دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی

امروزه انواع مختلفی از بلبرینگ در بازار وجود دارند که هر کدام برای هدف و طرح خاصی استفاده می‌شوند. از رایج‌ترین موادی که برای ساخت این بلبرینگ‌ها استفاده می‌شوند، می‌توان به سرامیک و فولاد اشاره کرد. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم به بررسی تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی بپردازیم و مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم.

مهم ترین تفاوت های بلبرینگ سرامیکی و فولادی

1- تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی در برخورد با اصطکاک

به طور کلی ساچمه‌های سرامیکی به گونه ای ساخته می‌شوند که حالتی صافتر، گردتر و سبکتر از ساچمه‌های فولادی داشته باشند. به همین دلیل است که اصطکاک غلتشی در این بلبرینگ‌ها بسیار کمتر است و موتور‌هایی با بلبرینگ سرامیکی می‌توانند کارآمدتر عمل کنند. استفاده از بلبرینگ‌های سرامیکی می‌تواند تا 40 درصد اصطکاک را کاهش داده و باعث شود که ماشین سریعتر کار کند؛ زیرا وزن یاتاقان سبک است و بار در سایر اجزای سیستم هم کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بلبرینگ‌های سرامیکی در مقایسه با گزینه‌های فولادی نیاز به روغنکاری کمتری دارند. برای خرید بلبرینگ سرامیکی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

2- مقاومت در برابر خوردگی

مقایسه مقاومت بلبرینگ سرامیکی و فولادی در برابر خوردگی

هرچند بلبرینگ‌های فولادی از جنس فولاد ضدزنگ هستند، پس از گذشت مدتی دچار خوردگی می‌شوند و حتی روانکاری کامل هم نمی‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. این در حالی است که ساچمه‌های سرامیکی خورده نمی‌شوند و به همین دلیل است که حتی بلبرینگ هیبرید سرامیکی هم تا ده برابر بیشتری از بلبرینگ‌های فولادی خالص در برابر خوردگی مقاوم است.

3- میزان مقاومت در برابر بار‌های زیاد

یک تفاوت بلبرینگ سرامیکی و هیبریدی در میزان مقاومت این دو در برابر بار‌های زیاد است. به طور معمول بلبرینگ‌های سرامیکی از خاصیت ارتجاعی پایینتری نسبت به ساچمه‌های فولادی برخوردار هستند؛ به همین دلیل بار‌های سنگین ممکن است آن‌ها را از مسیر خارج کرده و باعث شکسته شدن بلبرینگ سرامیکی شود.

4- مقاومت در برابر جریان الکتریکی

یکی دیگر از تفاوت‌های بلبرینگ سرامیکی و فولادی مربوط به میزان مقاومت آن‌ها در برابر جریان‌های الکتریکی است. به طور کلی در مواردی که ممکن است قوس الکتریکی اتفاق بیفتد، توصیه می‌شود که از بلبرینگ‌های سرامیکی استفاده شود؛ زیرا خاصیت رسانایی ندارند و از آسیب رسیدن به دیگر قسمت‌ها جلوگیری خواهند کرد. برای مثال موتور‌هایی که با استفاده از اینورتر یا درایو‌های فرکانس متغیر کنترل می‌شوند، بهتر است از بلبرینگ سرامیکی استفاده کنند که غیرمغناطیسی و غیررسانا هستند.

5- تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی از نظر طول عمر

بررسی تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی از نظر طول عمر نشان می‌دهد که بلبرینگ‌های سرامیکی ممکن است تا ده برابر بیشتر از بلبرینگ‌های فولادی دوام بیاورند. زیرا کمتر در معرض انباسط و لرزش هستند و اصطکاک کمتری را تجربه می‌کنند.

6- قیمت بلبرینگ

تفاوت قیمت بلبرینگ سرامیکی و فولادی

تفاوت قیمت بلبرینگ سرامیکی و فولادی نشان می‌دهد که بلبرینگ‌های فولادی ارزانتر هستند؛ اما با در نظر گرفتن طول عمر این دو، بلبرینگ‌های سرامیکی در درازمدت مقرون به صرفه‌تر خواهند بود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلبرینگ بر روی لینک درج شده کلیک کنید؛ اما باید دقت داشته باشید که بلبرینگ سرامیکی را نمی‌توان در هر جایی به کار برد و حتما باید با توجه به میزان بار وارده، نوع بلبرینگ مناسب را انتخاب کرد.

7- دقت در حین کار

جزئی‌ترین تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی در میزان دقت آن‌ها است؛ زیرا رتبه بندی ABEC نشان می‌دهد که هر دوی این بلبرینگ‌ها از دقت عملکردی بالایی برخوردار هستند. اما بلبرینگ‌های سرامیکی به دلیل اینکه در برابر حرارت منبسط نمی‌شوند و در سرعت‌های بالا گرمای زیادی تولید نمی‌کنند، می‌توانند برای کاربرد‌های دقیقتر مورداستفاده قرار بگیرند.

خلاصه تفاوت بلبرینگ سرامیکی و فولادی

بلبرینگ سرامیکی بلبرینگ فولادی جنبه مقایسه
مقرون به صرفه در درازمدت ارزان در کوتاه مدت قیمت
مقاوم در برابر جریان الکتریکی مناسب برای موتور‌هایی در معرض خطر قوس الکتریکی شرایط کاری
مقاوم در برابر زنگ زدن مقاوم در برابر خوردگی میزان مقاومت
طول عمر تا ده برابر بلبرینگ‌های فولادی طول عمر نسبتا کم به دلیل شرایط آسیب زا طول عمر
اصطکاک غلتشی کم اما اصطکاک قفس زیاد اصطکاک قفس کم ولی اصطکاک غلتشی زیاد (حتی با روغنکاری) اصطکاک

سوالات متداول

برای موتوری که با اینورتر کنترل می‌شود، بلبرینگ سرامیکی بهتر است یا فولادی؟

بلبرینگ سرامیکی برای این موتور‌ها بهتر است؛ زیرا رسانایی الکتریکی کمتری دارد.

برای چه کاربرد‌هایی بهتر از بلبرینگ سرامیکی به جای فولادی استفاده کرد؟

در مواردی که کاهش اصطکاک اهمیت زیادی داشته باشد، حرارت و دما بسیار بالا باشد، سرعت و گشتاور بسیار زیاد باشد

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید