دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

3 تفاوت اصلی بین اینورتر و درایو

عدم داشتن شناخت کافی از تفاوت اینورتر با درایو باعث شده که خیلی از افراد از این دو اصطلاح به جای هم استفاده کنند و حتی در زمان راه اندازی، از دستورالعمل‌های هریک به جای دیگری استفاده نمایند. به همین دلیل در این مقاله از پینیون تصمیم گرفته‌ایم تا فرق اینورتر و درایو را بررسی کرده و ویژگی‌های هریک را بیان کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید گزینه مناسب را بسته به کاربرد موردنظر خود انتخاب کنید.

۳ تفاوت مهم درایو و اینورتر

درایو چیست؟

برای اینکه بتوان درباره تفاوت اینورتر و درایو صحبت کرد باید بدانیم که هریک از این وسایل به چه صورت عمل می‌کنند و نحوه کارکرد آن‌ها چگونه است. درایو یا کنترل کننده دور موتور وسیله‌ای است که می‌تواند با کنترل شدت جریان و میدان مغناطیسی ایجادشده در داخل موتور، سرعت آن را کنترل کرده و به این ترتیب از افزایش بیش از حد سرعت و شدت جریان جلوگیری کند. در نتیجه موتور دقیقا بر اساس فاکتورهای طراحی کار می‌کند و طول عمر آن افزایش می‌یابد. بنابراین با استفاده از درایو، می‌توان به راحتی سرعت موتور را تنظیم کرده و امکان حرکت در بازه سرعتی گسترده‌ای را برای آن فراهم کرد. در کنار این‌ها، با قرار دادن درایو در کنار موتور می‌توان جهت حرکت موتورهای خطی و جهت چرخش موتورهای دوار را هم تنظیم کرد.

اینورتر چیست؟

اینورتر در لغت به معنای تبدیل کننده است که جریان DC را دریافت کرده و به جریان AC تبدیل می‌کند. هرچند در اصطلاح صنعتی، اغلب اینورتر و درایو فرکانس متغیر را به جای هم به کار می‌برند، اما باید بدانید که inverter جزئی از درایو است که می‌تواند امواج و نویز موجود در جریان را به حداقل برساند و به این ترتیب سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی را کنترل کنند. برای آشنایی با مدار داخلی اینورتر و نحوه کارکرد آن، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت اینورتر و درایو

حال که تا حدی با نحوه عملکرد اینورتر و درایو آشنا شدیم، باید به بررسی فرق اینورتر و درایو بپردازیم که عبارتند از:

بررسی تفاوت اینورتر و درایو

1- نوع برق ورودی

یک تفاوت اینورتر با درایو در نوع برق ورودی این دو است؛ برق متناوب یا AC به درایو وارد می‌شود و از یکسوکننده عبور می‌کند تا به برق DC تبدیل شود؛ زیرا برق AC قابلیت ذخیره شدن ندارد و تنها می‌توان به صورت موقتی از آن استفاده کرد. این ولتاژ DC در داخل باتری ذخیره شده و وارد اینورتر می‌شود؛ در نتیجه می‌توان در زمان نیاز آن را مجددا به حالت متناوب تبدیل کرده و برای تنظیم دور موتور از آن استفاده کرد.

2- تفاوت اینورتر با درایو در دامنه کارکرد

یک فرق اینورتر و درایو در میزان کارکرد آن‌ها است؛ از آنجا که درایوهای فرکانس متغیر ساختار پیچیده‌تر و تعداد اجزای بیشتری دارند، می‌توان از آن‌ها برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده کرد. برای مثال امکان تنظیم دستی ولتاژ، تغییرات توان ورودی، تنظیم فرکانس، تنظیم خروجی‌های دستگاه و محافظت از موتور در برابر اضافه جریان، اتصال کوتاه یا نوسانات ولتاژ با استفاده از درایو وجود دارد. این در حالی است که اینورتر بخشی از درایو است که می‌تواند ولتاژ و توان خروجی را تغییر دهد.

3- نحوه کار با موتور

یک تفاوت اینورتر با درایو در این است که اینورترها می‌توانند جریان مستقیم را به متناوب تبدیل کرده و به این ترتیب ورودی موردنیاز موتور را تامین کنند. اما نکته مهم اینجا است که درایوهای فرکانس متغیر قابلیت‌های بسیار متعددی دارند و می‌توانند ضمن کنترل دور موتور، نقش محافظ آن را هم ایفا کرده و از الکتروموتور در برابر نوسانات ولتاژ و فرکانس محافظت کنند.

سخن پایانی

امروزه در دنیای صنعت استفاده از اصطلاح اینورتر به جای درایو فرکانس متغیر یا VFD جا افتاده است؛ این در حالی است که این دو وسیله کاملا با هم متفاوت هستند و ساختار مختلفی هم دارند. به همین دلیل در این مقاله از پینیون به بررسی تفاوت اینورتر با درایو پرداختیم تا شما به صورت تخصصی با این وسایل و کاربرد هریک از آن‌ها آشنا شوید. شما می‌توانید برای خرید انواع اینورتر صنعتی با ما در پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- انواع درایو صنعتی چیست؟
درایوهای صنعتی در سه نوع فرکانس متغیر یا VFD، سرعت متغیر یا VSD و دارای سرعت قابل تنظیم یا ASD تولید می‌شوند که معمولا از اصطلاح اینورتر به جای VFD استفاده می‌شود.

2- تفاوت اینورتر و درایو در ساختار فنی چیست؟
فرق اینورتر و درایو در ساختار فنی این است که تعداد قطعات متحرک در درایو از اینورتر بیشتر است.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید