دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو

تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو چیست؟ این سوالی است که احتمالا با شنیدن نام این دو قطعه به ذهن شما می‌رسد و به طور مستقیم بر روی نحوه کاربرد آن‌ها هم تاثیرگذار است. به همین دلیل در این مقاله از پینیون تصمیم گرفته ایم فرق بال اسکرو و لید اسکرو را بررسی کنیم تا مهندسان راحتتر بتوانند از میان این پیچ‌های انتقال نیرو بهترین گزینه را انتخاب کنند.

۴ تفاوت اصلی در بال اسکرو و لید اسکرو

بال اسکرو چیست؟

بال اسکرو یکی از انواع پیچ‌های انتقال نیرو است که می‌تواند حرکت چرخشی را به خطی تبدیل کرده و اصطکاک را در طی این فرایند تا حد زیادی کاهش دهد. این ابزارها ترکیبی از پیچ و مهره هستند و بار واردشده بر آن‌ها، در محل قرارگیری مهره‌ها و توسط ساچمه‌های دورانی کنترل و خنثی می‌شود. برای اطلاع از قیمت بال اسکرو می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

لید اسکرو چیست؟

لید اسکرو هم ترکیبی ساده از پیچ و مهره است که به عنوان اتصال دهنده یا پیوند دهنده کاربرد دارد و می‌تواند حرکت چرخشی را به خطی تبدیل کند. در این ابزارها مهره می‌تواند از جنس پلاستیک، پلیمر و برنز باشد و جنس پیچ هم فولاد ضد زنگ است. برای اطلاع از دیگر مشخصات و خرید بال اسکرو می‌توانید با کلیک بر روی لینک، به صفحه موردنظر بروید.

فرق لید اسکرو و بال اسکرو

هرچند وظیفه و ساختار کلی در این دو قطعه با هم مشابه است، اما به دلیل تفاوت‌های موجود در میان آن‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند. به همین دلیل در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو بپردازیم.

1-میزان تحمل بار

میزان تحمل بار در بال اسکرو بیشتر است و یا لید اسکرو؟

یک فرق لید اسکرو و بال اسکرو در میزان بار قابل تحمل در هریک از این ابزارها است. برای تحمل بار در بال اسکرو از یک سری ساچمه فلزی چرخنده استفاده می‌شود؛ به همین دلیل ظرفیت حمل بار آن از لید اسکرو بیشتر است. البته باید بدانید که لید اسکروهایی با مهره‌های پلیمری و پلاستیکی ظرفیت تحمل بار کمتری دارند و مهره‌های برنجی معمولا ظرفیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اما به دلیل افزایش اصطکاک مهره‌های برنجی با افزایش بار، در این موارد از بال اسکرو استفاده می‌شود.

2-دقت

یک تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو در میزان دقت آن‌ها است. بال اسکروها معمولا می‌توانند واکنش‌های شدید را از بین ببرند؛ این در حالی است که در لید اسکروها یک واکنش شدید مانند پس زدن یا عقبگرد در میان پیچ و مهره وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت که دقت بال اسکرو بیشتر است؛ زیرا در آن از ساچمه‌هایی استفاده شده که قطر آن‌ها از فضای میان محل عبور پیچ و مهره بزرگتر است. از سوی دیگر بال اسکروها بر اساس استانداردهای ISO، JIS و DIN طبقه بندی شده اند که این موضوع می‌تواند انتخاب آن‌ها را ساده تر کند. برای آشنایی با نکات مهم در خرید بال اسکرو می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

3-میزان اصطکاک و بهره وری

یک فرق بال اسکرو و لید اسکرو در میزان اصطکاک آن‌ها است که بر روی بهره وری این وسایل هم تاثیر می‌گذارد.

بررسی میزان اصطکاک و بهره وری در بال اسکرو و لید اسکرو

به دلیل اینکه در زمان مونتاژ لید اسکرو عناصر کشویی (پیچ و مهره‌ها) بر خط تماس متکی هستند، اصطکاک افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که در بال اسکروها عوامل چرخنده (ساچمه‌ها) بر نقطه تحمل بار متکی هستند و همین موضوع اصطکاک را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که بهره وری لید اسکرو از بال اسکرو کمتر است؛ به طوری که بهره وری بال اسکروها برابر 90 درصد یا بیشتر بوده و لید اسکروها 40 تا 50 درصد بهره وری دارند. در نتیجه بال اسکرو نیاز به گشتاور موتور پایینتری هم خواهد بود. پس شما می‌توانید با برای استفاده از این ابزارها، از موتورهای کوچک هم استفاده کنید.

4-تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو از نظر دوام و ماندگاری

میزان گرمای تولیدشده توسط یک قطعه، بستگی به سرعت و اصطکاک آن دارد. معمولا سرعت بال اسکرو و لید اسکرو با توجه به سرعت بحرانی پیچ محدود می‌شود. اما همانطور که گفتیم، تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو از نظر اصطکاک، باعث می‌شود که میزان گرمای تولیدشده توسط آن‌ها هم متفاوت باشد. در این مورد هم بال اسکرو گرمای کمتری تولید می‌کند و در نتیجه مقاومت بیشتری خواهد داشت؛ به این تریب می‌توان که طول عمر بال اسکرو هم بیشتر است.

سخن پایانی

انتخاب بهترین گزینه در میان پیچ‌های انتقال نیرو همواره یکی از چالش‌های اصلی صنعتگران است. به همین دلیل در این مقاله از پینیون تصمیم گرفتیم تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو را بررسی کنیم تا شما بتوانید بر اساس اطلاعات درج شده در این مقاله، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

  • آیا بال اسکرو دارای خاصیت قفل شوندگی است؟

خیر. به دلیل نوع انحنای دنده‌ها، لید اسکرو دارای خاصیت خود قفل شوندگی است؛ اما بال اسکرو این خاصیت را در خود ندارد.

  • تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو از نظر میزان لقی چیست؟

در لید اسکرو میزان لقی مهره بدون بار، با گذشت زمان و در صورت خوردگی مهره افزایش پیدا می‌کند. اما در بال اسکرو میزان لقی همواره ثابت است و بستگی به عوامل محیطی ندارد.

  • قیمت بال اسکرو کمتر است یا لید اسکرو؟

به طور معمول به دلیل کاربرد محدودتر، قیمت لید اسکرو کمتر از بال اسکرو است. اما برای انتخاب بهترین پیچ انتقال نیرو نباید تنها به تفاوت قیمت توجه کنید و نیاز است که کاربرد موردنظر خود را در نظر داشته باشید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید