دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

مزایا و معایب تابلو برق صنعتی

اطلاع از مزایا و معایب تابلو برق صنعتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عبارت بهتر این موضوع در کنار شناخت انواع تابلوهای برق صنعتی اطلاعات لازمی هستند که باید برای سفارش یا خرید تابلوهای برق در اختیار داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از پینیون می‌خواهیم شما را با مزایای تابلو برق و معایب آن آشنا کنیم.

بررسی انواع مزایا و معایب تابلوهای صنعتی

مزایای تابلو برق صنعتی

در ابتدا به بررسی مزایای تابلو برق می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که اهمیت این ابزارها در دنیای صنعت چیست؟ همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا باید در صنایع گوناگون از انواع تابلوهای برق صنعتی استفاده کرد؟

مزایای تابلو برق صنعتی

1-توزیع برق مناسب در میان مصرف کننده ها

به طور معمول در مجموعه‌های صنعتی، تعداد زیادی مصرف کننده وجود دارد که باید از یک منبع تغذیه انرژی الکتریکی موردنیاز خود را تامین کنند. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین مزایای تابلو برق این است که می‌تواند بسته به نیاز هر مصرف کننده، ولتاژ و جریان موردنیاز را برای آن تامین کند. این توزیع جریان و ولتاژ در تابلو برق بر اساس استانداردهای نامی هر مصرف کننده تعیین خواهد شد. برای انجام این وظیفه، در میان اجزای تابلو برق صنعتی از یک قطعه به نام شینه استفاده می‌شود که می‌تواند بار را به طور مناسبی توزیع نماید.

2-حفظ ایمنی ابزارها و تجهیزات

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین مزایا تابلو برق صنعتی این است که ایمنی ابزارها و تجهیزات را تامین کرده و از آن‌ها در برابر اتصالات کوتاه، کم و زیاد شدن ولتاژ، بار اضافه یا آسیب‌های حاصل از نشتی جریان برق محافظت خواهد کرد. این موضوع به دلیل وجود کلیدهای قطع کننده در اجزای تابلو برق صنعتی است که می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکلی، به راحتی مدار را قطع کرده و مانع از آسیب دیدن تجیهزات شوند.

3-حفظ ایمنی کاربران و اپراتورها

مهم‌ترین نقش تابلو برق در صنعت الکترونیک، حفاظت است که برای انجام این وظیفه، از کلیدهای محافظ و فیوزها در آن استفاده شده است.

حفظ ایمنی کاربران و اپراتورها از طریق کلیدهای محافظ از مزایای  تابلو برق صنعتی

این کلیدها در زمان زیاد شدن جریان، ولتاژ یا بار در مدار و عبور از حد مجاز، وارد عمل شده و مدار را قطع می‌کنند. به این ترتیب از انتقال جریان برق به اپراتور جلوگیری شده و ایمنی اشخاص حفظ می‌شود. برای اینکه بتوانید در این زمینه از مزایای تابلو برق بهره مند شوید، لازم است که استانداردهای تابلو برق صنعتی را در زمان ساخت این وسایل به طور کامل موردتوجه قرار دهید.

4-بهینه سازی مصرف تجهیزات

یکی از روش‌های کاهش مصرف برق و کنترل میزان مصرف توسط هریک از مصرف کننده‌ها، این است که از انواع تابلوهای برق صنعتی استفاده کنید. زیرا این وسایل از انواع پی ال سی برای کنترل هوشمند قسمت‌های مختلف مدار استفاده می‌کنند و در عین حال متناسب با نیاز، توزیع انرژی الکتریکی را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای تابلو برق صنعتی است.

5-تسریع فرایند عیب یابی، از دیگر مزایای تابلو برق صنعتی

عیب یابی مدار از طریق تابلو برق صنعتی از مزایای تابلو برق صنعتی

یکی دیگر از مزایای تابلو برق صنعتی این است که فرایند عیب یابی سیستم را تا حد زیادی سرعت می‌بخشد. زیرا همه قطعات در آن با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و بررسی هر قسمت به صورت جداگانه بسیار راحت است. از سوی دیگر با توجه به نقشه سیم کشی تابلو برق و قطع یا وصل بودن هر کلید، می‌توان متوجه شد که مشکل به وجود آمده مربوط به کدام قسمت مدار است و برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

دیگر مزایای تابلو برق صنعتی

  • جلوگیری از ایجاد نشتی جریان
  • اصلاح ضریب توان
  • امکان کنترل دستی یا اتوماتیک

معایب تابلو برق صنعتی

در کنار همه مزایای تابلو برق برای استفاده در محیط صنعتی، استفاده از این وسایل معایبی هم دارد. شما باید معایب تابلو برق صنعتی را بشناسید تا بتوانید در زمان استفاده از این دستگاه‌ها، اقدامات لازم برای حفاظت از تجهیزات و جلوگیری از بروز مشکل را انجام دهید.

معایب تابلو برق صنعتی

1-گرم شدن کابل ها و اتصالات

یکی از معایب اصلی تابلو برق صنعتی این است که کابل‌ها و اتصالات به دلیل نزدیکی به یکدیگر، گرم می‌شوند و حرارت زیادی در آن تولید خواهد شد. این موضوع می‌تواند هم به اتصالاتی مانند شینه‌ها و ترمینال‌های تابلو آسیب بزند و هم ورودی و خروجی تجهیزات را به خطر بیندازد. از سوی دیگر عدم تشخیص به موقع حرارت ایجادشده، باعث ایجاد خطر برق گرفتگی می‌شود. به همین دلیل در ساخت تابلو برق‌های استاندارد از وسیله ای به نام thermal imager استفاده می‌شود که می‌تواند این گرمای اضافه را به موقع تشخیص داده و برای کاهش آن اقدام کند.

2-شل شدن اتصالات

یکی دیگر از معایب تابلو برق صنعتی این است که کیفیت عملکرد آن تا حد زیادی به کیفیت ساخت تابلو برق بستگی دارد. در صورتی که استانداردهای لازم در زمان ساخت رعایت نشوند، کابل‌های اتصال دو شینه یا اتصالات مربوط به کابلشوها ممکن است شل شوند. این موضوع باعث ایجاد اختلال در عملکرد تابلوهای برق صنعتی و در نتیجه به خطر افتادن ایمنی تجهیزات و کارکنان خواهد شد.

3-احتمال قرار گرفتن دو سیم بر روی هم

احتمال ایجاد اتصالی در اثر زیاد بودن خروجی ها در تابلو برق صنعتی

در صورتی که تعداد خروجی‌های تابلو برق از میزان مجاز بیشتر باشد، مشکلاتی برای این تابلوها ایجاد می‌شود. برای مثال چندین کابل بر روی هم قرار می‌گیرند و سطح تماس آنها کم می‌شود؛ در نتیجه دمای تابلو برق افزایش پیدا کرده و احتمال ایجاد اتصالی یا وارد شدن آسیب به تجهیزات هم بالا می‌رود.

4-تاثیر پذیری از اشتباهات رایج در سیم کشی ساختمان

یکی دیگر از معایب تابلو برق صنعتی این است که نحوه سیم کشی ساختمان بر روی آن تاثیر زیادی دارد. بنابراین قبل از نصب، حتما باید از استاندارد بودن سیم کشی و عدم وجود مشکل در آنها مطمئن شوید، در غیر این صورت هزینه‌های زیادی به شما تحمیل خواهد شد. عدم سیم کشی درست باعث می‌شود که جریان زیادی به مدارشکن‌ها برسد و آنها نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند که این موضوع خطر آتش سوزی را افزایش خواهد داد.

5-آسیب پذیر شدن در اثر استفاده مداوم

بالا رفتن احتمال آسیب پذیری در اثر استفاده زیاد از تابلو برق صنعتی

یکی از معایب تابلو برق صنعتی این است که هرچه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، زودتر فرسوده می‌شود. این فرسودگی می‌تواند قابلیت اطمینان تابلو را کاهش داده و در زمان کار، سلامت تجیهزات و کارکنان را به خطر بیندازد. به همین دلیل لازم است که پس از گذشت چند سال از خرید تابلو برق، فرایند نوسازی آن را انجام دهید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

دیگر معایب تابلو برق صنعتی

  • دارای وزن زیاد و جابجایی سخت در برخی از نمونه‌ها
  • دارای هزینه‌های نصب و تعمیر زیاد
  • نداشتن عملکرد صحیح در برخی از شرایط خاص محیطی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تابلو برق صنعتی پرداختیم. بر اساس موارد گفته شده، در صورتی که استانداردهای تابلو برق در زمان ساخت به خوبی رعایت شوند، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. علاوه بر این، نوسازی تابلو برق در بازه‌های زمانی مشخص می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. به همین دلیل ما در گروه پینیون خدمات ساخت تابلوهای برق صنعتی را با بیشترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم. برای ثبت سفارش تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • آیا تابلو برق میتواند در برابر عوامل مکانیکی از تجهیزات محافظت کند؟

برخی از عوامل آسیب زا مانند خرابی گیربکس موتور، مکانیکی هستند و بار زیادی را به آن تحمیل می‌کنند. در این موارد هرچند استفاده از فیوزها و کلیدهای حفاظتی در تابلو برق صنعتی می‌تواند کمک کننده باشد؛ اما توصیه می‌شود که از تجهیزات حفاظتی دیگر مانند انواع اینورتر صنعتی هم برای جلوگیری از بروز مشکل استفاده کنید.

  • چگونه میتوان وجود مشکل در تابلو برق صنعتی را تشخیص داد؟

به طور معمول نشانه‌های ظاهری برای تشخیص ایرادهای موجود در تابلو برق صنعتی وجود دارند که عبارتند از:

  • ذوب شدن کابل‌های داخلی
  • شنیده شدن صدایی مانند سرخ شدن از داخل تابلو
  • داغ شدن و افزایش حرارت کلیدها
  • به مشام رسیدن بوی دود و سوختگی از تابلو
  • ریست نشدن کلیدها
  • اختلال در عملکرد کلیدهای مینیاتوری

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید