دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه

بلبرینگ دو ردیفه و تک ردیفه دو نمونه بسیار رایج در بازار هستند که بسیاری از افراد تفاوت‌های آن‌ها را نمی‌دانند. به همین دلیل در این مقاله از پینیون می‌خواهیم شما را با تفاوت بلبرینگ دو ردیفه و تک ردیفه آشنا کنیم تا بدانید که از هر کدام باید در چه جایی استفاده کنید.

تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه

بلبرینگ تک ردیفه چیست؟

بلبرینگ تک ردیفه چیست

همانطور که از نام این محصول مشخص است، بلبرینگ تک ردیفه تنها دارای یک ردیف ساچمه است و به همین دلیل برای مهار بارهای شعاعی و محوری که شدت کمی دارند، استفاده می‌شود. این نوع از بلبرینگ‌ها طراحی بسیار ساده ای دارند؛ اما از نظر عملکرد، بسیار بادوام هستند. از انواع بلبرینگ تک ردیفه در ساخت تجهیزات تشخیصی پزشکی، دبی سنج، موتورهای الکتریکی و ابزارهای دستی دندانپزشکی استفاده می‌شود. برای اطلاع از انواع بارهای واردشده به بلبرینگ مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید. از مهمترین انواع بلبرینگ تک ردیفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه

بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه تنها می‌تواند بارهای محوری را در یک جهت تحمل کند و در نتیجه در زمان نصب، نیاز به یک یاتاقان دیگر دارد. این نوع بلبرینگ‌ها شامل تعداد زیادی ساچمه هستند که ظرفیت تحمل بار بالایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. از مهمترین مزایای بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حمل بار زیاد
  • دارای خواص خوب در حین انجام کار
  • نصب آسان

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

نوع دیگری از بلبرینگ‌های تک ردیفه به عنوان بلبرینگ شیار عمیق شناخته می‌شوند که در صنایع مختلف بسیار رایج هستند. این نوع بلبرینگ‌ها دارای شیارهای راه‌راه در حلقه‌های داخلی و خارجی هستند و کمان‌های دایره ای دارند که قطر آن‌ها قدری از شعاع ساچمه‌ها بزرگتر است. به همین دلیل علاوه بر تحمل بارهای شعاعی، قابلیت تحمل بارهای محوری در هر جهت را هم دارند؛ در نتیجه می‌توان از بلبرینگ شیار عمیق یک طرفه برای سرعت‌های زیاد و گشتاورهای کم با حداقل اتلاف توان استفاده کرد.

بلبرینگ دو ردیفه چیست؟

بلبرینگ دو ردیفه چیست

برای اینکه تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه را به خوبی درک کنید، نیاز است که بدانیم بلبرینگ دو ردیفه چگونه تعریف می‌شود. همانطور که از نام این محصول مشخص است، بلبرینگ‌های دو ردیفه دارای دو ردیف عناصر نورد هستند که دو گروه ساچمه را در بر می‌گیرد؛ در نتیجه می‌توانند بارهای محوری دوطرفه را به خوبی تحمل کرده و در برابر بارهای شعاعی هم مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. این موضوع باعث می‌شود که جابجایی محوری شافت محدود شده و در نتیجه استهلاک دستگاه تا حد زیادی کم شود. مهمترین انواع بلبرینگ دو ردیفه عبارتند از:

بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه

بلبرینگ‌های تماس زاویه ای دو ردیفه به خوبی می‌توانند بارهای محوری و شعاعی را در هر جهتی تحمل کنند. تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تماس زاویه ای، در فضای اشغالی آن‌ها است که در مدل‌های دو ردیفه بسیار کمتر است. این نوع از بلبرینگ‌ها را می‌توان در توپی‌های چرخ جلو اتومیبل مشاهده کرد.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

بلبرینگ‌های شیار عمیق هم به صورت دو ردیفه تولید می‌شوند و از نظر طراحی، تفاوت زیادی با نمونه‌های تک ردیفه ندارند. با این حال تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه شیار عمیق این است که می‌تواند میزان بیشتری از تنش‌های شعاعی و محوری را تحمل کند. بلبرینگ شیار عمیق در ساخت گیربکس‌ها، تجهیزات بالابر و ماشین آلات معدنی کاربرد زیادی دارند.

اصلی‌ترین تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه

حال که متوجه شدیم بلبرینگ‌های تک ردیفه و دو ردیفه چه چیزهایی هستند و چه انواعی دارند، باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم. مهمترین تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه عبارت است از:

اصلی ترین تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه

  • استفاده از بلبرینگ تک ردیفه رواج بیشتری دارد.
  • بلبرینگ‌های دو ردیفه در مقایسه با نمونه‌های تک ردیفه دوام بیشتری داشته و مقاومتر هستند.
  • قابلیت تحمل بار در بلبرینگ‌های دو ردیفه بیشتر است.
  • بلبرینگ‌های دو ردیفه می‌توانند بارهای محوری و شعاعی را در هر دو جهت تحمل کنند؛ در حالی که بلبرینگ‌های تک ردیفه تنها قابلیت تحمل بار در یک جهت را دارند و به همین دلیل نیاز به یاتاقان اضافه خواهند داشت.
  • با استفاده از بلبرینگ‌های دو ردیفه می‌توان حرکت محوری شافت را در راستای درست نگه داشته و از انحراف آن جلوگیری کرد.
  • بلبرینگ تک ردیفه برای کاربردهای سبک با سرعت زیاد مناسب است؛ اما از بلبرینگ دو ردیفه برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود.

سخن پایانی

اطلاع از تفاوت بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه باعث می‌شود که در زمان خرید بلبرینگ بتوانید محصول مناسبتری را برای خود خریداری کنید. در این مقاله از پینیون تلاش کردیم تا تفاوت‌های این دو محصول را موردبررسی قرار داده و کاربردها و انواع هریک را بیان کنیم. شما می‌توانید برای خرید انواع بلبرینگ با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • کاربرد بلبرینگ‌های تک ردیفه چیست؟

کاربرد بلبرینگ‌های تک ردیفه در مواردی با سرعت بسیار بالا است که می‌توانند بارهای محوری را در یک جهت به خوبی خنثی کنند.

  • استحکام بلبرینگ تک ردیفه بیشتر است یا دو ردیفه؟

ساختار غیرقابل جدا شدن در بلبرینگ دو ردیفه باعث شده که این محصول استجکام بیشتری داشته باشد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید