دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

مزایای کنترل موتور با اینورتر

پینیون > قطعات صنعتی > الکترونیک > اینورتر > مزایای کنترل موتور با اینورتر
مزایای کنترل موتور با اینورتر

مزایای کنترل موتور با اینورتر

اینورتر یکی از پرکاربردترین تجهیزات برقی است که از آن برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب استفاده میشود. اما جالب است بدانید که این مورد، تنها مزیت کاربرد این وسیله در تجهیزات برقی و مکانیکی نیست. این وسیله را میتوان تقریبا یک جزء جدایی ناپذیر در تجهیزاتی دانست که از موتور استفاده میکنند. اما آیا از مزایای کنترل موتور با اینورتر مطلع هستید؟ آیا میدانید چه عواملی منجر به پر رنگتر شدن نقش این تجهیز در کنترل موتور شده است؟

در صورت نیاز به مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چرا برای کنترل موتور باید از اینورتر استفاده کرد؟

برای راه اندازی موتور، روشهای مختلفی وجود دارد. در ساده ترین حالت ممکن، میتوان موتور را مستقیم به برق شهر وصل کرد. در این شرایط جریان اولیه ای که وارد موتور میشود، 7 الی 8 برابر جریان نامی است. طبیعتا این جریان اضافه، در همان لحظات اول به سایر تجهیزات موجود در موتور، از جمله سیم پیچ ها آسیب جدی وارد میکند. به همین دلیل بهتر است که برای راه اندازی و کنترل موتور، از مبدل سوئیچینگ اینورتر استفاده شود.

مزایای کنترل موتور با اینورتر

کاهش مصرف انرژی

یکی دیگر از مهمترین مواردی که در خصوص مزایای کنترل موتور با اینورتر میتوان به آن اشاره کرد، کاهش چشمگیر مصرف انرژی است. زمانی که از اینورتر برای کنترل موتور استفاده میشود، توان مصرفی با توان 3، کاهش چشمگیری پیدا میکند. یعنی زمانی که تجهیز با سرعت کمتری کار میکند، نیازی به مصرف انرژی در حد توان نامی نیست. چرا که توان به نسبت سرعت به توان 3، کاهش می یابد.

چرخش معکوس موتور

گاهی اوقات برای کنترل موتور نیاز به تغییر جهت چرخش موتور است. برای تغییر جهت میتوان از اینورتر به جای سخت افزارهای اضافی با هزینه کمتر و سادگی بیشتر استفاده کرد.

کنترل سرعت موتور

همانطور که گفته شد، اینورتر یک مبدل سوئیچینگ در نظر گرفته شده و در نتیجه تغییر فرکانس یکی از وظایف اصلی این وسیله است. درنتیجه تغییر سرعت موتور با تغییر فرکانس، یکی از دیگر از مزایای کنترل موتور با اینورتر است.

ترمز ژنراتوری

به طور کلی برای کاهش سیستم های موتوری، دو روش وجود دارد. استفاده از موتور مکانیکی و یا ترمز ژنراتوری. ترمز مکانیکی نسل قدیمی ترمز است که در آن با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی گرمایی، از سرعت وسیله کم میشد. در این روش انرژی مکانیکی هدر رفته و این مسئله به معنای ائتلاف انرژی است. اما در ترمزهای ژنراتوری، انرژی مکانیکی اضافه به سیستم برق رسانی انتقال داده میشود. در نتیجه انرژی هدر نرفته و مجددا مورد استفاده قرار میگیرد.

کاهش نوسانات ولتاژ

در شرایطی که از اینورتر برای کنترل موتور استفاده نشود، جریان ورودی به موتور چندین برابر بیشتر از جریان نامی است. در نتیجه سهم زیادی از جریان شبکه، به راه اندازی موتور اختصاص یافته و جریان سایر تجیهزان درون شبکه کاهش پیدا میکند. این مسئله باعث تغییر ولتاژ سایر وسایل و در نهایت آسیب دیدن آنها میشود.

کنترل شتاب موتور

همانطور که قسمتهای قبل گفته شد، زمانی که موتور به صورت مستقیم به برق شهر متصل میشود؛ انرژی ناگهانی زیادی به آن اعمال میشود. همین مسئله باعث شتاب گیری سریع موتور میشود. در حالی که یکی از مزایای کنترل موتور با اینورتر، کنترل شتاب از 0 تا 100 است. 

افزایش عمر موتور

با توجه به اینکه اینورتر از وارد شدن شوک ناگهانی و توان زیاد به موتور جلوگیری میکند، احتمال آسیب دیدن کلیه تجهیزات موتور، کاهش می یابد.

نتیجه گیری

در این مطلب به تعدادی از مزایای کنترل موتور با اینورتر اشاره کردیم. در راه اندازی مستقیم موتور بدون استفاده از اینورتر، توان مصرفی اولیه بسیار زیاد بوده و احتمال آسیب دیدن موتور افزایش می یابد. با استفاده از اینورتر نه تنها میتوان جریان راه اندازی و توان اولیه را کم کرد؛ بلکه میتوان موتور را در هنگام فعالیت خیلی موثرتر کنترل کرد.

یک دیدگاه بگذارید

فروش اینورتر

انکودر

سنسور

کنترل رطوبت و دما

محصولات برق