دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

اشتباهات رایج در انتخاب و خرید اینورتر

اینورتر یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر در اتوماسیون صنایع کوچک و بزرگ به حساب می‌آید. امروزه در صنایع مختلف از این دستگاه به منظور کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود. از آنجایی که این قطعه از نظر قیمت، برند تولیدکننده و انواع آن در بازار متفاوت است، خرید مناسب و انتخاب صحیح اینورتر برای مصرف‌کننده را سخت‌تر کرده است. عدم انتخاب صحیح این درایوها موجب می‌شود تا خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید با اشتباهات رایج هنگام انتخاب اینورتر بیشتر آشنا شوید که در این مقاله از پینیون به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

1) عدم توجه به شرایط محل نصب و سازگاری آن با ویژگی های اینورتر

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در میزان کارایی و افزایش طول عمر اینورتر که معمولا به آن کم‌ترین توجه می‌شود، در نظر گرفتن شرایط محیطی و تهویه هوا است. خرید و انتخاب یک اینورتر با درجه IP پایین و قرار گرفتن آن در محیط مرطوب می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. از طرفی قرار دادن اینورتر در محیطی گرم‌تر از دمای مطلوب و نداشتن تهویه محیطی مناسب نیز می‌تواند مشکلات و آسیب‌هایی را به قطعه وارد نماید.

این مشکلات موجب کاهش عمر مفید و کارایی و عملکرد آن می‌شوند. به همین دلیل باید قبل از خرید این درایوها، کلاس حفاظتی و دمای کاری آن‌ها را بررسی کرده و به این ترتیب بهترین گزینه را انتخاب کنید. به علاوه باید دقت کنید که اگر اینورتر فن داخلی ندارد یا اینکه این فن نمی‌تواند به خوبی از پس خنک کردن دستگاه بربیاید، حتما از یک تهویه خارجی مناسب برای دور کردن حرارت و ذرات گرد و غبار از این درایو استفاده کنید. مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان نصب اینورتر به آن دقت کنید؛ عبارت‌اند از:

  • نصب اینورتر در محیطی به دور از آلودگی، ذرات گردوغبار، مواد شیمایی و هوای مرطوب
  • نصب عمودی
  • ایجاد فاصله 5 سانتی‌متری از طرفین و 10 سانتی‌متر از بالا و پایین به‌منظور چرخش هوا
  • پرهیز از نصب دستگاه در برابر تابش نور مستقیم خورشید
  • قرار دادن فن دستگاه در جای مناسب با هدف عبور راحت جریان هوا
  • نصب در محل ثابت و بدون لرزش
  • پرهیز از نصب در محیط‌های مرطوب به دلیل جلوگیری از ایجاد جرقه روی برد

برای اینکه بتوانید بهترین محیط را برای نصب اینورتر انتخاب کرده و این مراحل را به درستی پشت سر بگذارید، پیشنهاد می‎دهیم که مقاله نحوه نصب اینورتر را مطالعه کنید.

عدم توجه به توان موتور در زمان خرید اینورتر

2) عدم توجه به توان موتور در زمان خرید اینورتر

یکی از مواردی که در هنگام انتخاب و خرید اینورتر ممکن است به اشتباه به شما پیشنهاد داده شود، انتخاب درایو با توان یک یا دو درجه بالاتر از قدرت موتور است. خرید درایو با توان بالاتر، بدون بررسی‌های فنی و اطلاعات کافی ممکن است موجب بروز حوادث و خسارات جبران‌ناپذیری در موتور دستگاه شود. زیرا در برخی موارد برای کنترل بهتر حرارت توسط درایو ممکن است که نیاز به انتخاب محصولی با توانی بالاتر از موتور داشته باشید. اما حتما باید دقت کنید که این میزان اختلاف به درستی انتخاب شود تا نه به موتور و نه به درایو آسیبی نرسد.

به علاوه باید در زمان نصب، پلاک موتور و سطح حفاظتی آن را در تنظیمات اینورتر تعریف کرده و توان خروجی را متناسب با این موضوع تعیین کنید. در غیر این صورت ممکن است که جریان بیش از اندازه‌ای از الکتروموتور کشیده شود که به آن آسیب جدی وارد خواهد کرد. از سوی دیگر اختلاف غیرمنطقی توان موتور با درایو، باعث ایجاد اضافه بار بر روی اینورتر می‌شود که یکی از دلایل اصلی در از کار افتادن این محصولات و سوختن آن‌ها است.

3) دقت نکردن به ویژگی های موتور

یکی دیگر از اشتباهات رایج در هنگام خرید اینورتر یا درایو صنعتی این است که برخی از افراد گمان می‌کنند تنها دستگاه‌هایی که دارای موتور با ویژگی‌های خاص باشند قابلیت استفاده از اینورتر را دارند. اما باید گفت تمامی موتورهای القایی سه فاز می‌توانند از درایو استفاده کنند؛ اما به شرطی که شما دقیقا درایوی را انتخاب کنید که با نیازهای موتور تناسب دارد.

در حالت کلی اینورترها متناسب با استاندارد جهانی در سه ولتاژ ورودی مختلف، تک فاز با ولتاژ 220 ولت، سه فاز با ولتاژ 220 ولت و سه فاز با ولتاژ 380 ولت تقسیم‌بندی و تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها هم ممکن است با ولتاژ 3 فاز نزدیک به 600 ولت کار کنند. در همه این موارد، ولتاژ ورودی با خروجی 3 فاز با مقادیر مختلف تبدیل می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در خرید اینورتر این است که به دلیل گشتاور و قدرت بیشتر برق سه فاز نسبت به تک فاز، بهتر است از اینورتر سه فاز استفاده شود. این باور غلط است زیرا با شناخت ویژگی‌های موتور، میزان سطح متناسب ولتاژ درج‌شده روی پلاک موتور، توان و گشتاور آن هیچ تفاوتی بین استفاده از اینورتر تک فاز و سه فاز وجود ندارد.

در حالت کلی داشتن آگاهی نسبت به مقدار ولتاژ نوشته‌شده بر روی پلاک موتور و گشتاور یا به اصطلاح قدرت الکتروموتور می‌تواند در انتخاب و خرید یک اینورتر مناسب نقش به سزایی داشته باشد. نکته قابل اهمیت در این مورد، بررسی کلاس عایقی سیم‌پیچ موتور در صورتی که موتور قدیمی باشد، مطمئن شدن از خنک کاری بهینه در سرعت‌های پایین موتور و اطمینان داشتن از عدم طولانی بودن مسیر بین درایو و موتور است. علاوه بر این بررسی و کنترل حلقه اتصال به زمین موتور به منظور عملکرد مناسب موتور و درایو ضروری و لازم است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات مهم خرید اینورتر برای موتور را مطالعه کنید تا راحت‌تر بتوانید یک درایو متناسب با دستگاه خود خریداری نمایید.

خرید اینورتر با قیمت پایین

4) انتخاب اینورتر با قیمت پایین تر

اینورتر یکی از دستگاه‌های گران‌قیمت است که قیمت آن بسته به نوع، کیفیت و برند سازنده آن تعیین می‌شود. هنگام خرید و انتخاب اینورتر چنانچه با قیمت پایین مواجه شدید، باید قدری در خرید تردید کنید. زیرا در چنین مواردی، کم بودن قیمت می‌تواد نشانه کیفیت نامرغوب و معتبر نبودن برند باشد. برای اینکه بدانید محدوده قیمت این محصولات چقدر است، باید قبل از خرید حتما به فروشگاه‌های مختلف سر زده و قیمت اینورتر صنعتی را استعلام بگیرید. به این ترتیب می‌توانید ارزش خرید اینورتر را به درستی بررسی کرده و فریب قیمت‌های غیر واقعی را نخورید.

توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب و خرید اینورتر به دنبال یک کالای مرغوب و برند معتبر باشید و در درجه اول، قیمت محصول را ملاک قرار ندهید. با گذشت زمان و افزایش تقاضا برای خرید اینورتر، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا دستگاه‌های باکیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر را تولید و به بازار عرضه نمایند. از سوی دیگر از آنجا که انتخاب یک درایو مناسب با بررسی‌های فنی و نیازسنجی درست، باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شود؛ هزینه خرید اینورتر در درازمدت به شما برمی‌گردد. به همین دلیل سعی کنید که تا حد امکان به دنبال ارزان‌ترین محصول نباشید.

5) عدم توجه به برند سازنده محصول

در دنیای امروز و با پیشرفت فناوری، تولیدکنندگان بسیاری اقدام به ساخت اینورتر کرده‌اند. نوع برند تجاری، میزان اعتبار و استفاده از مواد با کیفیت بالا و مرغوب می‌تواند در نوع قیمت‌گذاری اینورتر‌ها تأثیرگذار باشد. عدم توجه به برند سازنده محصول نهایی می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های مصرفی شود. در حال حاضر انواع اینورتر از برندهای مختلف در بازار ایران وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینورتر چینی مانند اینوت و یاسکاوا
  • اینورتر ایرانی مانند یونیک استنسون
  • اینورتر تایوانی مانند دلتا و تکو
  • اینورتر اروپایی مانند زیمنس، اشنایدر و جفران
  • اینورتر کره ای مانند آی مستر، هیوندای و ال اس

علاوه بر برند، باید به مواد مرغوب استفاده‌شده در ساختار اینورتر، خدمات پس از فروش، سرویس‌دهی و پشتیبانی‌های فنی و سخت‌افزاری در هنگام خرید اینورتر توجه کنید.

سخن پایانی

اینورتر با هدف کاهش انرژی مصرفی، افزایش بازدهی سیستم‌های صنعتی، بهبود کنترل لحظه‌ای و افزایش طول عمر و کارایی موتور تولید و در دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب صحیح و آگاهانه این محصول موجب می‌شود تا علاوه بر کارکرد مناسب موتور، طول عمر آن نیز افزایش یابد. علاوه بر اینکه باید دقت داشته باشید که اینورتر خریداری‌شده برای شما مناسب است یا خیر، باید پارامترهای دیگری را مانند محل نصب و قرارگیری آن، شناخت موتور، بررسی توان موتور و انتخاب اینورتر با توجه به قیمت و برند تجاری تولیدکننده آن را باید هنگام خرید مد نظر قرار دهید. انتخاب یک اینورتر مناسب از وارد شدن آسیب و خسارات جبران‌ناپذیر به موتور جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

انواع درایو یا اینورتر کدم اند؟

در کشور ما، اینورتر در نوع سه فاز با دو نوع ولتاژ تک فاز یا سه فاز 220 و 380 ولت تولید و در صنعت به کار برده می‌شود. به علاوه بر اساس توان خروجی هم این محصولات در دو دسته سنگین کار و سبک کار قرار می‌گیرند که باید در زمان خرید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

چه پارامترهایی در قیمت گذاری اینورتر تأثیرگذار هستند؟

تغذیه ورودی، میزان توان، نوع کاربری، برند و مدل تولیدکننده، امکانات و خدمات پس از فروش، حداکثر میزان فرکانس کاری، مقدار کارایی در شرایط محیطی و مدهای کنترلی از جمله عواملی هستند که در قیمت‌گذاری اینورترها نقش اساسی دارند.

چه عاملی در هنگام خرید اینورتر باید مورد توجه قرار گیرد؟

جریان مصرفی موتور یکی از عوامل مهم در هنگام خرید و انتخاب اینورتر به حساب می‌آید. به عبارت بهتر داشتن همخوانی توان خروجی اینورتر با نیاز موتور، اولین عامل و مهم‌ترین نکته در خردی درایو به شمار می‌رود. در واقع دانستن توان مصرفی موتور موجب می‌شود تا در یک بازه محدودتر انتخاب صورت گیرد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید