دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بلبرینگ لغزشی و غلتشی

بلبرینگ یکی از اجزاء اصلی به کار رفته در ماشین‌آلات صنعتی است و برخی از انواع آن در وسایل منزل نیز کاربرد دارند. بلبرینگ­ ها از انواع یاتاقان­ ها به شمار می­روند و انواع مختلفی را شامل می­ شوند. این قطعات به منظور کاهش دادن اصطکاک در بخش متحرک وسایل و در واقع تنظیم حرکت آن‌ها مورد استفاده قرار می­ گیرند. در این مطلب به معرفی و بررسی تفاوت بلبرینگ غلتشی و لغزشی و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر تمایل به شناخت ویژگی ها و کاربردهای انواع بلبرینگ دارید پیشنهاد می کنیم به صفحه فروش بلبرینگ مراجعه فرمایید. در صورت نیاز به استعلام قیمت و هرگونه مشاوره با ما تماس بگیرید.

مقایسه بلبرینگ های غلتشی و لغزشی و کاربردهای آن ها

بلبرینگ غلتشی

­بلبرینگ های غلتشی از انواع بلبرینگ هستند که فشار ناشی از حرکت را از لایه خارجی به گوی­ های داخلی انتقال می­ دهند. به دلیل شکل کره‌ای این گوی­ ها، سطح تماس بین لایه­ های داخلی و خارجی کم شده و در نتیجه ابزار مورد نظر روان­تر حرکت خواهد کرد. به همین دلیل است که این نوع از یاتاقان­ ها قادر به تحمل فشار بسیار زیادی هستند. بلبرینگ ­های غلتشی از دو کنس تشکیل شده اند که ساچمه و غلتک­ ها در آن می­ چرخند.

یاتاقان­ های غلتشی در چه مواردی کاربرد دارند؟

بلبرینگ یا یاتاقان­ های غلتشی یا غلتکی، اغلب برای کنترل بار در سیلندرها مورد استفاده قرار می­گیرند. این نوع بلبرینگ­ ها به دلیل توانایی توزیع بار در یک منطقه وسیع­تر، تحمل وزن­ های سنگین را نیز دارند. البته سرعت این نوع یاتاقان­­ نسبت به انواع دیگر، کمتر است. این قطعات در تجهیزاتی مانند نوار تفاله شن و ماسه و پنل ­های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرند. عواملی مانند بار، سرعت و ویسکوزیته روغن بر ویژگی­ های اصلی این نوع بلبرینگ، از جمله ویژگی­ های اصطکاکی اثرگذار خواهند بود.

ویژگی های بیرینگ ‌های غلتشی

حساسیت زیاد و دقت بالا در جابه‌جایی از مهم‌ترین ویژگی­ های بلبرینگ غلتشی یا غلتکی است. همچنین مقاومت کم اصطکاکی سبب می­ شود طراحی دستگاه­ های کوچک­تر و کم وزن­تر، امکان­ پذیر شود، که در نتیجه در برق مصرفی نیز صرفه جویی خواهد شد. این قطعات در کارکردهای طولانی مدت نیز دقت خود را حفظ کرده و همچنین طراحی ساده آن روغنکاری دستگاه را تسهیل می­کند. تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث می­ شوند یک مکانیزم هدایت بدون لقی و مستحکم، همراه با حرکات نرم ایجاد شود.  

بلبرینگ های لغزشی

بلبرینگ­ های لغزشی نیز نوعی دیگر از بیرینگ ها هستند که برای انجام حرکت در یک بعد، مورد استفاده قرارمی‌گیرند. در این قطعات از سیال یا گاز برای تحمل فشارهای وارده استفاده می­ شود و به همین دلیل به آن ها یاتاقان سیال نیز گفته می ­شود. این قطعات به دلیل دارا بودن پوشش نرم، نقش حفاظت از شفت را برعهده دارند، تا در صورت هرگونه ناهماهنگی در حرکات، بلبرینگ دچار فرسایش شده و آسیبی به شفت نرسد. برای محاسبه عمر بلبرینگ به لینک درج شده مراجعه فرمایید.

بلبرینگ های لغزشی در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

یاتاقان ­های لغزشی به دلیل ارزان بودن،‌ کم حجم بودن، کم صدا بودن و دارا بودن ساختار مستحکم، در مبدل­ های حرارتی و تجهیزات پردازشی مورد استفاده قرار می­ گیرند. دقت بالا و شکل ظاهری این قطعات سبب شده است تا در صنایع بزرگ مانند نیروگاه­ ها، شرکت­ های نفتی و پالایشگاه­ ها استفاده شوند.

یاتاقان های غلتشی و لغزشی چه شباهت ها و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

چه شباهتی بین بیرینگ‌های لغزشی و غلتشی وجود دارد؟

بلبرینگ لغزشی  غلتکی یا غلتشی با وجود موارد استفاده متفاوت، شباهت­ هایی نیز دارند. دقت بالا از جمله مواردی است که در بلبرینگ­ های لغزشی و غلتشی که حتی در کارکردهای طولانی مدت نیز حفظ خواهد شد. از دیگر شباهت های این دو نوع یاتاقان می‌توان به استحکام بالا و عدم لقی در ساختار آن‌ها اشاره کرد.

یاتاقان های لغزشی و غلتشی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

بلبرینگ­ های غلتشی نسبت به انواع لغزشی فضای بیشتری اشغال می­ کنند و با صدای بیشتری کار می­ کنند. همچنین قیمت بالاتری نسبت به انواع لغزشی دارند و به روانکاری کمتری نیاز دارند. این در حالی است که بلبرینگ­ های لغزشی به روانکاری متناوب نیاز دارند. یاتاقان ‌های لغزشی به دلیل اصطکاک بیشتر، نیاز به سیستم خنک کننده دارند. بلبرینگ‌های لغزشی به دلیل مواد خاصی که در ساختار آن‌ها استفاده شده است، لازم است همیشه مملو از روغن باشند. با این‌حال، در یاتاقان­ های غلتکی به دلیل چرخش اجزاء روی کنس­ ها، اصطکاک کمتری ایجاد شده و در نتیجه روانکاری کمتری نیز مورد نیاز است.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید