دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

لوازم نصب و افزایش بازدهی اینورتر

زمانی که می‌خواهید اینورتر را در یک محیط نصب کرده و آن را به واحد خاصی متصل کنید؛ نیاز به یک سری لوازم جانبی دارید. استفاده از این تجهیزات جانبی اینورتر به شما کمک می‌کند تا بتوانید بازدهی و طول عمر دستگاه خود را بالا ببرید. به همین دلیل هرگز نباید در زمان نصب، استفاده از آن‌ها را فراموش کنید یا اینکه از قطعات بی‌کیفیت استفاده نمایید. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم 7 قطعه‌ای را به شما معرفی کنیم که در افزایش بازدهی و طول عمر درایو بسیار تاثیرگذار هستند.

هفت قطعه ای که باعث افزایش بازده اینورتر میشود

تجهیزات جانبی یا لوازم نصب اینورتر چیست؟

زمانی که صحبت از لوازم جانبی اینورتر می‌کنیم؛ منظورمان همه قطعاتی است که در زمان نصب این سیستم به آن‌ها نیاز خواهید داشت. این قطعات به اینورتر کمک می‌کنند که وظایف خود را بهتر انجام دهد و بازدهی بیشتری داشته باشد. بنابراین باید به کیفیت آن‌ها دقت ویژه‌ای داشته باشید؛ در غیر این صورت ناچار هستید که هزینه‌های ناشی از توقف کار و خرید تجهیزات جدید را متحمل شوید. علاوه بر این‌ها باید بدانید که این قطعات دارای ویژگی‌های فنی متفاوتی هستند؛ برای مثال ولتاژ، توان و فرکانس آن‌ها با هم متفاوت است. به علاوه قدرت متفاوتی هم در زمان تحمل اضافه جریان از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل در زمان خرید آن‌ها باید به توان و ویژگی‌های درایو هم دقت کنید. در صورت نیاز به خرید انواع اینورتر یا انواع برندها و توان ها به صفحه قیمت اینورتر صنعتی مراجعه فرمایید.

مهم ترین لوازم جانبی برای افزایش بازدهی اینورتر

مهم‌ترین قطعاتی که برای افزایش طول عمر درایو و بهبود عملکرد آن نیاز دارید؛ از قرار زیر هستند:

چوک ورودی و خروجی اینورتر

1) چوک ورودی

چوک ورودی یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی یا لوازم نصب اینورتر است که وظیفه دارد از آن در برابر اختلالات برق ورودی محافظت کندو در نتیجه تغییرات ناگهانی شدت جریان یا ولتاژ، به قطعات داخلی درایو آسیبی وارد نمی‌کنند. از سوی دیگر این قطعه برای کالیبره کردن توان دستگاه هم استفاده می‌شود و می‌تواند ضریب توان را بهبود ببخشد. این قطعه معمولا زمانی استفاده می‌شود که فاصله منبع برق ورودی تا اینورتر زیاد باشد. بنابراین می‌توان گفت که مهم‌ترین وظایف چوک ورودی از قرار زیر هستند:

  • محافظت از درایو در برابر حالت‌های گذاری به وجود آمده در ولتاژ
  • کاهش اغتشاشات هارمونیکی
  • بهبود ضریب توان
  • محافظت از درایو در برابر نوسانات جریان

2) چوک خروجی

چوک‌های خروجی هم در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فاصله اینورتر تا موتور زیاد باشد. در این صورت می‌توان تا حد زیادی جریان نشتی را کاهش داد. از سوی دیگر از این قطعه برای حفاظت از تجهیزات قدرت اینورتر در برابر اثرات هارمونیک و نوسانات ولتاژ هم استفاده می‌شود. مهم‌ترین وظایف چوک خروجی در اینورتر از قرار زیر هستند:

  • جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای موتور
  • کاهش صدا و نویز تولیدشده در موتور
  • جلوگیری از تریپ‌های ناخواسته
  • خنثی کردن اثرات بلند بودن کابل
  • بهبود ضریب توان

مدار شکن یا بریک (Breaker) اینورتر

3) مدار شکن یا بریک (Breaker)

اگر می‌خواهید از انواع اینورترها در برابر نوسانات جریان برق محافظت کنید؛ نیاز دارید که میان برق شبکه و اینورتر، یک مدار شکن نصب کنید. در صورتی که از یک قطعه بی‌کیفیت برای انجام این وظیفه استفاده کنید؛ جریان‌های اتصال کوتاه به راحتی می‌توانند به سیستم شما آسیب بزنند. بریکر یکی از لوازم نصب اینورتر است که استفاده نکردن از آن می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌سوزی یا وارد شدن آسیب به دیگر قسمت‌های مرکز صنعتی شما شود. وظایف مدارشکن در درایو موتور از قرار زیر هستند:

  • خنثی کردن خطرات ناشی از اضافه‌بار یا اتصال کوتاه
  • تشخیص بروز خطا در سیستم
  • حفاظت از سیستم در زمان بلند بودن طول کابل

4) فیلتر ورودی

فیلتر ورودی یا Input filter می‌تواند از ورود اختلالات الکترومغناطیسی و نویزهای فرکانسی به سیستم جلوگیری کند. وجود این نوع از فیلترها در زمانی اهمیت دارد که از انواع درایو اینورتر در تجهیزات مخابراتی یا سیستم‌های پردازش اطلاعات استفاده شده باشد. این نوع از فیلترها در فضای میان چوک ورودی و اینورتر قرار می‌گیرند و باید دقت شود که تا حد امکان به ترمینال‌های ورودی سیستم نزدیک باشند. البته در برخی از مدل‌ها مانند اینورتر ال اس مدل M100 از فیلتر EMC داخلی برای کاهش نویز الکترومغناطیسی استفاده شده است و خرید این محصول می‌تواند شما را از فیلترهای ورودی بی‌نیاز کند. مهم‌ترین وظایف فیلتر ورودی از قرار زیر هستند:

  • محدود کردن نویزهای الکترومغناطیسی
  • جلوگیری از ورود نویزها به شبکه برق ساختمان

5) فیلتر خروجی

فیلتر خروجی یا Output Filter پس از چوک خروجی نصب می‌شود. این قطعه از جمله لوازم جانبی اینورتر است که وظیفه دارد که اختلالات الکترومغناطیسی و نویزهای فرکانسی خروجی از اینورتر را خنثی کرده و از انتقال آن‌ها به موتور جلوگیری کند. علاوه بر این استفاده از فیلترهای خروجی در زمانی که کابل دستگاه بلند باشد یا از کابل‌های متعددی استفاده شود؛ بسیار مفید خواهد بود. زیرا می‌تواند اختلالات ناشی از این کابلها را به خوبی خنثی کند. مهم‌ترین وظایف این قطعه از قرار زیر هستند:

  • جلوگیری از انتقال نوسانات الکترومغناطیسی و فرکانسی به موتور
  • خنثی کردن اختلالات موجود در کابل‌ها

مقاومت ترمز اینورتر

6) مقاومت ترمز

در صورتی که می‌خواهید اینورتر را برای آسانسور، دستگاه‌هایی با حرکت رفت و برگشتی و یا جرثقیل استفاده کنید؛ بدون شک نیاز به یک مقاومت ترمز خواهید داشت. این قطعه در زمانی استفاده می‌شود که سرعت موتور کاهش پیدا کند. به این ترتیب توان الکتریکی تولیدشده توسط ماشین، به سمت اینورتر فرستاده نمی‌شود و اصطلاحا از انتقال ولتاژ برگشتی جلوگیری خواهد شد. این قطعه می‌تواند انرژی الکتریکی را به گرمایی تبدیل کرده و به این ترتیب ولتاژ برگشتی را از این طریق دفع کند. بنابراین مهم‌ترین وظایف مقاومت ترمز در اینورتر از قرار زیر است:

  • کنترل حرکت‌های رفت و برگشتی
  • تخلیه ولتاژ برگشتی
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • کم کردن زمان کاهش سرعت موتور

یونیت ترمز اینورتر

7) یونیت ترمز

در برخی از محصولات مانند اینورتر زیمنس مدل G120C سازنده، یونیت ترمز را به صورت پیش‌فرض در دستگاه خود نصب کرده است. در نتیجه نیازی به خرید یونیت ترمز نخواهید داشت. با این حال اگر اینورتر شما یونیت ترمز داخلی ندارد؛ باید در زمان نصب، این قطعه فلزی را به اینورتر متصل کنید. در نتیجه می‌توانید از آن برای اتصال مقاومت ترمز استفاده کرده و به این ترتیب طول عمر دستگاه خود را بالا ببرید. با توجه به این مورد، مهم‌ترین وظیفه یونیت ترمز عبارت است از:

  • اتصال مقاومت ترمزی

سخن پایانی

در زمان نصب اینورتر، نیاز به لوازم جانبی باکیفیتی دارید که می‌توانند به طور مستقیم بر روی بازدهی و طول عمر این سیستم تاثیر بگذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که نصب این دستگاه را به یک متخصص بسپارید که بداند هر قطعه را باید در چه قسمتی نصب کند. به علاوه باید دقت کنید که هرگز برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، لوازم جانبی بی‌کیفیت خریداری نکنید؛ زیرا این کار در آینده هزینه‌های بسیار بیشتری را روی دست شما خواهد گذاشت. شما می‌توانید در هر زمان که نیاز به مشاوره در زمینه خرید، نصب یا تعمیر اینورتر داشتید؛ با کارشناسان ما در گروه پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

خرید تجهیزات جانبی بی‌کیفیت چه خسارت‌هایی را به شما وارد می‌کند؟

در صورتی که در زمان خرید تجهیزات جانبی اینورتر به کیفیت آن‌ها دقت نکنید، نوسانات جریان و ولتاژ، نه تنها باعث خراب شدن این قطعات می‌شوند؛ بلکه ممکن است خسارت‌های خود را به اینورتر و موتور هم وارد کرده و به طور کلی صنعت شما را دچار اختلال کنند.

چرا باید نصب تجهیزات جانبی را به یک متخصص بسپاریم؟

این قطعات باید به ترتیب خاصی در مدار قرار داده شوند تا بتوانند به خوبی از عهده انجام وظایف خود برآیند. به همین دلیل یک متخصص باید این کار را انجام دهد که سلسله مراتب را به خوبی رعایت کند.

آیا برای نصب اینورتر به خرید همه این تجهیزات نیاز داریم؟

بله. اگر می‌خواهید مدت زیادی با بازدهی بالا از درایو خود استفاده کنید؛ توصیه می‌شود که حتما همه این تجهیزات را خریداری نمایید. البته در صورتی که اینورتر شما به طور پیش‌فرض، برخی از فیلترها یا یونیت ترمز را در خود داشته باشد؛ از خرید برخی از تجهیزات بی‌نیاز خواهید شد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید