود خازن موجب کاهش زاویه فاز و متعاقب آن کاهش cosɸ و به همین ترتیب کاهش توان راکتیو خواهد شد.