دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت سروو موتور DC و AC

سروو موتور‌ها نوع خاصی از موتور‌های الکتریکی هستند که به عنوان محرک‌های چرخشی یا خطی برای کنترل دقیق موقعیت‌های زاویه ای یا خطی، سرعت، شتاب و بسیاری دیگر از برنامه‌های کنترل حلقه بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از پینیون قصد داریم به بررسی تفاوت سروو موتور DC و AC بپردازیم و ویژگی‌های این موتور‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

اصلی ترین تفاوت سروو موتور DC و AC

سروو موتور چیست؟

سروو موتور در دسته واسیل کنترل حرکت در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی قرار می‌گیرد که معمولا با طول روتور بلند و قطر کم طراحی می‌شود. این محصولات به دلیل اینرسی کمی‌ که دارند، سرعت پاسخگویی بالایی را ارائه می‌دهند. به طور عمومی‌ سروو موتور‌ها از یک موتور، سیستم بازخورد و کنترلر ساخته شده اند که از آنها برای بازخورد موقعیت در طی کنترل سرعت و موقعیت نهایی موتور استفاده می‌شود. اگر به دنبال پاسخ کامل‌تری برای سوال سروو موتور چیست می‌گردید، مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید. بسته به نوع منبع تغذیه، این محصولات در دو نوع AC و Dc قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

سروو موتور AC چیست؟

برای اینکه متوجه تفاوت سروو موتور DC و AC بشویم، نیاز است که بدانیم هریک از این محصولات چگونه عمل می‌کنند. همانطور که از نام سروو موتور AC مشخص است، این موتور با منبع جریان متناوب کار می‌کند و در دو نوع موتور القایی و سنکرون طبقه بندی شده اند. سروو موتور‌های متناوب در دو نوع دو فاز و سه فاز برای کاربرد‌هایی با توانهای مختلف ساخته می‌شوند. به طور کلی می‌توان از انواع سروو موتور AC برای مواردی که مانند رباتیک، ماشین ابزار، دستگاه‌های نیمه هادی، هواپیما و … استفاده کرد که کنترل موقعیت در آنها بسیار حیاتی است.

سروو موتور DC چیست؟

سروو موتور DC از یک موتور با جریان مستقیم استفاده می‌کند و قسمت‌های اصلی آن شامل دستگاه‌های سنجش موقعیت، مدار بازخورد، سیستم چرخ دنده و یک مدار کنترل می‌شوند. این مدل سروو موتور‌ها از دو بخش اصلی استاتور و روتور ساخته شده اند که آهنربا در داخل استاتور و در یک قاب استوانه ای قرار گرفته است. کاربرد عمده سروو موتور‌های جریان مستقیم را می‌توان در انواع کامپیوتر‌ها و ماشین آلات کنترل شده مشاهده کرد.

تفاوت سروو موتور DC و AC چیست؟

تفاوت سروو موتور DC و AC چیست؟

هر دو سروو موتور AC و DC محرک‌هایی هستند که در برنامه‌های کنترل موقعیت استفاده می‌شوند؛ اما تفاوت‌های زیادی در میان آنها وجود دارد که در جدول زیر آورده شده است:

جنبه مقایسه سروو موتور AC سروو موتور DC
تعریف سروو موتور AC یک موتور القایی با قفس سنجانی دو فاز یا سه فاز است که از جریان متناوب تغذیه می‌کند سروو موتور DC از جریان مستقیم تغذیه می‌کند
توان خروجی توان خروجی پایین، معمولت بین 0.5 تا 100 وات توان خروجی تقریبا بالا
سرعت سازگار با موارد کاربرد در سرعت‌های بالا سازگار با سرعت‌های نسبتا پایین و متوسط
گشتاور گشتاور زیاد گشتاور محدود و کم
کارایی کارایی آرام، پایدار با نویز کم پایداری کمتر و دارای مقدار بیشتری نویز
بازده بازدهی کم بین 20 تا 50 درصد بازدهی نسبتا زیاد
پایداری نداشتن مشکل پایداری دارای مشکلات پایداری بیشتر
نویز الکتریکی نداشتن نویز الکتریکی با فرکانس رادیویی حضور جاوربک‌ها باعث ایجاد نویز الکتریکی می‌شود
نگهداری نیاز به نگهداری کمتر نیاز به نگهداری دوره ای به دلیل حضور جاروبک‌ها
وزن وزن سبک وزن سنگین
اندازه فیزیکی کوچک بزرگ
کاربرد مناسب برای کاربرد‌های کم توان مناسب برای کاربرد‌های توان بالا
کاربرد‌های عملی رباتیک، CNC، دستگاه‌های نیمه هادی و هواپیما کامپیوتر‌ها، محرک‌های اولیه، ماشینهای کنترل شده

سخن پایانی

با توجه به نوع کاربردی که مدنظر دارید، نوع منبع تغذیه موردنیاز برای سروو موتور متفاوت خواهد بود. در این مقاله از پینیون به بررسی تفاوت سروو موتور DC و AC پرداختیم و ویژگی‌های هریک را برای شما بیان کردیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت سروو موتور و خرید این محصول با ما دی پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • سروو موتور DC بهتر است یا AC؟

به طور معمول برای کاربرد‌هایی با توان پایین، از سروو موتور‌های جریان متناوب استفاده می‌شود؛ اما در توانهای بالا، سروو موتور جریان مستقیم بهتر است.

  • تفاوت سروو موتور DC و AC از نظر قیمت چگونه است؟

سروو موتور DC به دلیل کارایی بهتر و بازدهی بیشتر معمولا با قیمت بیشتری در مقایسه با مدل‌های جریان متناوب فروخته می‌شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید