دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

کوپلینگ های صلب و انعطاف پذیر

پینیون > قطعات صنعتی > مکانیک > کوپلینگ های صلب و انعطاف پذیر

 کوپلینگ های صلب و انعطاف پذیر

کوپلینگ‌های صلب یکی از انواع کوپلینگ هاست، این قطعات اجزایی از ماشین هستند که حرکت و توان را از انتهای یک محور دریافت و به محور دیگر منتقل می‌کنند، در کوپلینگ‌ها قطع ارتباط بین محور محرک و متحرک وجود ندارد.

در یک دسته بندی کلی کوپلینگ‌ها به دو نوع صلب و انعطاف پذیر تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح مختصری در مورد کوپلینگ‌های صلب پرداخته می شود.

rigid-coupling

کوپلینگ صلب

کوپلینگ‌ های صلب به دو دسته پوسته ای و فلنجی تقسیم می‌شوند، کوپلینگ‌های صلب جهت اتصال دو محور کاملا هم راستا، در تجهیزاتی که در آن‌ها هم محوری دقیق دو محور، ضروری و قابل دسترس است، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که هر گونه عدم تقارن محوری در این نوع کوپلینگ‌ها خرابی‌های سریع را در اثر تنش های بالا به دنبال دارد.

کوپلینگ‌های پوسته ای

در این نوع کوپلینگ ها ، دو نصفه پوسته با فشار پیچها روی محور بسته شده و گشتاور چرخشی بوسیله اصطکاک به محور منتقل می‌گردد. هردو محور با خار انطباقی به پوسته متصل می‌شوند، مونتاژ این کوپلینگ ها آسان است ولی فقط امکان انتقال قدرت بین دو محور هم قطر را میسر می‌سازد. این نوع کوپلینگ انتقال گشتاورهای کم را امکان پذیر می‌نماید.

shell coupling

کوپلینگ فلنچی

سطح بیرونی بوش لغزشی مخروطی بوده و لذا در اثر محکم کردن پیچ ها اتصال فشاری و اصطکاک کافی بین فلنچ و بوش برقرار می‌گردد. دو محور در این اتصال بایستی کاملاً همراستا باشند، مونتاژ و دمونتاژ این نوع کوپلینگ به آسانی انجام می‌شود.

flange-couplings

 

 کوپلینگ انعطاف پذیر

کوپلینگ‌های انعطاف پذیر در انواع و اقسام مختلف در دسترس هستند که هر یک برای شرایط کار خاصی مناسب می‌باشند. این نوع کوپلینگ‌ها می‌توانند عدم تقارن محوری شعاعی و زاویه ای را بین محور محرک و متحرک تحمل کنند.

کوپلینگ های انعطاف پذیر چهار وظیفه اصلی بر عهده دارند :

  • انتقال گشتاور و سرعت از محرک به متحرک
  • خنثی و مستهلک کردن ارتعاشات
  • جبران نامیزانیها
  • تاثیر بر فرکانس طبیعی سیستم

مقادیر ناهمراستایی مجاز کوپلینگها را باید از کاتالوگهای مرجع بدست آورد ولی به طور کلی ناهمراستایی محوری مجاز در کوپلینگهای کوچک به 0.005 اینچ و در کوپلینگهای بزرگ به 0.03 اینچ محدود می‌باشد. حداکثر نامیزانی زاویه ای مجاز هم معمولاً در حدود °3± در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به طیف وسیعی از انواع کوپلینگ‌های انعطاف پذیر ، وجود یک دسته بندی جامع که بتواند تمام انواع را در برگیرد در دسترس نیست. لذا از دسته بندی انواع کوپلینگهای انعطاف پذیر صرف نظر می‌شود.

Flexible-coupling

یک دیدگاه بگذارید