دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

7 دلیل سر و صدای بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟

بلبرینگ‌ها از مهم‌ترین قطعات در دستگاه‌های صنعتی هستند که سلامت و حفظ بازدهی آن را تضمین می‌کنند. بلبرینگ های صنعتی معمولا فشار و بار زیادی را تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل پس از گذشت مدتی دچار مشکل شده و شروع به تولید سر و صدا می‌کنند. اما دلیل به وجود آمدن این صداها در بلبرینگ چیست؟ چرا بیرینگ‌ها پس از مدتی صدا تولید می‌کنند و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله از پینیون می‌خواهیم به بررسی دلایل ایجاد سر و صدا در انواع بلبرینگ و رولبرینگ بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

7 دلیل سر و صدای بلبرینگ و رولبرینگ

1) به موقع انجام نشدن روغن کاری و گریس کاری

استفاده از روانکارهای صنعتی در بیرینگ‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند به راحتی حرکت کرده و اصطکاک کمی داشته باشند. کم بودن مقدار گریس در قسمت داخلی بلبرینگ و رولبرینگ باعث می‌شود که مقدار سایش بخش‌های مختلف بر روی هم افزایش پیدا کند. همین موضوع به مرور زمان باعث ایجاد صدا در حین حرکت بیرینگ خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره سطح روغن را چک کرده و دفت کنید که تا نصف پایین‌ترین ساچمه باشد.

2) قرار گرفتن در محیط های آلوده

برای دستگاه‌هایی که در محیط‌های آلوده کار می‌کنند، احتمال ایجاد سر و صدا در بلبرینگ بیشتر است. زیرا در این محیط‌ها معمولا گرد و غبار به داخل بلبرینگ نفوذ کرده و باعث بالا رفتن مقدار سایش و در نتیجه ایجاد صدا می‌شود. برای مثال دستگاه‌های سنگ خرد کن بیشتر در معرض این آسیب هستند؛ زیرا سنگ‌ریزه‌ها ممکن است وارد آن شده و باعث ایجاد سر و صدا در بلبرینگ شوند. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، باید دستگاه را به طور مرتب تمیز کرده و گرد و غبار و سنگریزه‌ها را از روی آن پاک نمایید.

وارد شدن نیرو و فشار بیش از حد به بیرینگ ها

3) وارد شدن نیرو و فشار بیش از حد به بیرینگ ها

انواع بلبرینگ و رولبرینگ برای تحمل بارهای مختلفی در هر دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به افزایش بازدهی آن کمک کنند. اما در مواردی ممکن است باری که به قطعه وارد می‌شود، بیشتر از مقدار تحمل آن باشد. این موضوع می‌تواند باعث تغییر شکل یا دفرمه شدن بیرینگ شده و در نتیجه در حین کار، صدا تولید کند. بنابراین قبل از خرید این محصولات باید حتما بارهای وارد شده بر بلبرینگ را بشناسید و حتما پارامترهای ایجاد فشار در سیستم را در نظر داشته باشید.

4) عدم تناسب میان قطر کنس و شفت

یکی دیگر از دلایل ایجاد سر و صدا در بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها، وجود فاصله در میان کنس داخلی بلبرینگ و شفت است. به عبارت بهتر در زمان بستن این دو قطعه بر روی هم باید دقت کنیم که به طور کامل بر روی هم مچ شده باشند و هیچ فاصله‌ای میان آن‌ها نباشد. به این ترتیب لقی داخلی قطعه بر روی حالت عادی تنظیم شده و صدایی در حین حرکت ایجاد نمی‌شود. برای حل این مشکل باید از بیرینگ‌هایی استفاده کرد که لقی بیشتری دارند. حتی توصیه شده که از شفت زنگ‌زده هم برای انطباق بیشتر با کنس داخلی استفاده کرده و آن را سنگ بزنید.

قرارگیری دستگاه در معرض مواد خورنده و اسیدی

5) قرارگیری دستگاه در معرض مواد خورنده و اسیدی

اگر بلبرینگ یا رولبرینگ بر روی دستگاهی نصب شود که با مواد خورنده و اسیدی کار می‌کند، پس از مدتی صدایی از آن به گوش خواهد رسید. ایجاد صدا در بیرینگ به دلیل نفوذ این مواد خورنده به بخش‌های داخلی است. برای برطرف شدن این مشکل توصیه می‌شود که یک کاسه نمد را در قسمت پشتی بیرینگ قرار داده و سیستم را به خوبی آب بندی کنید. به این ترتیب صدای خروجی از بلبرینگ و رولبرینگ به حداقل خواهد رسید. به علاوه در برخی موارد می‌توانید با سوهان کشیدن، قسمت‌هایی را که دچار خوردگی شده‌اند از بین ببرید.

6) تغییر شکل یا یکنواخت نبودن سطح بیرینگ

اگر متوجه وجود صدا در بلبرینگ و بیرینگ شدید، باید قسمت‌های داخلی آن را چک کرده و مطمئن شوید که قطر داخلی به اندازه کافی زیاد است و خارج از مرکز نیست. به علاوه باید یکنواخت بودن تکیه‌گاه و دفرمه نشدن بلبرینگ را هم مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که بیرینگ تابدار شده یا تغییر شکل پیدا کرده باشد، نیاز به تعویض یا ماشین‌کاری دوباره خواهد داشت.

7) راه اندازی سریع دستگاه

در مواردی ممکن است که شما پس از روشن کردن دستگاه، بلافاصله سرعت آن را بالا ببرید. در این صورت یک سری لکه‌های مسطح بر روی ساچمه‌های داخلی بلبرینگ یا رولبرینگ ایجاد می‌شود که باعث سر خوردن قطعه در دستگاه خواهند شد. برای جلوگیری از ایجاد صدای بیرینگ در این مورد، نیاز است که به صورت مرتب قطعات را بررسی کرده و اگر لکه‌ای بر روی آن‌ها وجود دارد، آن را تعویض کنید.

در صورت شنیده شدن صدا از بلبرینگ باید چه کار کرد؟

در صورت شنیده شدن صدا از بلبرینگ باید چه کار کرد؟

در صورت شنیده شدن صدا از بلبرینگ یا رولبرینگ، باید ابتدا بلبرینگ را به طور کامل تمیز کنید. سپس مقدار روغن یا گریس موجود در قطعه را کنترل نمایید. در صورت کم بودن روغن، مقداری به آن اضافه کرده و دوباره صدا را گوش دهید. اگر صدا کاهش پیدا کرد، به این معنا است که مشکل جدی در قطعه وجود ندارد. اما در برخی از موارد، مشکل به همین سادگی برطرف نمی‌شود و ایجاد صدا در بلبرینگ به معنای خراب شدن آن است. در نتیجه تنها راه برطرف کردن مشکل، تعویض قطعه است. مهم‌ترین اقداماتی که باید برای جلوگیری از به وجود آمدن سر و صدا در بلبرینگ انجام دهید، از قرار زیر هستند:

  • روغن کاری دستگاه
  • بررسی سلامت بلبرینگ و رولبرینگ
  • استفاده از ابزار مناسب برای اتصالات بیرینگ
  • استفاده از کاسه نمد برای جلوگیری از نفوذ مواد خورنده
  • اطمینان از آب بندی و مهر و موم برای جلوگیری از نفوذ آلودگی

سخن پایانی

ایجاد سر و صدا در بلبرینگ و رولبرینگ در حین حرکت، معمولا یک نشانه جدی از آسیب دیدن قطعه است. به همین دلیل باید بلافاصله برای بررسی علت آن اقدام کرده و آن را برطرف کنید. در این مقاله برخی از رایج‌ترین دلایل ایجاد صدا در بیرینگ را مورد بررسی قرار دادیم و راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن مشکل ارائه کردیم. همچنین می‌توانید برای اطلاع از دلایل خرابی بلبرینگ، مقاله ما را در این مورد بخوانید تا بتوانید مدت بیشتری از این قطعه استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا باید قبل از روغن کاری، قطعه را تمیز کنیم؟

انجام ندادن این کار باعث می‌شود که ذرات آلودگی همچنان در جداره داخلی بیرینگ باقی مانده و در حین حرکت، باعث ایجاد سایش شوند.

علت ایجاد سر و صدا در بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که رانندگان معمولا با آن مواجه می‌شوند؛ ایجاد صدا در بلبرینگ چرخ خودرو است. این مشکل ممکن است به دلیل نصب نامناسب قطعه، رانندگی در جاده‌های بسیار ناهموار و یا آب‌های عمیق اتفاق بیفتد. اگر بلبرینگ را به تازگی نصب کرده‌اید و در هیچ جای غیرمتعارفی رانندگی نکرده‌اید، احتمالا نصب غلط باعث ایجاد صدا بوده است.

یک بیرینگ با صدای کم، چه ویژگی هایی دارد؟

معمولا اصلی‌ترین دلایل ایجاد صدا در بلبرینگ و رولبرینگ، وجود سطوح خشن و ناهموار در مسیر قطعات متحرک است. یک بیرینگ باکیفیت و کم‌صدا، باید نمای بسیار خوب و صیقلی داشته و هیچ دفرمگی یا ناهمواری در سطح آن مشاهده نشود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید